Clicky


Sandd-deal drukt op bedrijfsresultaat PostNL

Sandd-deal drukt op bedrijfsresultaat PostNL
04-11-2019 08:48 | Bedrijfsnieuws | auteur ANP

DEN HAAG - De overname van Sandd drukt overduidelijk op het resultaat van postbedrijf PostNL. De onderneming rekent voor het slotkwartaal op een negatieve impact tussen de 15 miljoen en 25 miljoen euro, omdat synergievoordelen zich nog niet uitbetalen. Verder kampt het post- en pakketbedrijf bij zijn pakketdiensten met tragere groei. Die zorgde mede voor een lagere omzet.

Het postbedrijf gaat nu uit van een zogeheten onderliggend cash bedrijfsresultaat van 150 miljoen tot 180 miljoen euro. Eerder rekende PostNL op een bedrag tussen de 170 miljoen en 200 miljoen euro. Topvrouw Herna Verhagen benadrukt in een toelichting dat het niet om een bijstelling gaat. Volgens haar zijn de markten eerder geïnformeerd over de impact van de Sandd-deal.

De overname van Sandd, waar de minister eerder groen licht voor gaf, is ondertussen afgerond. De integratie van de activiteiten van Sandd gaat in december van start en moet in de eerste helft van volgend jaar worden afgerond. Postbezorgers van Sandd krijgen een baan aangeboden bij PostNL en overig personeel is uitgenodigd op openstaande vacatures te solliciteren.

PostNL sloot het kwartaal af met een omzet van 636 miljoen euro, hetgeen 2 miljoen euro minder is dan een jaar eerder. Op de financiële markten werd door de bank genomen rekening gehouden met een omzetstijging. Het onderliggende cash bedrijfsresultaat steeg met 2 miljoen euro naar 25 miljoen euro. Tegenover de daling van de postvolumes met 10,6 procent stond een stijging van de pakketvolumes van 11 procent. Dat laatste was minder dan voorzien.

Volgens PostNL drukken onder meer de mindere economische vooruitzichten de volumegroei bij de pakketten. Verder kopen klanten slimmer in door meerdere bestellingen in één doos te verpakken. Daarnaast maken ze werk van minder retourzendingen, wat PostNL logischerwijs minder werk oplevert.

De winst uit voortgezette activiteiten kwam in de meetperiode op 13 miljoen euro. Verder realiseerde PostNL in de voorbije maanden 9 miljoen euro kostenbesparingen. De tragere groei van de pakkettendivisie drukt volgens Verhagen op de marges.

Foto's

  • J.Roeland
    post nl
  • J.Roeland
    post nl