Clicky


Beschikbare transportcapaciteit toonde lichte economische ontwikkeling in oktober

Beschikbare transportcapaciteit toonde lichte economische ontwikkeling in oktober
27-11-2019 11:41 | Financieel | auteur Redactie

AMSTERDAM - Een blik op de vervoersmarkt laat zien dat de economische groei in Europa zwak blijft. De beschikbare transportcapaciteit voor het wegvervoer is in oktober met 15 procent toegenomen ten opzichte van september. In vergelijking met het voorgaande jaar was de beschikbare transportcapaciteit in oktober ook 15 procent hoger dan in het voorgaande jaar.

Daarentegen daalden de transportprijzen slechts licht (-1,5%). Dit blijkt uit de huidige evaluaties van de online Transport Market Monitor (TMM), die anoniem door Tim Consult werd gemaakt op basis van transportgegevens van de spotmarkt op het Transporeon-platform.

In oktober is de capaciteitsindex met 15 procent gestegen, van 96,5 indexpunten in september naar 111 in oktober. Ten opzichte van 2018 was de stijging in oktober ook 15 procent. De transportprijsindex daalde van 104,5 naar 102,9 indexpunten. Dit komt overeen met een prijsdaling van 1,5 procent. De transportprijzen waren 6,5 procent lager dan in oktober vorig jaar.

Met een stijging van 0,8 procent is de dieselprijsindex slechts licht gewijzigd ten opzichte van september, deze is wel 4,5 procent hoger dan de dieselprijs van oktober 2018.

Over het algemeen volgde de ontwikkeling van de prijzen en capaciteiten op de transportmarkt in september en oktober 2019 de trend van het voorgaande jaar. "De gebruikelijke seizoensgebonden schommelingen waren dit jaar zwakker. Bovendien is de toename van de capaciteit met name te wijten aan lege vrachtwagens in de chemische en automobielindustrie en in de staal- en metaalsector", zegt Oliver Kahrs, Managing Director van Tim Consult, een dochteronderneming van Transporeon.

De dagelijkse toename van de transportcapaciteit op de spotmarkt door verladers in de chemische industrie was met bijna 40 procent in oktober bijzonder sterk. Volgens de toonaangevende Duitse werkgeversvereniging (BAVC) bevindt de chemische en farmaceutische industrie zich sinds het najaar van 2018 in een recessie. De daling van de wereldhandel en de moeilijkheden in belangrijke sectoren zoals de automobielindustrie worden als belangrijkste redenen hiervoor genoemd.

"Een industrie waarin de toename van de beschikbare transportcapaciteit in oktober ook een sterke 15 procent bedroeg", voegt Kahrs toe. In de staal- en metaalsector bedroeg de beschikbare capaciteit ongeveer tien procent.