Clicky


VDL presenteert eerste elektrische voertuigen voor afvalinzameling

VDL presenteert eerste elektrische voertuigen voor afvalinzameling
11-10-2019 11:59 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

DRONTEN - VDL Translift in Dronten heeft samen met publieke inzamelaars HVC, ROVA, gemeente Rotterdam en Cure de eerste elektrische voertuigen voor de inzameling van afval en grondstoffen gepresenteerd. Het gaat om twee zogeheten zijladers die in het vierde kwartaal van dit jaar door HVC en ROVA ingezet gaan worden. De twee elektrische kraanauto’s voor Rotterdam en Cure volgen in het eerste kwartaal van 2020.

Deze elektrische voertuigen worden ingezet voor de inzameling van restafval en grondstoffen (PMD, GFT en papier) in woonwijken. Groot voordeel van deze wagens is dat geen schadelijke stoffen vrijkomen en dat de inzameling geluidsarm wordt uitgevoerd. Elektrische zijladers ‘tillen’ aan de zijkant van het voertuig mini-containers op om ze vervolgens in de bak van het voertuig te legen. Elektrische kraanauto’s zijn uitgerust met een speciaal systeem waarmee ondergrondse containers kunnen worden geleegd.

Proeftuinproject

Naast HVC, ROVA, gemeente Rotterdam, Cure en VDL maakt ook onderzoeksinstituut TNO onderdeel uit van dit zogeheten proeftuinproject. TNO gebruikt de ervaring en kennis van deze koplopers om een breed implementatieplan te ontwikkelen. Dit plan is van belang om de branche in staat te stellen om inzameling van afval en grondstoffen volledig te verduurzamen door elektrische voertuigen in te zetten. Naast de vier koplopers draagt Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) bij aan de financiering. Mede hierdoor kunnen de voertuigen bij de publieke inzamelaars worden ingezet. Nadat het proeftuinproject succesvol is doorlopen, verwachten we in de loop van 2020 de seriematige productie van deze elektrische voertuigen op te starten.

Uitstoot

De inzameling van afval en grondstoffen gaat gepaard met veel vervoersbewegingen. Er worden relatief korte afstanden gereden, in combinatie met veel momenten waarop het voertuig stilstaat, en vervolgens weer in beweging komt. Dit leidt tot een inefficiënt gebruik van een conventionele dieselmotor, met een hoog brandstofverbruik met bijbehorende uitstoot tot gevolg.

Innoveren

Initiatiefnemer en penvervoerder van dit project is VDL Translift, producent van innovatieve afvalinzamelingsoplossingen voor (ondergrondse) containers in Dronten. “Het is fantastisch om te zien hoe er in deze branche intensief wordt samengewerkt aan de nieuwe generatie voertuigen, stelt directeur Mathijs van der Mast. “Wij zijn trots op het resultaat en kijken vol verwachting uit naar de elektrische toekomst. Het nieuwe platform biedt tal van mogelijkheden om verder te innoveren en bij te dragen aan een beter klimaat. Het is onze ‘green mission’ om hier een succes van te maken.” Elektrische voertuigen passen naadloos in de ‘slimme mobiliteit’-strategie van VDL Groep die neerkomt op elektrificatie, connectiviteit, autonoom rijden en mobiele diensten. Bovendien versterkt VDL, met deze nieuwe voertuigen, zijn positie als Europees marktleider op het gebied van de elektrificatie van zwaar vervoer.

Directeur Inzameling Gertjan de Waard van HVC: “Inwoners verwachten van ons dat wij hun afval zo duurzaam mogelijk inzamelen. Zelf vinden we het ook belangrijk om het hele proces van afval scheiden zo duurzaam mogelijk te maken. HVC maakt dan ook bewuste keuzes;  we kiezen voor schoon en zuinig vervoer. De keuze voor de elektrische zijlader sluit daar goed op aan. Ik ben trots dat het nu zover is; als grootste publieke inzamelaar van Nederland zijn we het aan onze stand verplicht om toonaangevend te zijn in duurzame ontwikkelingen. Elektrisch vervoer is voor HVC een logische stap. Ik kijk uit naar de komende periode waarin we onze eerste ervaringen opdoen met het nieuwe voertuig.” HVC gaat het eerste elektrische inzamelvoertuig inzetten op de locatie in Velsen.

Manager Beheer en Inkoop Allard van Bruggen van ROVA: “Deze elektrische zijlader past prima in onze kernwaarden: verbonden, vakmanschap en vooruitstrevend. Daarom vindt ROVA het belangrijk om vanaf de start van elektrisch inzamelen mee te doen. Voorwaarde is natuurlijk dat de kwaliteit en kwantiteit van onze werkzaamheden behouden blijven. Voertuigen met alternatieve brandstof mogen niet onderdoen voor conventionele brandstoffen. Wij hebben alle vertrouwen in deze elektrische zijlader”. ROVA gaat het elektrische inzamelvoertuig inzetten op de locatie in Zwolle.

Specificaties

De elektrische inzamelvoertuigen worden gebouwd op een 3-assig DAF CF truckchassis met een terreingewicht van 28 ton en een gestuurde naloop-as. De elektrische motor beschikt over een vermogen van 210 kW en 2.000Nm koppel. De motor wordt van elektriciteit voorzien middels een batterijpakket met een bruto capaciteit van 170 kWh. Op één batterijlading kan ongeveer 100 kilometer worden gereden. Op locatie bij de eindgebruikers worden door VDL geleverde snellaadstations in bedrijf genomen. Om inzamelroutes optimaal te kunnen rijden, kunnen de elektrische inzamelvoertuigen binnen een halfuur tussentijds worden bijgeladen.

Foto's

  • DJMiddelkoop
  • Bakker Goedhart
  • Bakker Goedhart
  • Bakker Goedhart