Bastenakenkade in het zuidelijk Kanaaldok in Zeebrugge wordt met ruim een kilometer verlengd

Bastenakenkade in het zuidelijk Kanaaldok in Zeebrugge wordt met ruim een kilometer verlengd
23-09-2019 09:33 | Buitenland | auteur Redactie

ZEEBRUGGE - Aan het Zuidelijk Kanaaldok in de achterhaven van Zeebrugge werd op woensdag 18 september het officiële startschot gegeven voor de werken aan de bouw van 1.071 m kaaimuur aan de westzijde van het Zuidelijk Kanaaldok. Deze kaaimuur is het laatste ontbrekende stuk kade die de verbinding maakt tussen de Bastenakenkade en de retourkaai aan het dokuiteinde, waar International Car Operators Zeebrugge de goederenbehandeling uitvoert.

In deze fase van het project starten nu de graafwerken voor de diepwand. De afgelopen weken werd het werkterrein voorbereid en de site genivelleerd. Als voorwand voor de kaaimuur wordt een betonnen muur van 30 meter diep geplaatst over de gehele lengte van de kaai. Nadien worden de vloerplaat en de kesp gerealiseerd, evenals de nodige verankeringen. Het einde van de werken is voorzien eind 2020. Aansluitend zijn dan nog de baggerwerken voor de kaai uit te voeren.

MBZ werkt samen met BESIX voor de realisatie dit project. BESIX realiseert wereldwijd omvangrijke maritieme projecten en werkte ook in Zeebrugge recent aan projecten in de voor- en achterhaven.

Joachim Coens, gedelegeerd bestuurder MBZ: “Als grootste autohaven in de wereld is het onze taak als havenbestuur om ervoor te zorgen dat we de groei van onze havenklanten kunnen blijven ondersteunen met de nodige infrastructuur. Toen International Car Operators Zeebrugge wenste uit te breiden, hebben wij onze verantwoordelijkheid genomen om er samen voor te kunnen zorgen dat de autosector in Zeebrugge op leiderspositie kan blijven. We zijn dankbaar dat dit kan met BESIX.”

Rik Vandenberghe, CEO van BESIX: “De geschiedenis van BESIX is nauw verbonden met die van de haven van Zeebrugge. BESIX heeft meegewerkt aan de wederopbouw van de haven meteen na WOII, en vervolgens aan de opeenvolgende uitbreidingen. De groep bouwde in Zeebrugge golfbrekers over ruim 7 kilometer, kades, pieren, terminals en een belangrijke sluis. BESIX heeft op dit moment vergelijkbare werven in het Midden-Oosten, Europa, Afrika, Canada en Australië. Met dank aan de ervaring opgedaan in de haven van Zeebrugge. Hier verwierf BESIX een deel van de expertise voor maritieme werken die momenteel wereldwijd wordt erkend en geprezen. Het is bijgevolg voor onze groep een eer om telkens opnieuw een bijdrage te mogen leveren voor een verdere ontwikkeling van de haveninfrastructuren. We zijn hier trots op. Het doet enorm veel plezier om te merken welk vertrouwen de beide groepen al die tijd al samenbrengt.”



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden