Clicky


Maiden trip voor 's werelds meest duurzame kraanschip Sleipnir

Maiden trip voor 's werelds meest duurzame kraanschip Sleipnir
10-07-2019 17:06 | Offshore | auteur Redactie

LEIDEN - Deze week zal het nieuwste schip van Heerema, de SSCV Sleipnir, beginnen aan haar maiden trip. Sleipnir, het grootste en sterkste semi-afzinkbare offshore vaartuig ter wereld is gebouwd in Singapore. De eerste reis gaat van Singapore naar Zuid Spanje en zal zo’n 45 dagen duren.

Sleipnir is ontworpen voor grote offshore activiteiten zoals het installeren en ontmantelen van diepe funderingen, platforms en windmolens boven- en onder water. Dit unieke vaartuig is het grootste kraanschip ter wereld en is uitgerust met twee enorme, draaibare kranen met elk een hefvermogen van 10.000 metrische ton, de grootste kranen ter wereld. Het is het eerste kraanvaartuig waarvan de dual-fuel motoren kunnen draaien op zowel de schonere brandstof Liquified Natural Gas (LNG) als Marine Gas Oil (MGO), die overigens ook al een heel laag zwavel-gehalte heeft.

De afgelopen dagen heeft 12 mijl uit de kust van Indonesia het bunkeren van LNG plaatsgevonden. Nog niet overal ter wereld is de duurzamere brandstof LNG te krijgen. Heerema is hier dan ook de eerste die zo’n operatie uitvoert. Daarvoor heeft Heerema de hulp ingeroepen van het Nederlandse bedrijf Titan LNG. Titan LNG heeft een schip ingehuurd van Anthony Veder. Hierdoor ontstaat een unieke Nederlandse samenwerking.

CEO Koos-Jan van Brouwershaven: ”Heerema heeft niet alleen het grootste en sterkste schip gebouwd, ook op het vlak van duurzaamheid schrijven we met Sleipnir offshore-geschiedenis. Geen schip heeft de duurzame eigenschappen van Sleipnir. De LED verlichting en de walstroom-optie zijn slechts enkele voorbeelden, waarbij duurzaamheid een wezenlijk onderdeel is van onze identiteit en vastligt in ons dagelijks handelen. Sleipnir is een mooi voorbeeld van Heerema’s ambitie om méér te doen op het vlak van duurzaamheid en circulariteit. Niet omdat het moet, maar omdat we het willen. Het bunkeren van LNG is daar ook het bewijs van. We zijn blij met de samenwerking met het Nederlandse Titan LNG, waar het bedrijf kwam met goede oplossingen voor het bunkeren in zowel Singapore als in Zuid-Spanje. De betrokkenheid van de tweede andere Nederlandse partij, Anthony Veder, maakt de voorbereidingen voor deze eerste reis wel heel bijzonder. Een stukje Hollands Glorie. We zien het schip van Anthony Veder weer in Spanje waar men ons opnieuw zal bevoorraden.”

“Ik ben bijzonder trots op het Titan team voor het succesvol voltooien van de grootste LNG bunkering ter wereld”, zegt Niels den Nijs, CEO Titan LNG, “Het was een complex project om het extreem krachtige 8-benige kraanschip, de Sleipnir, te voorzien van LNG. Ik zou graag van deze mogelijkheid gebruik willen maken om onze partners Anthony Veder, SLNG and Pavilion Gas te bedanken voor hun steun in deze Nederlands- Singaporese co-productie. Als onderdeel van onze missie om de marine industrie te helpen om schadelijke emissies te verminderen, verheugen wij ons er op om Heerema in de toekomst nog vaker te voorzien van LNG.”

Jan Valkier, CEO of Anthony Veder zegt: “We zijn verheugd met deze kans om Heerema’s Sleipnir te voorzien van LNG, in samenwerking met Titan LNG, en kijken uit naar nog veel meer van dit soort kansen. Kort na de toevoeging van Coral Fraseri aan onze vloot zijn we al in staat geweest haar te mobiliseren in de kleinschalige LNG markt – dit onderstreept onze sterke positie en inzet om de wereldwijde maritieme industrie duurzame oplossingen te bieden voor LNG als scheepsbrandstof.”

Sleipnir zal om de Kaap richting Zuid Spanje varen. Daar zal zij opnieuw worden bevoorraad door Titan LNG waarbij gebruik gemaakt zal worden van het schip Coral Fraseri die door het Suez kanaal zal varen.