Clicky


Tweede sluis bij Eefde in gebruik genomen

Tweede sluis bij Eefde in gebruik genomen
21-04-2020 10:04 | Algemeen | auteur Redactie

EEFDE - Op maandag 20 april 2020 zijn de tweede sluis bij Eefde en het terrein naast de sluis in gebruik genomen. Na een bouwperiode van 3 jaar kunnen vanaf nu de schepen gebruik maken van de diepere en snellere tweede sluis.

Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat): "De tweede sluis verbetert de bereikbaarheid van Twente voor de binnenvaart en geeft hiermee een belangrijke economische impuls aan de regio. Het geeft de ruimte aan grotere zwaarder beladen binnenvaartschepen die door uitbreiding van het sluizencomplex nu ook de havens in Hengelo, Enschede en Almelo kunnen aandoen."

Voor de inrichting van het terrein rondom het sluizencomplex is, samen met omwonenden en een landschapsarchitect, een landschapsplan opgesteld. Behoud van het landschappelijk karakter staat daarbij voorop. Er zijn ruim 350 bomen geplant en er zijn een amfitheater en een speeltuin aangelegd. Ook kan er gewandeld worden over de boulevard met zicht op de passerende schepen.

De nieuwe sluiskolk heeft een zogeheten segmentdeur gekregen, die wegdraait in de bodem als de sluis opengaat. Een segmentdeur van deze omvang in een schutsluis is uniek in Nederland. Voordeel van deze segmentdeur is dat hij bij een calamiteit ook tegen de stroming in is te sluiten. Dit draagt bij aan de waterveiligheid. Bovendien is de deur makkelijker te onderhouden en energiezuinig in gebruik.

De realisatie van de nieuwe sluis bij Eefde is tot stand gekomen door een goede samenwerking tussen Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie Lock to Twente (Mobilis en Croonwolter&dros). Ook de gemeente Lochem, het waterschap Rijn en IJssel en de provincie Gelderland waren betrokken bij de uitbreiding van Sluis Eefde. Kijk op Facebookaccount Twentekanalen voor een mooie dronefilm.

In de nieuwe sluiskolk van sluis Eefde komen puntdeuren en een segmentdeur. Deze combinatie is een primeur in Nederland. Deze video geeft meer inzicht in hoe we de gigantische segmentdeur van zo'n 15 m hebben verplaatst.