Clicky


Facebook in beroep over bitcoinreclames

Facebook in beroep over bitcoinreclames
06-12-2019 11:21 | Binnenland | auteur ANP

AMSTERDAM - Facebook gaat in beroep tegen een vonnis over nepadvertenties voor bitcoinproducten. Het platform kreeg van een rechter in Amsterdam de opdracht om zulke reclames te weren wanneer mediatycoon John de Mol erin voorkomt. Ook moest Facebook aan hem vertellen wie er achter de advertenties zitten. De Mol had de zaak aangespannen.

Het vonnis roept vragen op, zegt Facebook: "Zo moeten we bijvoorbeeld bij het filteren ook naar de landing pages op andere websites kijken, terwijl deze niet onder onze controle staan." Een 'landing page' is de plek waar iemand terechtkomt na het klikken op een link.

Facebook zegt dat het de nepadvertenties wel degelijk aanpakt: "Deze maand lanceren we ons meldformulier voor nepadvertenties in Nederland en dat gaat ons helpen bij het verbeteren van onze detectiemethoden." Toch is misbruik volgens Facebook niet te voorkomen. "De mensen achter deze misleidende advertenties passen hun tactiek constant aan om niet betrapt te worden."

John de Mol is niet te spreken over de stap van Facebook. "Dat Facebook in hoger beroep gaat is tekenend voor de houding van Facebook. Het zou Facebook sieren als het bedrijf zich bij het oordeel van de rechter zou neerleggen. Dat oordeel is immers voor een belangrijk deel ingegeven door consumentenbescherming en dat zou ook bij Facebook hoog in het vaandel moeten staan", laat hij via zijn woordvoerster weten.

De Mol was naar de rechter gestapt omdat hij een einde wil maken aan de valse advertenties. Hij kreeg steun van onder anderen Jort Kelder, Eva Jinek, Humberto Tan en Marco Borsato. Hun foto's werden ook gebruikt bij reclames, waarin zij mensen zogenaamd aanraden om ergens geld in te steken.