Transport Online - Eisen tot 6 jaar gevangenisstraf voor invoer van cocaïne via dekladingen

Eisen tot 6 jaar gevangenisstraf voor invoer van cocaïne via dekladingen

Eisen tot 6 jaar gevangenisstraf voor invoer van cocaïne via dekladingen
29-10-2019 19:20 | Criminaliteit | auteur Redactie

'S-HERTOGENBOSCH - Transporten van ananassen, bananen en kerstpakketten moesten het lijken, maar in werkelijkheid dienden die ladingen als dekmantel voor partijen drugs. In totaal zo’n 5.000 kilo cocaïne uit Zuid-Amerika met bestemming Nederland, verspreid over vier transporten in de zomer, het najaar en de winter van 2015. Honderdduizenden euro’s zijn witgewassen. Het Landelijk Parket van het Openbaar Ministerie (OM) eiste vanmiddag in de omvangrijke strafzaak Gadolinium voor de rechtbank Oost-Brabant in ’s-Hertogenbosch gevangenisstraffen tussen 6 maanden voorwaardelijk en 6  jaren tegen 9 verdachten.

Eén van de verdachten is een 47-jarige voormalige beurshandelaar uit Hillegom. Hij hoorde 4 jaar tegen zich eisen. De andere verdachten hebben leeftijden tussen 27 en 59 jaar. Drie van hen wonen in Bunschoten- Spakenburg , Bilthoven en  Amsterdam. Twee verdachten zijn woonachtig in Duitsland, twee komen uit België. Eén verdachte woont in Zuid-Afrika. De zwaarste strafeis van 6 jaren sprak het OM uit tegen een van de verdachten uit België.

Criminele organisatie

Naast de invoer van cocaïne en het witwassen van grote geldbedragen, heeft het OM verdachten het plegen van voorbereidingshandelingen voor de in- en uitvoer van cocaïne en deelname aan een criminele organisatie ten laste gelegd. Het OM verwijt één verdachte bovendien overtreding van de wet wapens en munitie. In enkele gevallen prijkt op de tenlastelegging ook bedreiging. De officier van justitie vandaag op zitting: “Er waren bedreigingen over en weer tussen verdachten en hun criminele partners.”

Het OM: “Het bewijs is ruimschoots voorhanden voor het bestaan van een crimineel samenwerkingsverband dat zich louter bezighield met invoer van cocaïne en het organiseren van transporten in dat verband. Waarmee vanzelfsprekend het oogmerk op witwassen een gegeven is.

Het OM meent dat iedere verdachte zijn eigen rol had: Verdachten El A., H. en Y. zijn de mensen met de contacten in Zuid Amerika om de cocaïne daadwerkelijk te regelen. K. en Van L. hielden zich bezig met afscherming van deze operatieën door middel van dekmantelbedrijven en het organiseren van dekladingen. Zij vormen daarmee een onmisbare schakel in het geheel. B. heeft zich bij hen aangesloten met investeringen en dekladingen.

Op hun beurt gebruikten K. en Van L. de verdachten Van G., M. en S. als stromannen en loopjongens om geld te storten, klusjes uit te voeren die ze zelf niet leuk vonden, bedrijven op hun naam zetten en bankrekeningen openen die ze vervolgens niet zelf mochten beheren om het geheel een legitieme façade te geven.

Ananassen, bananen, kerstpakketten en glycerine

In totaal gaat het om zo’n 5.000 kilo cocaïne uit Zuid-Amerika met bestemming Nederland, verspreid over vier transporten in de zomer, het najaar en de winter van 2015. Volgens het OM zijn tussen begin en half juli 2015 een partij van 3150 en een van 628 kilo cocaïne ingevoerd. In september 2015 is een poging tot het invoeren van 76 kilo cocaïne mislukt. De cocaïne zat onderin een container verstopt onder, volgens verdachten, “waardeloze meubels” uit Colombia met bestemming een loods in Hoofddorp. De Colombiaanse autoriteiten wisten de container met drugs te onderscheppen. Op 20 en 21 december dat jaar vond de invoer plaats van zo’n 1.000 kilo cocaïne in Raamsdonkveer.

Het onderzoek Gadolinium heeft aangetoond hoe dekmantelbedrijven, stromannen en dekladingen worden gebruikt bij de grootschalige invoer van cocaïne. Om de drugs te maskeren voor politie en justitie, werden dekmantelbedrijfjes opgericht voor de import van ananassen en bananen. Bij één transport werd beweerd dat het kerstpakketten betrof, maar daar bleek niets van waar want het ging enkel om cocaïne. Als alternatieve deklading in plaats van bederfelijk fruit is in een ander transport voor glycerine gekozen, een bestanddeel van shampoo en zeep et cetera. Maar ook dat valt op als je er niets van verkoopt, zo menen de officieren van justitie in hun requisitoir: ”150.000 Liter glycerine importeren vanuit Zuid-Amerika zonder afnemers in Europa is onzinnig. […] Dat geldt ook in een ander transport voor de deklading van een partij onverkoopbaar hout. Geen normale zakenman of –vrouw zou dat doen. Behalve als je andere deklading zoekt dan de bederfelijke waar die je tot nog toe hebt gekozen.”

Verlies

De officieren van justitie op zitting: “Er is gebleken dat het niet altijd even gemakkelijk is om de juiste dekladingen aan boord te krijgen of een geloofwaardige bedrijfsvoering te organiseren. Dat blijkt bijvoorbeeld al uit het feit dat bestelde ladingen niet werden opgehaald in de haven, of stonden weg te rotten in gehuurde loodsen.”

De verdachten hebben gebruik gemaakt van diverse bedrijven die niet of nauwelijks startkapitaal hebben om toch snel na hun oprichting voor tonnen bananen, ananassen en andere goederen te importeren. Het OM vindt dat verdacht: “Hun bankrekeningen werden constant met cashstortingen gevoed. Kort na de inbeslagname van cocaïne bleken alle activiteiten van de bedrijfjes te stoppen, terwijl vaak nog lopende huur- en andere contracten golden. Uit bankgegevens bleek veelal dat flink verlies was gemaakt met de import van ananassen of bananen. Er is geen sprake (geweest) van een normale bedrijfseconomische gang van zaken.”

Cocaïnesmokkel middels dekladingen

De Duitse bankrekening van één van de gebruikte bedrijven geeft volgens het OM helder inzicht in een bedrijfsvoering passend bij de ambtshalve bekende wijze van cocaïnesmokkel met behulp van dekladingen: er wordt contant gestort of er vindt een overboeking plaats waar geen tegenprestatie tegenover staat, waarna er overboekingen plaatsvinden om fruit te importeren. Vervolgens wordt er in Zuid-Amerika cocaïne bijgepakt in de bestelde partijen – in  dit geval bananen. Op naam van het Nederlandse bedrijf worden bananen geïmporteerd via de haven van Antwerpen.

De bananen werden via de Antwerpse haven ingevoerd. Daarop gingen ze op transport naar Geleen om vervolgens vanaf daar naar het westen van Nederland te worden vervoerd. De ananassen  kwamen eveneens per container via de Antwerpse haven. Zeven containers zijn vanuit daar op transport gegaan naar Westoverledingen. Na daar te zijn aangekomen, gingen de ananassen naar verdere afnemers of bleven daar achter. Een aantal containers ging wel direct vanuit Antwerpen naar een afnemer en een flink aantal bleef in de haven van Antwerpen achter.

Volgens de officieren van justitie zijn er diverse onverklaarbare transportbewegingen gemaakt met het fruit: “Geen van de verdachten heeft de diepere gedachten achter deze omslachtige en prijzige wijze van vervoer van bederfelijke waar kunnen uitleggen.”

Loodsen

Uit onderzoek is gebleken dat de noodzaak van een loods om de container te kunnen lossen, past in het patroon van alle dossiers. De officieren van justitie op zitting: “In Geleen, Westoverledingen en Raamsdonksveer had de groep loodsen in gebruik om rustig en zonder pottenkijkers de cocaïne uit de containers met deklading te halen.”

Vervolg

De strafzaak wordt dinsdagmiddag en woensdag vervolgd met de pleidooien van de advocaten van de verdachten. Naar verwachting doet de rechtbank begin 2020 uitspraak.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,683
Diesel1,325

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions