Clicky


Vijf nieuwe Scania's voor Staay Food Group

Vijf nieuwe Scania's voor Staay Food Group
29-10-2019 13:21 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

PAPENDRECHT - “Sinds wij afgelopen maand met onze vijf nieuwe Scania S450 4x2 trekkers rijden, moet ik zeggen dat ik wel heel veel blije chauffeurs zie”, vertelt wagenparkbeheerder Remco Plooij van de Staay Food Group uit Papendrecht over de tweede batch voertuigen die Scania aan deze groenten- en fruitleverancier levert.

Anderhalf jaar geleden kocht Staay voor het eerst vier nieuwe Scania’s voor hun vestiging in Vleuten. De S450 6x2 trekkers met gestuurde voorloopas deden het qua brandstof dermate goed, dat men nu opnieuw voor het merk koos. Inmiddels staat er bij bijna éénderde van het totale wagenpark Scania op de grille. “Dat is eigenlijk best bijzonder, want als ik heel eerlijk ben, stond het merk onder meer vanwege de vermeende prijsstelling tot nu toe niet heel hoog op mijn lijstje”, vertelt Remco. “Maar eerlijk is eerlijk: de brandstofresultaten zijn heel goed. Scania doet het bij ons van alle merken het beste. Dat vind ik terug in een uitstekende TCO.”

Daar komt nog iets heel anders bij. “Vroeger reden wij hier altijd met nogal kale voertuigen. Maar daar trek je tegenwoordig geen chauffeurs meer mee. Met deze S-cabines met de vlakke vloer en de luxe afwerking weet ik in ieder geval zeker dat ik blije chauffeurs heb. Dat vertaalt zich bij ons in heel weinig verloop en dat is ook wel wat waard.”

Behalve het uitgebreide pakket aan luxe dat standaard bij de S-cabine hoort, heeft Staay de auto’s nog verder aangepast met het premiumpakket met onder meer de high-end chauffeursstoel, het grote zeven inch display met het uitgebreide infotainmentpakket, inclusief DAB+, het soft touch dashboard en standkoeling. “Natuurlijk hadden wij voor het werk dat we met deze voertuigen doen, in de meeste gevallen ook met een G-Highline cabine toegekund. Want met deze vijf voertuigen rijden we het meest nationaal. Vaak met blokvrachten maar ook op verzamelritten. Daar stapt een G natuurlijk makkelijker in en uit. Toch hoor ik de chauffeurs nooit over dat ene treetje extra. Dat weegt blijkbaar op aan de ruimte die een S biedt als ze overstaan. En de S-cabine geeft ook een stuk extra uitstraling voor het bedrijf. Bovendien, in kosten is het verschil tussen een G of een S-cabine niet eens zodanig dat je het daarom zou laten. Dat komt mede omdat de restwaarde van een gebruikte S-cabine heel goed is.”

Voor extra veiligheid zijn de voertuigen voorzien van de afschakelbare vrijloopretarder die ook brandstof bespaart. “Want dat wordt wel steeds meer een ding”, vertelt Remco. “Brandstof stond tot enkele jaren geleden nooit zo hoog op de prioriteitenlijst. Wij zijn een versbedrijf en daar is het extra belangrijk dat alles, kostte wat het kost, op tijd bij de klant moet zijn. Intussen profileert Staay zich steeds nadrukkelijker als een partner waar duurzaamheid hoog in het vaandel staat. Dat doen we onder meer door te investeren in nieuwe teelttechnieken zodat je uiteindelijk ook meer lokaal voedsel kunt produceren (local-for-local). Dat doen we ook omdat we geloven dat we daarmee het voedsel met minder kilometers op tafel krijgen. Maar dan moet je voor de kilometers die overblijven ook heel strak op je verbruik gaan letten.”

Staay maakt daarom nu voor het eerst voor zes maanden gebruik van het Scania Driver Coaching program. “Het fijne daarvan is, dat het ons betere verbruikscijfers belooft én het ons ontzorgt. Scania begeleidt mijn chauffeurs met één op één gesprekken op basis van de cijfers die ze elke week voor elke truck genereren. Die kreeg ik natuurlijk altijd al. Maar nu hoef ik mij niet meer te bemoeien met de follow up. Dat scheelt mij veel tijd. En onze jongens gaan als het goed is, via de coaching van Scania nóg mooiere resultaten neerzetten.”

Het Scania Driver Coaching programma let overigens niet alleen op brandstof maar op de totale handling van het voertuig. Dat kan bijvoorbeeld ook in de schadelast schelen. In sommige gevallen kan dit voor Scania Insurance aanleiding zijn om korting op de premie te verlenen als een bedrijf gebruik maakt van de coaching.