Clicky


Minder goederen vanuit Nederland naar Groot-Brittannië vervoerd

Minder goederen vanuit Nederland naar Groot-Brittannië vervoerd
28-10-2019 08:41 | Financieel | auteur Redactie

DEN HAAG - In 2018 werd 4,6 miljoen ton goederen over de weg vervoerd tussen Nederland en Groot-Brittannië. Dat is 5,7 procent minder dan een jaar eerder. Ruim de helft van de goederen die Nederlandse vrachtwagens naar Groot-Brittannië brengen is bederfelijk. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Zowel Nederlandse (-6,3 procent) als buitenlandse vrachtwagens (-5,2 procent) vervoerden in 2018 minder goederen tussen Nederland en het Groot-Brittannië. Bijna 60 procent werd door buitenlandse vrachtwagens vanuit en naar Groot-Brittannië vervoerd, ruim 40 procent met Nederlandse. In 2014 was het Nederlandse aandeel nog 51 procent.

Nederlandse vrachtwagens brengen veel meer dan ze halen: ruim drie kwart van de vervoerde goederen tussen ons land en het Groot-Brittannië werd gebracht. De hoeveelheid goederen die vanuit Nederland over de weg naar Groot-Brittannië ging daalde met 4,8 procent.

Groot aandeel bederfelijke goederen

Van de 1,5 miljoen ton goederen die Nederlandse vrachtwagens in 2018 naar Groot-Brittannië vervoerden, bestond ruim de helft uit bederfelijke goederen. Dit zijn bijvoorbeeld vlees en vis, vers fruit, groenten, bloemen en planten. Bij dit soort goederen is een vlotte aflevering op de plaats van bestemming van groot belang. Vergeleken met het vervoer naar andere landen gaan naar Groot-Brittannië relatief veel bederfelijke goederen. Alleen naar Ierland was het aandeel van deze goederen groter, maar het vervoer naar Ierland vanuit Nederland is met een aandeel van 0,1 procent gering.

Meeste ritten uit Groot-Brittannië naar Ierland

Bijna een derde van alle goederen die vrachtwagens in 2018 vanuit het Groot-Brittannië naar het buitenland vervoerden, had Ierland als bestemming. Van de 6,5 miljoen ton goederen die vanuit Groot-Brittannië naar Ierland werd getransporteerd zat 99,7 procent in een vrachtwagen uit Groot-Brittannië of Ierland.

Op het Europese vasteland waren Frankrijk en Duitsland met een aandeel van respectievelijk 15,3 en 12,2 procent de belangrijkste bestemmingslanden van Europese vrachtwagens met goederen uit Groot-Brittannië, Nederland was de vijfde bestemming.