Clicky


FIOD en OM halen websites van eGlobal Central NL en Tecobuy offline

FIOD en OM halen websites van eGlobal Central NL en Tecobuy offline
10-04-2020 17:07 | Binnenland | auteur Redactie

DEN HAAG - De FIOD en het Openbaar Ministerie hebben op donderdag 9 april de websites van internetwinkels eglobalcentral.nl en tecobuy.nl offline gehaald. Dat gebeurde in een strafrechtelijk onderzoek naar fraude met omzetbelasting en invoerrechten en valsheid in geschrifte bij de invoer van goederen uit China. Het onderzoek staat onder leiding van het Functioneel Parket.

Uit het strafrechtelijke onderzoek van de FIOD en ook uit controles door de Douane blijkt dat producten vanuit China worden ingevoerd tegen een te lage waarde. Dit wordt gedaan om btw en invoerrechten te ontduiken. Hierdoor kunnen deze aanbieders hun producten goedkoper aanbieden. Dit is concurrentievervalsing. (Web)winkels die wel aan hun verplichtingen voldoen, lopen door deze praktijken het gevaar kopje onder te gaan. Consumenten zouden daarom voorzichtig moeten zijn met producten die een prijskaartje hebben dat te mooi is om waar te zijn.

De FIOD en het OM doen géén onderzoek naar (internet)oplichting. De websites zijn in het kader van het onderzoek geblokkeerd waardoor geen nieuwe producten besteld kunnen worden. Er is geen beslag gelegd op bestelde producten. De levering van producten kan gewoon plaatsvinden.

De Douane, de Belastingdienst, de FIOD en het Functioneel Parket treden gezamenlijk op tegen fraude met e-commerce. Al eerder werd een website van een internetaanbieder offline gehaald.

Douanecontrole op e-commerce

Een van de taken van de Douane is controle op verschuldigde belastingen bij de invoer van goederen die afkomstig zijn van buiten de EU. Deze opdracht geldt ook voor e-commerce. Er worden steeds meer goederen en diensten online verkocht. Er is sprake van een aanzienlijke volumegroei, zowel in douaneaangiften als in aantallen pakketten.

Informatie voor de klanten

Vragen over bestelde producten die niet zijn ontvangen, reparaties, betalingen etc. kunnen wij niet beantwoorden. Daarvoor zult u zich moeten wenden tot het bedrijf / contactpersoon waar u de bestelling hebt gedaan.

Het adres van eglobalcentral.nl dat op de website stond is:

eGlobal Central NL
Total Apex Services Room 4, Unit G,
9th Floor, Kwai Shing Industrial Building stage II,
42-46 Tai Lin Pai Road, Kwai Chung, NT, Hong Kong

Het adres van tecobuy.nl dat op de website stond is:

Tecobuy,
Holo Destined Services Room 004, Block C&D,
11/F, Tong Yuen Industrial Building,
505 Castle Peak Road, Cheung Sha Wan, Kowloon, Hong Kong.