A4 nacht dicht vanwege hoogtedetectiesysteem Schipholtunnel

A4 nacht dicht vanwege hoogtedetectiesysteem Schipholtunnel
19-09-2019 16:51 | Weer en Verkeer | auteur Redactie

AMSTERDAM - De snelweg A4, van Den Haag richting Amsterdam, is vrijdag 20 september 23.59 uur tot zaterdag 21 september 2019 05.00 uur afgesloten tussen het Brugrestaurant en de afrit naar de snelweg A5. Rijkswaterstaat werkt dan aan een hoogtedetectiesysteem voor de Schipholtunnel.

Het hoogtedetectiesysteem moet voorkomen dat te hoge vrachtwagens de tunnel in rijden en daarmee schade, langdurige hinder en gevaar voor medeweggebruikers veroorzaken. Een tunnelsluiting doordat een te hoge wagen zich vastrijdt in de tunnel, duurt langer dan een preventieve sluiting waarbij de vrachtwagen wordt weggeleid.

Tijdens de werkzaamheden wordt het verkeer over de parallelbaan van de snelweg A4 geleid. Er is nagenoeg geen hinder. Zij kunnen verderop hun weg vervolgen op de A4, richting Schiphol en de snelweg A5.

Hoogtedetectie Schipholtunnel

De Schipholtunnel had nog geen werkend hoogtedetectiesysteem. Het systeem is in de zomer van 2019 aangelegd voor de tunnelbuizen in beide richtingen, maar nog niet in werking. Tijdens de komende werkzaamheden wordt langs de A4, richting Amsterdam, een fotobord aangesloten als onderdeel van dit hoogtedetectiesysteem. Op het fotobord ziet een chauffeur met een te hoge vrachtwagen zijn eigen wagen en de mededeling dat hij te hoog is. Uit ervaring blijkt dat een fotobord bijdraagt aan het voorkomen van tunnelsluitingen. Op een later moment wordt ook langs de parallelbaan (A4), richting Amsterdam, een fotobord aangesloten.

De fotoborden worden na aansluiten direct aangezet. De slagboom is nog niet in werking. Zo kunnen vrachtwagenchauffeurs zonder hinder voor de weggebruiker aan de nieuwe situatie wennen en kan Rijkswaterstaat hun gedrag monitoren. Het is nog niet bekend wanneer het systeem als geheel in werking treedt. Voor het 2e fotobord moet de netbeheerder eerst de stroomvoorziening aanleggen, waarna het bord aangesloten wordt. Vervolgens volgt ook hier een periode van wennen en monitoren.

Tunnelbuis Amsterdam – Den Haag

De buis van Amsterdam richting Den Haag (open sinds 2000) is relatief hoog. Rijkswaterstaat verwacht hier weinig te hoge vrachtwagens. Er worden geen fotoborden geplaatst.

Tunnelbuis Den Haag - Amsterdam

De tunnelbuis de andere kant op, van Den Haag richting Amsterdam, behoort tot de oudste en laagste tunnels van Nederland (open sinds 1966). Deze buis is hoog genoeg voor wie zich aan de regels houdt. Europese regelgeving schrijft namelijk voor dat een vrachtwagen niet hoger mag zijn dan 4 m, tenzij de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) een ontheffing heeft verleend. Om chauffeurs van een te hoge vrachtwagen naast de normale voorwaarschuwingen extra te alarmeren, komen er in deze richting fotoborden: op de hoofdrijbaan A4 en de parallelbaan A4.

Voorkomen schade Schipholtunnel

Chauffeurs met een te hoge wagen die richting Amsterdam rijden krijgen straks twee waarschuwingen. Op de hoofdrijbaan A4 kan de chauffeur na de 1e waarschuwing de afslag naar de A5 en snelweg A9 nemen en zo de tunnel mijden. Op de parallelbaan (A4) kan de chauffeur na de melding via Schiphol omrijden.

Negeren chauffeurs de eerste waarschuwing dan volgt een tweede waarschuwing en sluit de tunnel. Vrachtwagens moeten vervolgens door een weginspecteur voor de slagboom worden weggeleid. Dit veroorzaakt forse hinder, zeker bij de drukke Schipholtunnel. Toch kiest Rijkswaterstaat voor een korte sluiting om te voorkomen dat een te hoge wagen schade rijdt. De tunnel is dan namelijk nog langer dicht, zeker als de constructie is aangetast. Daarnaast levert het gevaar op voor medeweggebruikers.

Schade aan de Schipholtunnel

In mei 2019 veroorzaakte een te hoge vrachtwagen schade aan de Schipholtunnel door 4 lichtbakken van het plafond te rijden. Gelukkig werden hierbij geen andere weggebruikers geraakt. Twee rijstroken konden hierdoor zo’n 3,5 uur niet gebruikt worden. In juli 2019 werden kabels aan het plafond losgereden. Nadat de tunnelbuis een kwartier helemaal dicht was, waren daarna twee rijstroken twee uur lang niet beschikbaar.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden