Clicky


Cao-voorstel nieuwe cao Transport & Logistiek: maximaal 8 uur werken per dag

Cao-voorstel nieuwe cao Transport & Logistiek: maximaal 8 uur werken per dag
31-10-2019 17:05 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

UTRECHT - De afgelopen tijd heeft vakbond FNV Transport & Logistek haar leden naar hun mening gevraagd over verschillende onderwerpen. Op basis daarvan hebben zij cao-voorstellen gemaakt voor de nieuwe cao. 

De vakbond wil de volgende voorstellen voorleggen in de cao-onderhandelingen:

  • Loonsverhoging van 5 procent.
  • Afschaffen A loonschalen.
  • Functiejaar (eerste schrappen + extra functiejaar).
  • Reiskostenvergoeding.
  • Schrappen pauzestaffel.

Werkdruk en overwerk

De meeste werknemers willen dat alle uren boven de 8 uur per dag als overwerk uitbetaald worden. Dat vinden jullie het belangrijkste onderwerp voor de cao-onderhandelingen als het om werkdruk en overwerk gaat. Goede tweede is het beperken van de arbeidstijd tot maximaal 12 uur per dag. Een kleinere groep wil de arbeidstijd nog verder beperken.

Werknemers willen zélf kunnen kiezen hoeveel uur per dag ze willen werken. Dat is afhankelijk van hun persoonlijke situatie en de functie die ze hebben. Een internationaal chauffeur zal nu eenmaal vaker een langere werkdag hebben dan een chauffeur huisvuil. 

Het functieloon (zonder overuren) moet omhoog. Pas dan zijn werknemers ook in staat om te kiezen voor een normale werkweek van 40 uur als ze dat willen.

Eerder stoppen met werken

In het pensioenakkoord is de mogelijkheid opgenomen om eerder te kunnen stoppen met werken. Vanaf 1 januari 2021 moet het mogelijk zijn om van deze mogelijkheid gebruik te maken." We willen dat de arbeidsomstandigheden in de sector verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan airco/kachel en goed omschrijven hoe met rolcontainers moet worden omgegaan."

De cao-onderhandelingen beginnen in november.