Transport Online - FNV: Breedste schouders KLM moeten de zwaarste lasten dragen

FNV: Breedste schouders KLM moeten de zwaarste lasten dragen

FNV: Breedste schouders KLM moeten de zwaarste lasten dragen
08-05-2020 10:41 | Coronavirus | auteur Redactie

UTRECHT - In de Tweede Kamer wordt gedebatteerd over de steunverlening aan de KLM. In dit debat gaat het over de vraag waarom KLM wel steun krijgt en andere bedrijven niet. Over de omvang van de steun en de voorwaarden voor die steun. FNV Luchtvaart wilde de stem van werknemers van KLM ook laten horen op het ministerie en in de Tweede Kamer. Daarom heeft FNV Luchtvaart een brief geschreven naar de minister en de Tweede Kamer.

KLM moet gesteund worden

"In deze brief geven wij aan dat KLM gesteund moet worden. Een bedrijf dat staatssteun krijgt, krijgt daarmee ook maatschappelijke verplichtingen. Het zal zich moeten richten op een groene toekomst, werken aan minder CO2-uitstoot, voorkomen dat werknemers te maken krijgen met fijnstof en minder lawaai."

In de brief van de minister wordt ook gesproken over bijdragen van personeel en management, en over een herstructureringsplan. FNV Luchtvaart heeft in een brief duidelijk aangegeven hoe zij naar deze zaken kijken.

Uitgangspunt FNV

"Breedste schouders dragen de zwaarste lasten" is een uitgangspunt van de FNV. "Gelukkig heeft minister Hoekstra dat nu ook aangegeven. In onze brief hebben wij dat verder ingevuld. De inkomens boven 2 keer modaal (de inkomensgrens die NOW (= tijdelijke noodmaatregel) moeten een bijdrage leveren. Dat komt overeen met de groepen die door minister genoemd worden: het management en de piloten."

Laagstverdienende ontvangen de klappen

Ook heeft FNV aangegeven dat de klappen tot nog toe alleen bij de laagstverdienende zijn gevallen. De uitzendkrachten zijn allemaal ontslagen. Met als gevolg dat deze laagbetaalde werknemers veel minder inkomen of helemaal geen salaris hebben en naar het UWV moeten.

De tijdelijke contracten worden niet verlengd. Hier zitten veel monteurs in opleiding bij. De winstdeling is uitgesteld, voor veel laagbetaalden komt dat hard aan aangezien de afspraak over het uitstel kort voor de uitbetaling tot stand kwam. En een herstructurering (= reorganisatie) mag niet leiden dat er weer meer onzekere contracten bij komen of dat werk uitbesteed wordt. "Ook dat hebben wij de minister en de Tweede Kamer laten weten."

Foto's

  • KLM PH-BGF
    KLM PH-BGF


NIEUWSBRIEF GEMIST?

Heeft u de nieuwsbrief van vandaag gemist?

KLIK HIER
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,646
Diesel1,271

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions