Clicky


Nederlandse bedrijven willen andere mededingingsregels voor containerlijnvaart

Nederlandse bedrijven willen andere mededingingsregels voor containerlijnvaart
21-11-2019 16:52 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

ZOETERMEER - De Europese Commissie heeft laten weten voornemens te zijn om een vrijstelling van de EU mededingingsregels voor containerlijnvaartrederijen te verlengen. Hierdoor kunnen de grote lijnvaart rederijen afspraken blijven maken over bijvoorbeeld de hoeveelheid schepen die zij samen in een bepaalde periode laten varen. Volgens evofenedex, ondernemersvereniging voor handel en logistiek, schaadt de Commissie met deze verlenging de samenwerking tussen partijen in de markt.

Doel van deze vrijstelling, die de afgelopen vijf jaar ook gold, zou volgens de Commissie zijn dat de dienstverlening aan handels- en productiebedrijven verbetert door een beter netwerk en vaarschema van de rederijen. Uit onderzoek van het International Transport Forum van de OECD (ITF) is echter gebleken dat dat niet het geval is.

“De rederijen werken samen in wereldwijd opererende consortia. En de afspraken die de containerrederijen in die consortia maken, zijn geheim. Wij vinden het onwenselijk dat er een uitzondering kan zijn op Europese mededingingsregels terwijl de onderliggende afspraken tussen containerrederijen niet openbaar zijn. Hierdoor beschikken de klanten van die rederijen, onze handels- en productiebedrijven, niet over volledige informatie om een goede afweging te kunnen maken met welke aanbieder in de containerlijnvaart het beste zaken te doen. Dit moet echt anders en dat zullen we in de consultatie ook weer duidelijk aan de Commissie meegeven”, aldus algemeen directeur Machiel van der Kuijl.

Marktconsultatie

De Europese Commissie zal in december en januari nog een marktconsultatie uitvoeren over het voorgenomen besluit. evofenedex zal aangeven dat de Europese Commissie het recht heeft de BER (Block Exemption Regulation) te verlengen. Echter, zaken als meer transparantie over consortia, aanvullend onderzoek naar de machtspositie van containerrederijen door de Europese Commissie en een duidelijk handhavingsregime, zijn nodig om de negatieve effecten van dit besluit te beperken.