Clicky


Coronaprotocol voor transport en logistiek: hoe bezorg je straks een wasmachine?

Coronaprotocol voor transport en logistiek: hoe bezorg je straks een wasmachine?
22-04-2020 17:34 | Coronavirus | auteur Redactie

UTRECHT - Voor de sector transport en logistiek is vanmiddag, in overleg met de overheid, een coronaprotocol gepresenteerd. “Goed dat er een protocol is, waar we werkgevers en opdrachtgevers op kunnen aanspreken”, vindt onderhandelaar Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen. "Er liggen nog wel een paar uitdagingen, want met z’n tweeën de hele dag in een cabine, dat kan dus niet meer. Dus hoe bezorg je straks een wasmachine? Daar zijn nieuwe en creatieve oplossingen voor nodig.”

Het coronaprotocol bevat richtlijnen hoe er in het wegtransport en de logistiek op een veilige en gezonde manier kan worden doorgewerkt. “Behoud van werk en inkomen staat voorop. Maar het moet wel op een verantwoorde manier. Het protocol biedt daar goede handvatten voor”, vindt Van Rijssel.

Afspraken

Zo zijn afspraken gemaakt over aanspreekpunten in bedrijven en de verstrekking van desinfecterende middelen en wegwerphandschoenen voor gebruik onderweg. Op de werkvloer moeten binnenkomende en vertrekkende collega’s van elkaar worden gescheiden, bijvoorbeeld door vaste looproutes te gebruiken. Cabines van vrachtwagens moeten worden gereinigd, bij een wisselende bezetting.

Sanitaire voorzieningen

Van Rijssel: “Een belangrijke afspraak is ook dat chauffeurs die goederen komen laden of lossen, op dezelfde manier worden behandeld als het eigen personeel. Dat betekent dat ze ook gebruik moeten kunnen maken van sanitaire voorzieningen. Dat gaat nog steeds niet overal goed.”

Wasmachine

Uitdagingen zijn er volgens hem ook. “Een dubbele bemanning, die de hele dag met elkaar in een cabine doorbrengt, dat kan dus niet meer. Denk aan de dubbelbemande ritten met bloemen en planten naar Zuid-Europa. Of aan bestelbussen met een dubbele bemanning, die grote apparaten als koelkasten of wasmachines afleveren. Een plexiglas scherm ertussen plaatsen voldoet niet aan de eisen van het RIVM, als je zo de hele dag met elkaar op pad bent. Daar zullen bedrijven dus creatieve oplossingen voor moeten bedenken. Die oplossingen zijn er ook wel, ze kosten alleen geld. Er zijn hulpmiddelen waarmee je in je eentje eenvoudig een wasmachine naar boven kunt krijgen. Is nog beter voor je rug ook.”

Het protocol is tot stand gekomen door een samenwerking van TLN, VVT, FNV Transport & Logistiek, CNV Vakmensen, evofenedex, VERN, Sectorinstituut Transport en Logistiek, Opleidings- en Ontwikkelingsfonds SOOB, RIVM en ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.