Clicky


Twee Volvo FH LNG voor Be-Trans

Twee Volvo FH LNG voor Be-Trans
20-08-2019 11:47 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

GEEL - Be-Trans heeft twee Volvo Trucks FH op LNG in gebruik genomen. “De eerste resultaten voldoen volledig aan onze verwachtingen, zowel op gebied van verbruik als van CO2-emissies en rentabiliteit”, zegt Bert Vranckx, eigenaar van het transport- en logistiek bedrijf uit Geel.

“Het aantal bedrijven uit de Kempen die op de LNG-kar gesprongen zijn, blijft stijgen. Na bijvoorbeeld GTS uit Tessenderlo en Fr. Hendrickx uit Hulshout heeft nu ook Be-Trans zijn eerste twee FH-trekkers op LNG aangekocht. Dat zijn stevige bedrijven met een grote voorbeeldfunctie. Ik verwacht dat met de opening van het LNG-tankstation in Tessenderlo op 25 juni, nog meer Kempische transportbedrijven de stap zullen zetten”, zegt Stijn Van den Bulck, accountmanager bij Volvo Truck Center in Olen.



De FH-trekkers van Be-Trans, die uitgerust zijn met alle mogelijke veiligheidsvoorzieningen en het predictieve schakelprogramma I-See, rijden inmiddels al een goede drie weken. “Ze pendelen vooral tussen België en Nederland en rijden op bestemmingen binnen een straal van 200 à 300 km. Per week komt dat neer op 2.500 à 3.000 km. We zetten ze ook in op het Ruhrgebied, omwille van de Mautvrijstelling voor LNG-trucks”, legt Bert Vranckx uit.

Zeer laag verbruik bevestigd

“De eerste resultaten wijzen op een zeer laag verbruik, zodat nu al een gunstige Total Cost of Ownership (TCO) kan worden vooropgesteld”, aldus Van den Bulck.

Dat beaamt Bert Vranckx: “Het verbruik is lager dan verwacht, zodat de trekkers op LNG iets goedkoper in de uitbating zijn dan de dieseltrucks. Een open vraag is de restwaarde na vijf jaar. Maar ik heb goede hoop dat die gunstig zal uitvallen. Daarom verwacht ik dat we verder zullen investeren in LNG-trucks”, zegt hij.

Beweging is in gang gezet

Volgens hem is de FH LNG met zijn 20% lagere CO2-emissies een ideale oplossing om de sector te vergroenen. “Het is de plicht van de transporteurs om hun koolstofvoetafdruk te verminderen. LNG als truckbrandstof kende een trage start maar komt nu echt in aanmerking omdat het aantal tankstations uitbreidt. Tegen het einde van dit jaar zullen er in België een twaalftal LNG-vulstations open zijn. Dat zal nog meer vervoerders aanzetten tot het investeren in aardgas, wat op zijn beurt het aantal stations zal doen toenemen. De beweging is in gang gezet”, besluit Bert Vranckx.

Snelle groeier

Be-Trans kende de afgelopen jaren een forse groei van meer dan 15% per jaar. Bert Vranckx begon in 1998 als eigen rijder met één vrachtwagen. Zijn bedrijf, dat gespecialiseerd is in containervervoer en conventioneel huiftransport, beschikt vandaag over een vloot van ruim 200 trekkers en 300 opleggers. Be-Trans rijdt hoofdzakelijk in België en in de buurlanden en heeft tevens een groupagedienst op Roemenië.

In Geel biedt zusterbedrijf  Be-Logistics logistieke diensten aan, zoals strippen en stuffen van containers, overslag op huifopleggers eventueel na tijdelijke opslag. Hiervoor beschikt het over een recent gebouwd magazijn van 10.000 m².

Foto's

  • DJMiddelkoop
  • OTT Liquid Solutions
  • OTT Liquid Solutions
  • OTT Liquid Solutions