Clicky


Binnenvaart vaart wel bij hoge prijzen

Binnenvaart vaart wel bij hoge prijzen
09-08-2019 11:36 | Binnenvaart | auteur Redactie

AMSTERDAM - Het gaat goed in de binnenvaart. Geholpen door goede prijzen, als gevolg van lange periodes met laag water, is de omzet sinds 2017 flink gestegen. Dat blijkt uit het Sectorrapport De Stand van Transport van ABN AMRO dat vandaag is verschenen.

De zomer van 2018 was extreem droog, wat leidde tot historisch lage waterstanden in de Rijn. Bij Lobith werd op 15 oktober 2018 een waterstand gemeten van 6,73 meter, een nieuw record. Door het lage waterpeil konden binnenvaartschepen veel minder lading meenemen. Dat leidde tot een groot gebrek aan capaciteit. In het derde en vierde kwartaal stegen de prijzen daardoor spectaculair.

In het eerste kwartaal van 2019 zijn de tarieven weer wat gedaald, maar nog altijd zijn de tarieven hoog, zeker in de tankvaart.

Het vervoerde ladinggewicht is na een flinke dip in de tweede helft van 2018 inmiddels weer op peil. Het tweede kwartaal van 2019 was zelfs goed voor 98,4 miljoen ton, een stijging van 3 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2018. Dat is vermoedelijk een nieuw record, of in elk geval het hoogste niveau in jaren – de CBScijfers per kwartaal gaan terug tot en met 2010.

Ondernemers in de binnenvaart gaven afgelopen mei per saldo wel aan pessimistisch te zijn over de omzet en prijzen in de komende drie maanden. Per saldo was 11 procent daar negatief over. Dit pessimisme kan mogelijk worden verklaard door de krimp van de industriële productie in het tweede kwartaal en de afvlakkende economische groei. Daarnaast hebben ondernemers de aanhoudend lage waterstanden in de tweede helft van vorig jaar nog in het achterhoofd. Die zorgden voor hogere tarieven, maar kunnen in het ergste geval ook leiden tot lagere omzet.

Foto's

  • J.Roeland
    ESTERO
  • J.Roeland
    MANNA
  • J.Roeland
    TYDA KYRA
  • Binnenvaartschip LIA
    Binnenvaartschip LIA