Transport Online - 'Chauffeurs worden behandeld als paria’s, alsof ze zelf het virus verspreiden' [+foto's]

'Chauffeurs worden behandeld als paria’s, alsof ze zelf het virus verspreiden'

'Chauffeurs worden behandeld als paria’s, alsof ze zelf het virus verspreiden' [+foto's]
25-03-2020 08:43 | Coronavirus | auteur Redactie

UTRECHT - Hun goederen mogen ze laden en lossen, maar op een warm welkom hoeven de vrachtwagenchauffeurs niet te rekenen. Uit een peiling die CNV Vakmensen afgelopen dagen hield onder vrachtwagenchauffeurs blijkt veel ergernis over de manier waarop zij hun werk moeten doen. “De chauffeurs worden op veel plekken behandeld als paria’s, alsof ze zelf het virus komen verspreiden”, concludeert CNV-bestuurder Tjitze van Rijssel.

In totaal 131 chauffeurs deden mee aan de peiling en deelden hun ervaringen. Meer dan de helft maakt zich grote tot zeer grote zorgen dat ze tijdens het werk het coronavirus oplopen. In veel gevallen lukt het hen ook niet om voldoende afstand van anderen te houden, vooral in de wachtruimtes bij het aanmelden van de vracht. Verreweg de meeste chauffeurs (84 procent) geven aan dat ze allerlei maatregelen nemen om zichzelf te beschermen (handgel, een eigen watertankje en zeep, desinfecterende doekjes, geen handen geven).

De redactie van Transport Online ontving dinsdag foto's van chauffeurs die zij aan zij zonder voldoende afstand in de shuttle van Folkstone naar Calais zitten. Een chauffeur meldt: "Wij worden nog steeds met twaalf chauffeurs in een busje gestopt en dan ook nog op mekaar in de trein. Een schandalige vertoning. Chauffeurs zien ze dus niet als mensen."

Anders behandeld

In de peiling geven 117 chauffeurs aan dat ze – sinds het coronavirus – anders worden behandeld. “Veel bedrijven waar chauffeurs komen, hanteren zeer strikte maatregelen om hun eigen medewerkers te beschermen”, zegt Van Rijssel. “Het gevolg is dat de arbeidsomstandigheden en de behandeling van chauffeurs die komen laden of lossen slechter is dan voorheen. Ze staan dicht op elkaar gepakt in kleine wachtruimtes en mogen het pand niet in. Op veel plekken hangen papieren dat de toegang is geweigerd, ook voor een toiletbezoek. Dus kunnen de chauffeurs nergens terecht of zijn ze aangewezen op een niet al te frisse Dixie, zonder stromend water of handgel. We kregen ook reacties van vrouwelijke chauffeurs, die op meerdere plekken geen gebruik konden maken van het toilet. Een van hen ging uit voorzorg maar minder drinken.”

Goed of slecht geregeld

CNV Vakmensen vroeg de chauffeurs naar bedrijven die het goed en slecht geregeld hebben. “Een pluspuntje voor het bedrijf RedStar in De Lier, daar krijgen chauffeurs zelfs een klein lunchpakket mee”, merkt iemand op. Van Rijssel: “Dit soort verhalen horen we gelukkig ook, de chauffeurs noemen veel bedrijven die het goed voor elkaar hebben. Maar helaas is er een schrikbarend lange lijst van bedrijven die er een potje van maken. Daar zitten helaas ook een flink aantal supermarkten tussen. We hebben nu namen en rugnummers en daar gaan we ze zeker op aanspreken.”

Meer aandacht

Samen met de werkgevers lanceren de vakbonden deze week een campagne, om aandacht te vragen voor de situatie van vrachtwagenchauffeurs. “We willen graag dat bedrijven en vooral ook de mensen die daar werken normaal blijven doen tegen de chauffeurs. Behandel de chauffeur zoals je zelf behandeld wilt worden. Dan moet het goed komen.”

Een greep uit de reacties:

“Bij sommige klanten mag je nog gebruikmaken van het toilet en krijg je een kopje koffie. Bij de meeste bedrijven hangt info, dat je niet naar binnen mag. Er is vaak ook geen Dixie aanwezig.”

“Bij weinig bedrijven mag je naar binnen, Dixies heb ik nog niet gezien. Gelukkig heb ik wielen waar ik tegenaan kan plassen.”

“Bedrijven vertellen wel vaak waarom niet. Dat snap ik ook wel, maar goed wij zijn gewoon mensen die verantwoordelijk willen omgaan met deze crisis.”

“Vandaag geweigerd bij de wc in een tankstation. Ik ben vrouw en vrachtwagenchauffeur. Gevolg: te weinig drinken uit angst geen wc te vinden.”

“We staan op elkaar gepakt bij het aanmelden.”

“Je privacy wordt geschonden door het verplicht invullen van papieren met privé gegevens en het opmeten van mijn temperatuur.”

“Er is gewoon een briefje op het raam geplakt en daar kan je het mee doen.”

“Vaak is alles afgezet en als er al Dixies staan zijn deze zo smerig dat je daar zelfs je hond niet zijn behoefte laat doen.”



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,683
Diesel1,325

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions