Clicky


Emirates verlaagt salaris medewerkers tot 50 procent vanwege coronacrisis

Emirates verlaagt salaris medewerkers tot 50 procent vanwege coronacrisis
22-03-2020 18:56 | Coronavirus | auteur Redactie

AMSTERDAM - Sinds het begin van de COVID-19 uitbraak hebben Emirates en dnata hun activiteiten aangepast in lijn met wettelijke richtlijnen en de vraag naar reizen. De luchtvaartmaatschappij heeft ernaar gestreefd passagiersvluchten zo lang mogelijk uit te blijven voeren om reizigers te helpen weer thuis te komen ondanks het toenemend aantal reisverboden, beperkingen en lockdowns over de hele wereld. De belangrijke internationale luchtvrachtverbindingen blijven gehandhaafd worden waardoor mogelijk wordt gemaakt voor de Boeing-777 vrachttoestellenvloot essentiële producten, zoals medische benodigdheden, over de wereld te kunnen vervoeren.

Het aantal operaties van dnata wordt aanzienlijk gereduceerd, waaronder het tijdelijk sluiten van enkele kantoren binnen haar internationale netwerk. De reden hiervoor is dat veel luchtvaartmaatschappijklanten het aantal vluchten drastisch hebben verminderd of zelfs hebben stopgezet.

Emirates ondersteunt repatriëring van reizigers

HH Sheikh Ahmed bin Saeed Al Maktoum, voorzitter en CEO van Emirates Group, zei: “De wereld is letterlijk in quarantaine gegaan door de COVID-19 uitbraak. Dit is een ongekende crisissituatie, zowel geografisch gezien, maar ook vanuit een gezondheids-, sociaal en economisch standpunt. Tot januari 2020 liep Emirates Group goed op schema betreft de doelstellingen voor het huidige boekjaar, maar COVID-19 heeft dit de afgelopen zes weken heel plotseling en pijnlijk stopgezet.

Als luchtvaartmaatschappij met een groot internationaal netwerk bevinden we ons in een situatie waarin we passagiersvluchten niet kunnen uitvoeren totdat landen hun grenzen heropenen en het vertrouwen om te reizen terugkeert. Uiterlijk woensdag 25 maart zullen de meeste Emirates passagiersvluchten tijdelijk opgeschort zijn. We houden de situatie nauwlettend in de gaten en zodra mogelijk, worden alle operaties weer hersteld.”

Na verzoeken van overheden te hebben ontvangen om de repatriëring van reizigers te ondersteunen, zal Emirates tot nader order passagiers- en cargovluchten naar de volgende bestemmingen blijven uitvoeren zolang de grenzen open blijven en de vraag er is: het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Hong Kong, Thailand, Maleisië, de Filippijnen, Japan, Singapore, Zuid-Korea, de Verenigde Staten en Canada. Aangezien de situatie dynamisch blijft, wordt reizigers aangeraden emirates.com te raadplegen voor de meest actuele vluchtstatus.

Sheihk Ahmed voegt toe: “Emirates Group heeft een sterke balans en meer dan voldoende liquiditeiten. We kunnen, en zullen, met gepaste en tijdige actie een lange periode overleven met een verminderd aantal vluchten, zodat we voldoende voorbereid zijn als de situatie weer enigszins normaal is.”

Kostenbesparende maatregelen

De Emirates Group heeft de volgende reeks maatregelen genomen om de kosten te beperken:

  • Uitstel of annulering van discretionaire uitgaven.
  • Het stopzetten van al het niet-essentiële wervings- en advieswerk.
  • Samenwerken met leveranciers ten behoeve van efficiëntie en kostenbesparing.
  • Stimuleren van werknemers om betaald of onbetaald verlof op te nemen in verband met de verminderde vlootcapaciteit.
  • Een tijdelijke verlaging van het basissalaris voor de meerderheid van de medewerkers van de Emirates Group gedurende drie maanden, variërend van 25 procent tot 50 procent. Werknemers ontvangen nog steeds hun overige toelagen gedurende deze periode. Junior niveau werknemers zijn vrijgesteld van basissalarisverlaging.
  • Sir Tim Clark, president Emirates, en Gary Chapman, president dnata, ontvangen gedurende drie maanden een salaris op basis level.

Over de beslissing om het basissalaris te verlagen, zegt Sheikh Ahmed het volgende: “In plaats van werknemers te moeten ontslaan, kiezen we er liever voor om een tijdelijke basissalarisverlaging door te voeren. We willen ons personeelstand beschermen en onze getalenteerde en bekwame mensen zoveel mogelijk behouden en voorkomen om banen te schrappen. Zodra de vraag weer aantrekt, willen we ook zo snel mogelijk onze diensten weer kunnen oppakken en herstellen voor onze klanten. De Emirates Group heeft een sterke liquiditeit, met een gezonde kaspositie, maar het is nu verstandig om stappen te ondernemen om de kosten zoveel mogelijk te verlagen. Emirates blijft vastberaden om haar markten te bedienen en kijkt ernaar uit zo snel mogelijk het normale vluchtschema te hervatten, zodra de relevante autoriteiten dit toestaan.”

Passagiers, werknemers en gemeenschappen beschermen

Emirates Group volgt de situatie nauwlettend en is dagelijks in contact met alle relevante autoriteiten, zodat het de meest actuele richtlijnen kan implementeren om de veiligheid en gezondheid van reizigers en werknemers te garanderen.

Het bedrijf heeft niet-essentiële reizen van haar werknemers sterk ontmoedigd, laat waar operationeel mogelijk mensen thuiswerken, heeft de reinigings- en desinfectie protocollen bij alle faciliteiten verbeterd, introduceerde temperatuur screening bij de belangrijkste ingangen van kantoren en lanceerde interne informatieve campagnes over hygiëne en gezondheid om het risico op COVID-19 te verminderen.

De afgelopen weken heeft de luchtvaartmaatschappij uit voorzorg ook het reinigen en desinfecteren van alle toestellen vertrekkend uit Dubai verbeterd en is er nauw samengewerkt met luchthavens om screening maatregelen te implementeren vereist door de lokale autoriteiten.

Mensen werkzaam aan de frontlinie, zoals bemanning en luchthaventeams, zijn voorzien van alles wat nodig is om veilig te kunnen blijven werken. Zoals ontsmettingsmiddelen en maskers waar nodig.

De Emirates Group staat volledig achter alle initiatieven om de gezondheid van gemeenschappen in elke markt waar zij actief is te beschermen, waaronder de besluiten van de VAE omtrent COVID-19.

Sheihk Ahmed zei: “Dit zijn ongekende tijden voor de luchtvaart- en reisindustrie, maar we zullen er doorheen komen. Ons bedrijf wordt geraakt, maar waar het uiteindelijk om gaat op de lange termijn, is dat we het juiste doen voor onze passagiers, onze werknemers en de gemeenschappen die we bedienen. Met de steun en eenheid die ik heb gezien bij onze partners, werknemers, klanten en andere stakeholders, heb ik er vertrouwen in dat Emirates deze uitdaging kan aangaan en hier sterker uit zal komen.”