Clicky


AB Texel Group wil flexibele werkroosters voor chauffeurs behouden ondanks sommatie vakbonden om ermee te stoppen

AB Texel Group wil flexibele werkroosters voor chauffeurs behouden ondanks sommatie vakbonden om ermee te stoppen
13-08-2019 14:10 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie

OUDESCHILD - Logistiek dienstverlener AB Texel Group pleit voor het behoud van flexibele werkroosters voor chauffeurs in het aardappeltransport. "Niet alleen omdat de klant steeds vaker vraagt om in het weekend te rijden. Maar juist ook vanuit een sterke wens van (jongere) chauffeurs. Het is zaak te blijven aansluiten op veranderingen in de markt en behoeftes van mensen", aldus AB Texel. 

De vakbonden FNV en CNV hebben negatief gereageerd op het verzoek van AB Texel Group om het flexibele werksysteem te formaliseren en sommeren AB Texel Group het werksysteem per 1 oktober stop te zetten.

Al meer dan 15 jaar rijden 128 van de 450 Nederlandse aardappelchauffeurs op vrijwillige basis in een alternatief werkrooster. Kort gezegd betekent dit dat deze chauffeurs de helft van hun tijd rijden en de andere helft van hun tijd vrij zijn. Zij werken volgens een vast rooster. Een dergelijk werksysteem biedt flexibiliteit voor de organisatie, medewerkers en klanten. Uitgangspunt is dat chauffeurs hier vrijwillig aan deelnemen. Zij kunnen elk moment terug naar een regulier werkrooster wanneer ze dit wensen. Tevens garandeert AB Texel Group deze 'systeemchauffeurs' elke maand een basisloon van 174 uur.

Het alternatieve werkrooster wijkt op een aantal punten af van de cao beroepsgoederenvervoer. Daarom heeft AB Texel Group in de afgelopen jaren meerdere verzoeken gedaan bij de vakbonden FNV en CNV om het werksysteem te formaliseren. Al deze jaren werd het werksysteem gedoogd. Totdat AB Texel Group enkele weken geleden ineens gesommeerd werd om per 1 oktober aanstaande het flexibele werksysteem stop te zetten.

Dennis Wetenkamp, CEO van AB Texel Group: “We begrijpen de kaders van de cao. Afwijkingen hierop kunnen risico’s betekenen op onderbetaling en slechte voorwaarden. Echter zijn, in samenspraak met de vakbonden, extra afspraken vastgelegd wat betreft beloning en arbeidsvoorwaarden voor de systeemchauffeurs. Dit om deze medewerkers niet te benadelen vanwege het alternatieve werkrooster. De relatie met de vakbonden is de laatste jaren goed te noemen. We vinden het daarom ook jammer dat er zo resoluut een besluit is genomen."

AB Texel Group noemt te willen blijven opkomen voor het belang van haar medewerkers en zal de vakbonden verzoeken nogmaals dringend in te stemmen met het alternatieve werkrooster. Zo nodig is AB Texel Group bereid de kwestie aan de rechter voor te leggen.

De vakbonden geven aan dat uit een stemming onder hun leden blijkt dat 89% tegen het werksysteem is. Uit onderzoek van AB door een onafhankelijk bureau blijkt dat 96 procent tevreden is over het systeem. AB Texel Group wilde weten hoe haar eigen systeemchauffeurs, de mensen om wie het gaat, tegen het huidige werksysteem aankijken. Daarom heeft de organisatie een onafhankelijk bureau ingeschakeld. Van de 128 systeemchauffeurs hebben er 111 de anonieme vragenlijst ingevuld. Naar voren komt dat 96 procent van deze medewerkers tevreden is met het alternatieve werkrooster. Tevens geeft 94 procent aan te willen blijven werken in het werkrooster zoals deze nu is. Een veelgehoorde reden is de werk-privébalans.

“Het systeem sluit helemaal aan op onze thuissituatie. We weten precies waar we aan toe zijn. Ik hoop zeker dat het systeem blijft zoals het nu is”, aldus een chauffeur die in het alternatieve werkrooster werkt. 35 chauffeurs die gereageerd hebben, geven aan niet meer bij AB Texel Group te willen werken wanneer het flexibele werkrooster wordt afgeschaft.

Anne Pieter Frings, COO van AB Texel Group: “Niet eerder hebben wij negatieve geluiden gehoord over het alternatieve werkrooster. Integendeel zelfs, veel chauffeurs zijn bij ons komen werken omdat de mogelijkheid bestond om te werken met veel vrije tijd. Door dit werksysteem af te schaffen, doet de organisatie teveel chauffeurs tekort. Het heeft teveel impact op hun privéleven.”

In 2020 wordt een nieuwe cao beroepsgoederenvervoer verwacht. De directie van AB Texel Group hoopt dan ook op een mogelijkheid tot flexibele werkroosters. Dennis Wetenkamp: “Deze trend zie je al jaren in verschillende sectoren, transport kan hier niet in achterblijven. Juist niet vanwege het flexibele karakter. We hopen samen met de vakbonden te komen tot een oplossing die echt in het belang is van alle medewerkers van AB Texel Group. En uiteindelijk ook in het belang van de sector. We kijken uit naar een nieuwe cao met meer mogelijkheden tot flexibele werkroosters.”