Clicky


Vreugdenhil Berging ontwikkelde speciale Salvage Contair om uitgebrande elektrische auto's te koelen

Vreugdenhil Berging ontwikkelde speciale Salvage Contair om uitgebrande elektrische auto's te koelen
18-07-2019 16:16 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

HOORN - Wat doe je bij brand in een elektrische auto? Is ‘gewoon’ blussen voldoende? “Nee”, zegt Chris Müller van Vreugdenhil Berging. Als pleitbezorger voor veilige omgang met EV- en PHEV-auto’s na een ongeluk, is hij bezorgd. “Er is veel onbekend over hoe accupakketten kunnen reageren ná een ongeval of brand.” Müller wil aandacht voor procedures om vervolgschades en milieu-effecten te minimaliseren. Zijn bedrijf heeft ondertussen het voortouw genomen met een zeer specifieke bergingsaanpak van elektrische auto’s.

Zwaar giftige dampen

“Een uitgebrande elektrische auto blijft een potentiële brandhaard, terwijl een elektrische auto met aanrijdingsschade en uitgeklapte airbag dat óók is”, zegt Chris Müller, directeur van bergingsspecialist Vreugdenhil in Den Hoorn. “Nauwelijks iemand weet wat je met zo’n auto moet doen of hoe een accupakket kan reageren. En beseffen eigenaren wel hoe zwaar giftig en dodelijk dampen van een brandende Li-ion accu zijn! Onze bergers weten dat, daar hebben we ze speciaal op getraind. Verder stemmen we af met de brandweer. Dat is nodig, omdat een uitgebrande elektrische auto in een waterdompelcontainer moet. Want het accupakket blijft ontvlambaar. In water koelt en ontlaadt hij; al duurt dat dagen. Tevens beperken we zo de milieuschade doordat we het vervuilde bluswater kunnen opvangen.”

Regels ontbreken: levensgevaarlijk

“Niet bij elk ongeluk komt de brandweer ter plaatse. Onze bergers moeten zelf kunnen inschatten hoeveel brandgevaar de gecrashte elektrische auto oplevert. Standaard procedures en wettelijk kader ontbreken. In feite dus levensgevaarlijk. Voor inzittenden en bergers, voor hulpverleners en dealers en schadebedrijven waar de auto wordt gestald”, aldus Chris Müller. “Er is nog zoveel onduidelijk. Hoe reageert de accu bij vuur, hoe doof je het, hoe lang en heet brandt het? Hoe groot moet bij stalling de afstand zijn tot andere voertuigen? Gaat een Thermal Runaway * optreden? Wat zijn de voorschriften van verzekeraars? Allemaal vragen waar de betrokken bedrijven mee zitten! Hoogste tijd voor bewustwording en de juiste opleidingen. Er is nog niets vastgelegd. Terwijl de politiek wel wil dat we allemaal elektrisch gaan rijden.”

Speciale ontwikkelde Salvage Container

Vreugdenhil Berging pakt het op en ontwikkelt met onder andere brandweer, NEN instituut en Enersafe speciale trainingen en opleidingen. “Om voorbereid te zijn ontwierpen we een uniek bergingsmiddel”, sluit Müller af. “Het aantal EV- en PHEV-auto’s groeit hard. Dus komen wij ze steeds meer tegen. Stapsgewijs leren we hoe te handelen en hoe we milieu-effecten zo laag mogelijk houden. Met Battery Safety Solutions ontwikkelden we de Salvage Container: met laadvloer, lier, Condensed Aerosol- en sprinklerblussysteem. In de container is de auto veilig bij vervoer en - inclusief aanvullende maatregelen – beschermd in onze opslag. Aangevuld met onze eigen ERP software (Assistance Online) tackelen we de uitdagingen.”

* Door chemische reacties bij oververhit raken komt veel warmte vrij, waardoor de accu kan ontbranden. Deze slaat ‘thermisch op hol’ (Thermal Runaway), wat wordt veroorzaakt door kortsluiting.