Clicky


Geltreinen rijden weer om gladde sporen te verminderen

Geltreinen rijden weer om gladde sporen te verminderen
21-10-2019 16:58 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

AMSTERDAM - Gladde sporen vragen extra aandacht van machinisten, zeker nu de herfst in volle gang is. Bladval in combinatie met vocht kunnen ervoor zorgen dat de sporen glad worden. Het gevolg? Machinisten moeten langzamer optrekken en rustiger remmen, wat vertraging op kan leveren. Sinds deze week rijden de geltreinen weer om de kans op gladde sporen te verkleinen. Met een speciale gel maken die de sporen weer wat ruwer. Hierdoor kunnen de machinisten beter volgens dienstregeling rijden. De afgelopen jaren waren de weergoden de reiziger gunstig gezind, waardoor de herfsthinder meeviel.

Herfst? Blaadjes op het spoor! Het is bijna een automatische reactie van de Nederlander sinds 2002. Herfstweer zorgde toen voor veel schade aan treinwielen, met forse hinder voor treinreizigers. Maar hoe gaat het de afgelopen jaren? Mischa van der Haar is analist bij het NS Kenniscentrum en verzamelde de gegevens van de afgelopen jaren: “Sinds 2015 zien we dat de herfstprestaties verbeteren.”

Mischa vervolgt: “Het aantal treinen dat op tijd rijdt is in de herfst altijd wat lager, dat is in heel Europa zo. Sindsdien 2015 laten de herfstprestaties een stijgende lijn zien. Toen was 87,4 procent van de herfstreizigers op tijd, tegenover 90,1 procent over het hele jaar.: Vorig jaar was 91,2 procent van de herfstreizigers op tijd, tegenover 92,6 procent over het hele jaar. Reizigers zijn dus niet alleen over het hele jaar steeds vaker op tijd, maar ook in de herfst. Daarbij is het verschil tussen herfst en de rest van het jaar afgenomen.” Aan een voorspelling voor de herfst van 2019 durft Mischa zich niet te wagen: “ProRail en NS nemen diverse voorzorgsmaatregelen, maar het belangrijkst is dat het weer meevalt.”

NS en ProRail rijden al een aantal jaren met geltreinen om herfsthinder voor reizigers te beperken. Een maatregel die in veel landen gebruikt wordt. Deze geltreinen smeren een gel - het zogenaamde Sandite bestaande uit zand, metaaldeeltjes en aardappelzetmeel - op het spoor. Zo maken ze de sporen minder glad, waardoor de treinen beter volgens de dienstregeling kunnen rijden. ProRail en NS hebben twaalf treinen voorzien van een installatie die de gel over de rails verspreid. Acht daarvan zijn reguliere reizigerstreinen. Deze worden met GPS aangestuurd, zodat de gel aangebracht wordt voor of na de stations, waar de treinen optrekken of afremmen. Daarnaast heeft ProRail een aantal speciale geltreinen klaarstaan in Eindhoven en Amersfoort, strategische plekken waarvandaan ze flexibel ingezet kunnen worden waar nodig.

Naast het rijden van geltreinen, zijn in de herfst ook de vertrek- of aankomsttijden op zo’n vijftien trajecten met een minuutje veranderd om treinen langzamer te kunnen laten optrekken. Dit is aangepast in de reisplanner van NS. Niet alleen gladde sporten kunnen voor hinder zorgen. Als het stormt, kunnen bomen op het spoor waaien, wat voor nog veel meer hinder kan zorgen. ProRail zorgt er daarom ook voor dat bomen gesnoeid worden en dat er extra storingsploegen paraat staan als er storm verwacht wordt. Ook staan de incidentbestrijders van ProRail klaar om eventuele bomen en takken van het spoor te halen.

Een groep van 25 NS-machinisten ontwikkelden vorig jaar zelf een “beste-manier-van-rijden bij herfst” voor gladde sporen. Hun nieuwe rijstijl werd toen voor het eerst getest langs vier meetpunten. De groep was echter te klein om meetbare verbeteringen te kunnen waarnemen. Daarom wordt de proef dit jaar overgedaan met 54 machinisten langs acht meetpunten. Bij succes kan dit de nieuwe standaard worden in de opleiding van machinisten. Hun doel? Minder schade aan de wielen en vooral: minder herfsthinder voor onze reizigers.

Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Rijverboden

Foto's

Stuur uw foto's naar onze redactie, dan plaatsen wij deze voor u.

Actuele Brandstofprijzen
Euro952,179
Diesel1,956

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Truckoccasions

Geen advertenties gevonden

meer truckoccasions