Cao-resultaat DHL Logistics: 'sigaar uit eigen doos voor medewerkers'

Cao-resultaat DHL Logistics: 'sigaar uit eigen doos voor medewerkers'
16-10-2019 16:55 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

UTRECHT - "Ja dat staat er echt, betaald door de medewerkers, een sigaar uit eigen doos dus. Immers de door de werkgever gewenste urenbank-regeling: ‘Je werkt over en je overwerkuren gaan in een potje en voor die uren mag je als het rustig is lekker naar huis’; dat hoor je dan uiterlijk 24 uur van tevoren. Andersom ook, je bent eigenlijk ‘vrij’ maar je kunt 24 uur van tevoren horen dat je toch moet komen werken. Want ja, je zit in de urenbankregeling en je bent hard nodig die week", aldus FNV Transport & Logistiek.

Privé-werkbalans weg

Kinderdagverblijf, mantelzorgwerk, privé-verplichtingen, dat is allemaal niet zo flexibel als dat DHL wil zijn. Niet iedereen kan zomaar thuis alles uit zijn of haar handen laten vallen. Daar komt ook bij dat als je nu al met enige regelmaat overuren maakt, je die uitbetaald krijgt. In de urenbankregeling is dat niet het geval. Je krijgt wel je toeslagen maar niet je overuren. Die worden immers gespaard om je ‘vrij’ voor te geven in een rustigere periode. Dat betekent hoe dan ook dat je minder inkomen krijgt dan je nu zou hebben, plus dat je extra flexibel moet zijn. "Dat is twee keer inleveren!", aldus FNV.

Minder inkomen

DHL Logistics heeft als voordeel dat een deel van de flexibiliteit nu door de eigen medewerkers opgevangen wordt. "De uren die je de ene week meer hebt gewerkt neem je een andere keer weer op. Dat scheelt overuren betalen. Ook willen ze hierdoor minder uitzendkrachten in zetten, immers als je naar huis bent gestuurd en min-uren hebt moet het gek zijn die niet te moéten komen werken. Al met al twee keer winst voor de werkgever."

Magere loonsverhoging

Dan zou je haast denken dat als dit de ultieme manier zou zijn om én te flexibiliseren én geld over te houden dat daar een geweldige marktconform, inflatie dekkend loonbod tegenover zou staan. "Maar nee, 1,5 procent over 2019. En met veel persen drie procent over 2020. Waarvan 2 procent in februari en 1 procent pas in december. Dit is minder dan de inflatie, dus feitelijk hou je aan het eind van de maand minder over. Dit terwijl het harstikke goed gaat met DHL en ze vorig jaar 3,2 miljard euro operationele winst hebben gemaakt. De verwachting is dat de winst dit jaar verder groeit naar ruim 4 miljard."

Sigaar uit eigen doos

"Dus, na 9 maanden onderhandelen heeft de werkgever een resultaat neergelegd waarbij de summiere loonsverhoging betaald wordt uit een deel van de te behalen ‘winst’ uit de urenbankregeling. Je betaalt dit dus zelf. Dat moet echt anders."

Stem het onderhandelingsresultaat weg

"Dit willen de werknemers absoluut niet, dat hebben ze al via app, email en via bezorgde telefoontjes laten weten. We gaan dit NIET doen roept men in koor! Het is dus aan de werknemer om tegen het voorstel te stemmen en het is aan de werkgever om te gaan uitleggen ‘hoe geweldig hun voorstel wel niet is’ en waarom de urenbankregeling pilot zo belangrijk is. Ook kan de werkgever dan misschien uitleggen waarom er zo’n matig percentage salarisverhoging geboden is."



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,759
Diesel1,464

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Rijverboden