Clicky


'Luchtvaarttaks remt verduurzaming vrachtvluchten'

'Luchtvaarttaks remt verduurzaming vrachtvluchten'
10-03-2020 17:22 | Luchtvracht | auteur Redactie

ZOETERMEER - evofenedex, de behartiger van de handels- en logistieke belangen van 15.000 bedrijven met een vestiging in Nederland, ziet geen enkel heil in de voorgenomen nationale luchtvaartheffing die het kabinet wil invoeren. “We snappen er niets van. De heffing vertraagt verduurzaming van luchtvrachtzendingen, nekt mogelijk de luchtvrachtmarkt en levert het kabinet financieel minder op dan ze denkt. Dit moet dus slimmer kunnen”, aldus evofenedex voorzitter Steven Lak.

evofenedex erkent de enorme uitdaging voor verduurzaming van de luchtvaart en pleit voor een constructieve taks die daadwerkelijk verduurzaamt en het gelijk speelveld behoudt. De ondernemersvereniging vindt het daarom verstandig om, ook gezien het effect van het coronavirus op de luchtvaart, pas op de plaats te maken en in te zetten op een effectieve Europese taks onder de Green Deal in 2022 of ’23.

Taks remt vliegen met schonere vrachtvliegtuigen

Volgens evofenedex draagt de heffing niet bij aan verduurzaming van vrachtvluchten. Dit omdat de stimulans om nieuwe, schonere, vrachttoestellen te gebruiken met de heffing verdwijnt. “De heffingsgrond die het kabinet kiest, is het maximum startgewicht van een vrachttoestel. Dat betekent dat vliegtuigen die de meeste kilo’s vracht kunnen vervoeren, het zwaarst worden belast. Nieuwe vrachtvliegtuigen stoten veel minder CO2 uit maar hebben in de regel wel een veel hoger maximum startgewicht dan oudere vliegtuigen. Nieuwe vliegtuigen kunnen dus met minder CO2 uitstoot méér vervoeren. Door deze heffing op vrachttoestellen verdwijnt de stimulans voor het inzetten van nieuwe vrachttoestellen en schoner vliegen”, aldus Lak.

Taks brengt luchtvrachtsector aan de rand van de afgrond

Naast de impact van de luchtvaartheffing op de luchtvrachtvoorzieningen in Nederland en het vestigingsklimaat zelf, maken de evofenedex-leden zich ook zorgen over de impact van het coronavirus. “De taks alleen al gaat de luchtvrachtvoorzieningen op Maastricht Airport de das om doen. Daarnaast heeft de Raad van State al grote zorgen geuit over het weglekeffect van vrachtvluchten naar buitenlandse luchthavens door deze maatregel en de impact daarvan op ons vestigingsklimaat en onze welvaart. De verspreiding van het coronavirus dwingt de luchtvaartsector om veel vluchten te schrappen. Hierdoor zitten we nu dichtbij een knock out voor een groot deel van de luchtvrachtvoorzieningen in Nederland”, aldus de evofenedex voorzitter.

Heffing levert helemaal niet zoveel op

Het kabinet verwacht met de luchtvaarttaks in totaal 200 miljoen euro op te halen. Het doel van deze taks is dan ook om een gat in de begroting op te vangen in plaats van gericht te verduurzamen. De vluchten met vrachttoestellen moeten 12 miljoen euro opbrengen voor de schatkist. Door de heffing zullen veel vrachtvluchten verplaatst worden naar het buitenland, waar geen heffing op vrachttoestellen is. Omdat de totaalopbrengst is gebaseerd op het aantal vluchten met vrachttoestellen in Nederland, en er geen rekening is gehouden met het weglekeffect, zal de opbrengst voor de schatkist simpelweg lager uitvallen.

Ondernemersvereniging voor handel en logistiek evofenedex stelt dan ook voor de vrachtvluchtenheffing binnen de Wet Vliegbelasting te schrappen. Lak: “We steunen wel een Europese variant met terugsluis. Deze zal in het kader van de Green Deal dan in 2022 of ’23 kunnen worden ingevoerd. De EU variant behoudt gelijk speelveld, stimuleert innovatie en verduurzaamt de luchtvracht wél. En dat is dus slimmer.”