Transport Online - Johan van Houten koopt luxe Scania S520 V8 trekker maar mag er nog niet in rijden

Johan van Houten koopt luxe Scania S520 V8 trekker maar mag er nog niet in rijden

Johan van Houten koopt luxe Scania S520 V8 trekker maar mag er nog niet in rijden
11-02-2020 19:19 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

HOENZADRIEL - “Je moet fun in je werk kunnen hebben”, is de stellige overtuiging van Johan van Houten uit Hoenzadriel bij de aanschaf van een nieuwe dik uitgeruste Scania S520 V8. Opmerkelijk want Johan zal voorlopig nog niet in de Scania Ivory White gespoten truck rijden. Hij moet namelijk nog 18 worden.

Wat niet wil zeggen dat Johan niet precies weet wat hij wil: ondernemer zijn. En dat zowel in het transport als in de andere bedrijvigheid bij Van Houten: de champignonteelt en -handel. “Ik vind trucks heel mooi om naar te kijken, maar er moet wel geld mee verdiend worden. Ik was de auto’s elke vrijdag en dat doe ik met liefde en plezier. Je moet ook uitstraling hebben als bedrijf en dat lukt aardig naar mijn zijn, ik ben ook zeer trots op de Jongens die dit voor ons verdienen. De chauffeurs zijn heel gemotiveerd en ik waardeer dat heel erg, dat moet je belonen. Het is een hechte groep, waar veel plezier en mentaliteit in zit. Toch denk ik dat het agrarische van de champignonteelt mij nóg meer trekt. Ik zou niet week in week uit achter het stuur willen zitten.”

Is dat reden dat Johan het liefst ziet dat zijn vader écht dikke auto’s voor zijn mensen koopt? “Ergens denk ik dat wel”, is Johan heel serieus. “Maar met deze hebben we hem wel een beetje gek gemaakt. Normaal kopen wij geen V8. Maar inderdaad, de andere vier Scania’s hebben dan wel geen achtcilinder motor, maar zijn ook rijk uitgevoerde trucks waar een chauffeur echt lol aan heeft.”

Johan wil niets liever dan zowel het champignon- als het transportbedrijf voortzetten in de voetsporen van zijn vader. “En daar heb ik het geluk dat ons pa ook wel een stapje terug wil doen. Maar eerst maak ik dit jaar mijn HAVO af en aansluitend wil ik toch nog een HBO-opleiding/cursus doen.”

Dat lijkt een wijze aanpak. Bovendien kan Johan van zijn vader zo nog een tijdje nóg beter het klappen van de zweep leren terwijl hij zich ook met de uitmonstering van de trucks bemoeit. “Het liefst wilden wij iets dat niet zoveel bedrijven hebben. Maar met een Scania is dat nog niet zo makkelijk. Want daar rijden er naar verhouding veel van in een dikke uitvoering. Maar door een beetje retro te gaan met de dakhoogte en met die bullbar vind ik het toch wel goed gelukt.”

Dat is dan nog redelijk bescheiden uitgedrukt. Want in feite zit het hele boekje op de auto. “Om te beginnen hebben we hem rondom luchtgeveerd. Dat geeft veel comfort. Maar omdat we nog een extra onderspoiler en een lichtrail onder de sideskirts wilden, helpt dat ook meteen om die onderdelen heel te houden. Verder kozen we voor het lichtpakket, het leerpakket en uiteraard de King of the Road uitvoering met de rode stiksels en de extra logo’s in de stoelen. Dat maakten we nog verder af door delen van de bekleding in genopt leer te kiezen en ons eigen logo tegen de achterwand te plaatsen. Verder kreeg het voertuig een standairco en een magnetron. En uiteraard de nodige extra verlichting, een retrolichtbak, luchthoorns en zwaailichten. Het setje Alcoa’s maakt het af.”

Dat het deze keer ook weer een Scania geworden is, lijkt bijna vanzelfsprekend. “Van onze acht voertuigen zijn er inmiddels vijf van dat merk. En daarvan zijn er vier van de nieuwe generatie. De 450 pk’s doen het bij ons heel erg goed. En Scania heeft als merk bij ons veel vertrouwen. Dat komt ook door de werkplaats van Scania Den Bosch,” meent Johan.

“Wij rijden zo'n 120.000 km per jaar met onze voertuigen. Voornamelijk binnenland. Maar we hebben ook een auto op Engeland rijden en één rijdt heel Europa door. Op die manier doen we zo’n acht jaar met een voertuig. Als ze de miljoen aantikken, willen wij ze toch wel weer inruilen.”

Dat klinkt als de visie van een serieuze transporteur maar toch is Van Houten minstens zoveel een champignonkweker. “De champignons is wel iets uit de Familie van Houten, de opa van Johan was met zijn broers al kweker’. Zijn vader nam dit destijds over en is zo door de handel in champignons in de eigen omgeving in het transport terecht gekomen. De vader van Johan kocht 32 jaar geleden zijn eerste auto, dat was ook een Scania. Het was een Scania motorwagen 93m 210pk. Sindsdien zijn wij gegroeid in het transport en champignons. Bij de champignons wordt er ook op een andere manier als gemiddeld gewerkt. Dat komt ook omdat ons proces door middel van machines wordt verwerkt, dat komt niet vaak voor. De meeste kwekers plukken de champignons handmatig en daar is het probleem met personeel heel extreem. Je kunt bijna niet meer tegen een land zoals Polen op, maar wij gaan door. ‘Hard werken, wordt beloond."



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,652
Diesel1,299

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions