Clicky


'Snelheidsverlaging kan stikstofimpasse voor wegenprojecten oplossen'

'Snelheidsverlaging kan stikstofimpasse voor wegenprojecten oplossen'
06-11-2019 08:46 | Weer en Verkeer | auteur Redactie

ZOETERMEER - evofenedex, de behartiger van de handels- en logistieke belangen van 15.000 bedrijven, bepleit een duurzame oplossing van de stikstofproblematiek. Bedrijven maken zich door de stikstofcrisis volgens de vereniging zorgen over de toekomst van geplande wegverbredingen en wegenaanleg. Als de milieuruimte die vrijkomt bij een eventuele snelheidsverlaging niet ook wordt ingezet bij de aanleg en verbreding van wegen, dreigen talloze projecten stil te vallen. Zover moet het kabinet het niet laten komen, aldus evofenedex.

“We moeten het stikstofprobleem echt samen oplossen. Plannen voor een snelheidsverlaging op Rijkswegen leiden wat ons betreft tot acceptabele effecten. De stikstofuitstoot neemt af en de uitstoot van CO2 ook. Daarnaast verbetert de verkeersveiligheid. Dat is positief. Maar laten we dan wel de milieuruimte die deze maatregel oplevert tegelijk ook gebruiken voor het oplossen van knelpunten in ons wegennet. Dat doen we als we wegverbredingsprojecten zoals de N35 tussen Wierden en Nijverdal, maar ook de A27 bij Amelisweerd en de A58 in Noord-Brabant gewoon uitvoeren. En als we straks allemaal elektrisch rijden, kan het kabinet de snelheidsreductie mogelijk weer ongedaan maken. Dat is een win-win”, aldus algemeen directeur Machiel van der Kuijl.

Files zijn een grote maatschappelijke kostenpost. Zowel bezien vanuit economisch als ecologisch perspectief. Jaarlijks kosten files de maatschappij minimaal 1,3 miljard euro berekenden evofenedex en TLN in 2018. Als het verkeer doorstroomt, wordt er minder stikstof, CO2 en fijnstof uitgestoten. Dat maakt het volgens evofenedex verstandig de met de snelheidsverlaging verdiende milieuruimte ook te gebruiken voor het hervatten van de aanleg en verbreding van wegen.