Clicky


Testresultaten tonen aan: LNG vrachtwagens veel vuiler dan dieselvrachtwagens

Testresultaten tonen aan: LNG vrachtwagens veel vuiler dan dieselvrachtwagens
19-09-2019 11:22 | Klimaat | auteur Redactie

BRUSSEL - [update vrij 12:37 uur] Vrachtwagens aangedreven door vloeibaar aardgas (LNG) vervuilen de lucht tot vijf keer meer dan dieselvrachtwagens, dat blijkt uit testen die zijn uitgevoerd in opdracht van de Nederlandse overheid. Deze resultaten staan haaks op de beweringen van vrachtwagenfabrikanten dat gastrucks de uitstoot van stikstofoxide (NOx) met meer dan dertig procent verminderen.

Transport en Environment (T&E), dat donderdag de testresultaten publiceerde, zegt dat EU-regeringen moeten stoppen met het stimuleren van de vervuilende LNG-vrachtwagens door een einde te maken aan de extreem lage belastingtarieven die fossiel gas voor transport in de meeste landen heeft.

De drie geteste LNG-vrachtwagens stoten twee tot vijf keer meer giftige NOx uit dan de dieselvrachtwagen met het laagste testresultaat bij het rijden in een combinatie van stedelijke gebieden, regionale routes en snelwegen. Bij het rijden in dorpen en steden geven de gastrucks 2 tot 3,5 keer meer NOx af dan de geteste dieselvrachtwagens met de laagste uitstoot.

Vrachtwagens aangedreven door biomethaan (biogas) zouden dezelfde uitstoot van luchtverontreinigende stoffen hebben als vrachtwagens die op fossiel gas rijden, omdat de brandstofeigenschappen hetzelfde zijn.

Stef Cornelis, manager schone vrachtwagens bij T&E, zei: “Gastrucks zijn niet schoon en kunnen zelfs erger zijn dan diesel. Het is tijd dat beleidsmakers het bewijs opnieuw bekijken en een einde maken aan subsidies voor gastrucks, investeringen in LNG-infrastructuur en belastingvoordelen voor wat gewoon een andere vervuilende fossiele brandstof is."

De tests op de weg tonen ook aan dat alle drie geteste gastrucks niveaus van fijnstof produceren die vergelijkbaar zijn met dieselwagens. Fijnstof kan diep in de longen doordringen en worden opgenomen in het bloed, waardoor hartaandoeningen, beroertes en longkanker ontstaan. Deze bevindingen staan ​​in schril contrast met advertenties van vrachtwagenfabrikanten die beweren dat met LNG-vrachtwagens de fijnstof bijna volledig is geëlimineerd.

De NGVA Europe, de Europese vereniging die het gebruik van vloeibaar gas promoot komt vrijdag met een tegenbericht waarin zij aangeven dat T&E een rapport uit 2018 niet meegenomen zou hebben in haar onderzoeksresultaten. Uit dit rapoort zou blijken dat LNG wel degelijk schoner is dan diesel. U kunt het tegenbericht hier lezen.