Transport Online - Wie zijn dit jaar de rijkste (ex-)transportondernemers van Nederland volgens de Quote 500

Wie zijn dit jaar de rijkste (ex-)transportondernemers van Nederland volgens de Quote 500

Wie zijn dit jaar de rijkste (ex-)transportondernemers van Nederland volgens de Quote 500
05-11-2019 20:21 | Financieel | auteur Redactie

AMSTERDAM - Vandaag, dinsdag 5 november 2019 verscheen de Quote 500. In deze editie 37 nieuwkomers, 317 stijgers en 37 miljardairs. Hoe zit het met de (ex)transportondernemers? Kun je nog rijk worden in de transportwereld? Wie zijn de stijgers en wie de dalers? Wie zijn de nieuwkomers? Wij zetten, zoals u van ons gewend bent, de Quote 500 transportondernemers weer even voor u op een rij!

062 - Koole Tanktransport

De eerste ex-transportondernemers die we tegenkomen in de lijst van 2019 zijn Ton, Piet en Jaap Koole, zonen van Kees Koole die in 1943 begon met Koole Tanktransport. De drie zoons verkochten 85 procent van het bedrijf aan het Zweedse EQT en dat heeft ze geen windeieren gelegd. In 2015 verkochten de Zweden het bedrijf weer door naar zakenbank JP Morgan en ook de broers kregen toen voor hun laatste 15 procent een extra 50 miljoen euro. De drie broers Koole zijn samen goed voor 550 miljoen euro.

160 - Buko

Op plek 160 vinden we Dick Burger met een geschat vermogen van 250 miljoen euro. Bekend van zijn verhuur van mobiele toiletten en bouw- en transportfirma Buko.

178 - Royal Wagenborg

Op plek 178, 45 plekken lager dan in 2018, vinden we de broers Rob en Eric Wagenborg. Samen goed voor 240 miljoen euro. Ruim 9 procent minder dan in 2018.

205 - Raben

Ook de broers Marco en Ewald Raben zijn gezakt in de Quote 500 van dit jaar. Stonden de broers vorig jaar nog op plek 176, dit jaar moeten ze het doen met plek 205. Volgens Quote moet Ewald Raben er hard aan trekken om het familiebedrijf winstgevend te houden. Bij het transportbedrijf Raben werken zo'n 10.000 werknemers. De beider broers zijn samen goed voor 210 miljoen euro.

279 - Nijhof-Wassink

Op plek 279 vinden we Freddy Nijhof. Goed voor 160 miljoen euro een stijging van ruim tien procent ten opzichte van vorig jaar. In een interview in de Quote 500 laat Freddy weten dat zijn nvader tot zijn 27ste in loondienst was. Toen kreeg hij de kans als charter aan het werk te gaan. De man werkte zes dagen in de week en werkte keihard. Dat kon toen nog omdat er geen Rijtijdenwet was. Toen hij Evert Wassink tegenkwam zijn ze samen met zes vrachtwagens Nijhof-Wassink gestart.

Freddy was vijf toen zijn vader zijn eerste vrachtwagen kocht. Al vroeg begon vader Nijhof aan Freddy te trekken om in het bedrijf te komen. In eerste instantie hield Freddy de boot af. Pas na een jaar of zes á zeven is Freddy dan toch toegetreden tot Nijhof-Wassink. Op zijn 33ste werd hij directeur. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot 400 vrachtwagens die 24/7 rijden.

315 - KLG Europe

Op nummer 315 vinden we de broers Kees en Ad Kuijken, eigenaren van KLG Europe. Eigenlijk zijn beide broers niet zo blij met hun vermelding in de Quote 500. Volgens de broers was 2018 'een topjaar' maar 2019 kan nog wel eens moeilijker worden. De beider broers worden geschat op een vermogen van140 miljoen euro. Recentelijk werd het bedrijf verkocht aan Sinotrans.

333 - Wolter Koops

Op plek 333 vinden we Wolter Koops terug. In 1961 begon de inmiddels 77-jarige Koops zijn transportbedrijf. Wolter Koops zelf staat niet meer aan de leiding van het transportbedrijf. De vier zoons van koops staan inmiddels aan het roer van het transportbedrijf dat vorig jaar een winst van 9,1 miljoen euro wist te behalen.

345 - LBH Group

De broers Bert en Jan Lagendijk zijn de eigenaren van de LBH Group, een brandstoffentransportbedrijf met vestigingen over de hele wereld. De broers worden geschat op 130 miljoen euro een plusje van 4 procent ten opzichte van vorig jaar.

400 - Theo Pouw

Theo Pouw is met zijn recyclingbedrijf ook een paar plaatsjes gezakt. Vorig jaar stond hij nog op 387 dis jaar vinden we hem terug op plek 400. Wat begon met vijf vrachtwagens en acht werknemers is uitgegroeid tot een bedrijf met 400 werknemers. Pouw wordt geschat op 110 miljoen euro, 4,8 procent lager dan vorig jaar.

406 - Royal A-Ware

Op plek 406 vinden we nieuwkomer Jan Anker, hoewel hij niet helemaal nieuw is. De Ankers stonden jarenlang op de familielijst maar nu Jan Anker de controle over zuivel- en transportbedrijf A-Ware stevig in handen heeft mag hij solo op de lijst, aldus Quote. A-Ware ontstond in 2010 uit een fusie van Bouter Cheese en Anker Cheese. Sinds die fusie is het bedrijf onder leiding van Jan Anker flink gegroeid van 190 miljoen naar 1,4 miljard in 2018. Jan Anker wordt geschat op zo'n 105 miljoen euro.

414 - Van Uden Holding

Thierry en Patrick van 't Hoff vinden we op plek 414. Zij zijn beiden goed voor 105 miljoen euro. Een stijging ten opzicht van 2018 van 10,5 procent.

453 - Meeus Transport

De 54-jarige Toon Meeus vinden we op plek 453. Vorig jaar op 430 dus eveneens een zakker. Toch plust Meeus 1 procentje en wordt geschat op 96 miljoen euro. Dagelijks rijden meer dan honderd vrachtwagens van Meeus over de Europese wegen.

460 - Den Hartogh Logistics

Op plek 460 vinden we Pieter den Hartogh, directeur bij Den Hartogh Logistics. Met 1700 werknemers, 18.000 tankcontainers, 6500 bulkcontainers, 400 tanktrailers en 600 vrachtwagens bereikte het bedrijf in 2018 een omzet van dik 500 miljoen euro. Pieter zelf is goed voor een sloridge 95 miljoen euro.

489 - Verbrugge International

Op plaats 489 Martin Verbrugge, 64 jaar havenoperator en transporteur. Verbrugge zakt vanwege een verlies van 10 miljoen euro in 2017. Verbrugge zelf hoopt op herstel in 2019. Verbrugge wordt overigens nog altijd geschat op een slordige 90 miljoen euro.

Foto's

  • J.Roeland
    WOLTER KOOPS


NIEUWSBRIEF GEMIST?

Heeft u de nieuwsbrief van vandaag gemist?

KLIK HIER
Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,659
Diesel1,280

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions