Clicky


Minister: buitenlandse bestuurderskaarten mogen niet gebruikt worden door Nederlandse transportbedrijven

Minister: buitenlandse bestuurderskaarten mogen niet gebruikt worden door Nederlandse transportbedrijven
30-07-2019 10:13 | Politiek | auteur Redactie

DEN HAAG - De Kamerleden Wörsdörfer, Remco Dijkstra (beiden VVD) en Stoffer (SGP) hebben half juni aan de staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat en de Minister van Infrastructuur en Waterstaat Kamervragen gesteld over de dure bestuurderskaarten in Nederland ten opzichte van andere Europese landen. De minister heeft deze vragen nu beantwoord.

De Kamerleden wilden van de Minister weten of het klopt dat de bestuurderskaarten in andere Europese landen veel goedkoper zijn dan in Nederland en of Nederlandse transporteurs ook buitenlandse kaarten mogen gebruiken.

"Tachograafkaarten moeten in heel Europa aan dezelfde eisen voldoen. De Europese regels voor tachografen, verordening 165/2014, schrijven voor dat bestuurderskaarten moeten worden afgegeven door de bevoegde autoriteit van de lidstaat waar de bestuurder zijn gewone verblijfplaats heeft. In het geval van Nederland is het Kiwa Register aangewezen als bevoegde autoriteit om tachograafkaarten uit te geven. Het aanvragen van kaarten in andere lidstaten is daarom niet mogelijk", aldus Cora van den Nieuwenhuizen.

"Het is mij bekend dat er prijsverschillen zijn tussen verschillende lidstaten. Met het eerder aangekondigde benchmarkonderzoek, waarbij een vergelijking wordt gemaakt met een aantal Europese landen en Nederland hoop ik hier meer inzicht in te krijgen. Dit geldt tevens voor de oorzaken waardoor de verschillen in tarieven bestaan. Dit onderzoek zal na de zomer naar de Kamer worden gestuurd", gaat de Minister verder.

"Regulier is het overigens volgens Verordening 165/2015 dus niet toegestaan om kaarten in het buitenland aan te vragen. Deze dienen te worden afgegeven door de bevoegde autoriteit van de betreffende lidstaat waar de bestuurder zijn gewone verblijfplaats heeft. Door overmacht, vanwege de tekortschietende productie van de kaartleverancier heeft de Europese Commissie thans toegestaan dit tijdelijk wel te doen, via Kroatië en het Verenigd Koninkrijk. De kaarten werden daarbij overigens nog steeds via KIWA in Nederland verkocht."

Ook vragen de Kamerleden of de Minister de mening deelt dat het mkb op onnodig hoge kosten wordt gejaagd door de hoge prijzen van bestuurderskaarten in Nederland. 

Volgens de Minister valt dit wel mee: "Uiteraard vormen kosten voor het bedrijfsleven een belangrijk aspect. Omdat de bestuurders- of bedrijfskaart maar één keer in de vijf jaar moet worden aangeschaft en in het totale kostenplaatje een beperkte kostenpost is, is de hoogte van het tarief van de tachograafkaart beperkt van invloed op het concurrentievermogen van Nederland. Wel is mijn doel om bij de stelselherziening te bekijken of een verlaging van de tarieven mogelijk is."

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft eerder al aangekondigd tijdens een debat in juni dat zij de prijzen van de tachograafkaarten omlaag wil hebben. Hoe hoog deze verlaging zal zijn zou voor het eind van dit jaar bekend moeten zijn.