Clicky


Rechter: chauffeurs Snel Shared Logistics onterecht 'bestraft' [update]

Rechter: chauffeurs Snel Shared Logistics onterecht 'bestraft' [update]
01-11-2019 08:55 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

WOERDEN - [update 11:32 uur] Transportbedrijf Snel uit Woerden is door de rechtbank Midden-Nederland op de vingers getikt. Het bedrijf moet twee chauffeurs compenseren, omdat ze ten onrechte zijn ‘bestraft’ door hen minder werk te geven.

“Een mooie uitspraak, die laat zien dat werknemers sterk staan en niet met zich hoeven laten sollen”, vindt Tjitze van Rijssel van CNV Vakmensen. De bond nam het voor de twee chauffeurs op, toen ze vanaf 11 juni opeens andere ritten kregen en minder uren gingen maken. De chauffeurs verdienden daardoor vele honderden euro’s per maand minder aan overwerk en toeslagen. De maatregel was een ‘straf’ van transportbedrijf Snel, omdat de chauffeurs niet wilden tekenen voor een regeling over vakantiedagen[*].

Onder druk gezet

“De werknemers zijn onder druk gezet”, zegt Van Rijssel. “Ze moesten een voor een bij de directeur komen en beloven dat ze akkoord zouden gaan met die compensatieregeling. Zo niet, dan zou dat grote financiële gevolgen hebben. Pure chantage. Je zou dit gedrag misschien verwachten bij louche transportbedrijfjes, maar niet bij een bedrijf dat al zo lang bestaat en bovendien is aangesloten bij TLN.”

Onrechtmatig

De rechtbank van Midden-Nederland heeft de werknemers onlangs in het gelijk gesteld. De rechter oordeelt, op basis van bewaarde e-mails en gespreksverslagen, dat het transportbedrijf in zijn handelwijze uit de bocht is gevlogen. Letterlijk oordeelt de rechter: “Het is onrechtmatig om in een juridisch geschil druk te zetten op werknemers door hen substantieel minder werk te geven dan gebruikelijk (terwijl er wel genoeg werk is) en daarmee hun inkomen te laten kelderen.”

SNEL: minder overuren

SNEL reageert vrijdagochtend op de uitspraak: "SNEL Shared Logistics heeft begin dit jaar haar vloot met eigen materiaal met zo’n 45 auto’s uitgebreid en deze bemand met nieuwe chauffeurs, waaronder veel uit de eigen opleiding. Een noodzakelijke uitbreiding, omdat SNEL de afgelopen twee jaar met ruim 50 procent gegroeid is. De verhoogde bezetting maakt dat SNEL in haar hoogseizoen in het voorjaar en nu in het najaar haar opdrachtgevers goed en met een hoge performance kan bedienen. Een effect daarvan was echter dat in het laagseizoen, deze zomer, er minder overuren gewerkt werden omdat dit verdeeld werd over meer chauffeurs. SNEL staat voor een eerlijke verdeling van het werk onder haar chauffeurs. Bijzonder is dat juist het CNV het terugdringen van overuren als speerpunt heeft in de komende CAO onderhandelingen. SNEL vindt het jammer dat er voor deze weg gekozen is. Momenteel beraadt SNEL zich over eventuele vervolgstappen ten aanzien van het vonnis in kort geding."

Compenseren

Het transportbedrijf moet de twee chauffeurs nu compenseren voor het gemiste salaris. Ze krijgen in totaal ruim 3.000 euro én de garantie dat ze hetzelfde aantal uren kunnen blijven maken als ze daarvoor gewend waren. Van Rijssel: “We hopen dat chauffeurs zich hierdoor gesterkt voelen: je hoeft dit soort gedrag van je werkgever niet te pikken. We hopen ook dat werkgevers hier lessen uit trekken. En zeker degenen die zijn aangesloten bij TLN; die zouden toch beter moeten weten. We werken er met z’n allen keihard aan om de sector aantrekkelijk te maken voor nieuwe groepen werknemers, zoals vrouwen. Daar hoort een goed personeelsbeleid bij.”

[*]Het gaat hier om de compensatieregeling voor het niet betaalde loon over vakantiedagen over de periode 2014-2019. Vakbonden en werkgevers hebben afgesproken dat werknemers een eenmalige compensatie van 750 euro kunnen krijgen. Ze zouden dan moeten afzien van verdere procedures. Het staat werknemers echter vrij om de compensatieregeling niet te accepteren én een juridische bodemprocedure te voeren.