Clicky


Wensink zet allereerste spiegelloze demotruck in bij Vos Transport

Wensink zet allereerste spiegelloze demotruck in bij Vos Transport
08-07-2019 10:02 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

DEVENTER - Het was afgelopen vrijdag een bijzondere dag voor chauffeur Rudy van den Ing van Vos Transport. Aan hem de eer om te rijden in de allereerste demotruck van Wensink die in plaats van spiegels is uitgerust met MirrorCams. Het is slechts één van de noviteiten van de nieuwe Mercedes-Benz Actros 1945 LS.

De chauffeur ontving vrijdag bij Vos Transport in Deventer een uitgebreide instructie over de ins en outs van het nieuwe model en kreeg uitleg over de werking van de ingebouwde technische snufjes. Samen met de specialisten van Wensink stelde hij de software in op zijn specifieke wensen en de specificaties van de trailer waarmee hij op pad gaat; een standaard service van Wensink aan klanten bij de aflevering van een truck.

De komende veertien dagen zal Van den Ing tijdens zijn ritten in Nederland, Duitsland en Scandinavië testen of alles naar behoren werkt. Zijn ervaringen koppelt hij terug en hij zal aangeven welke scholing van belang is voor de overige chauffeurs, die later dit jaar in eenzelfde model gaan rijden.

Veiliger en aerodynamischer

In totaal heeft het transportbedrijf uit Deventer 65 Mercedes-Benz Actros trucks besteld bij Wensink, waarvan er 40 zijn uitgerust met camera’s in plaats van spiegels. De demotruck is een voorproefje daarvan en is bovendien voorzien van alle beschikbare technische toepassingen en veiligheidssystemen.

"Een primeur op de Nederlandse weg", zegt verkoopdirecteur Joost Laponder. “Er rijden al wel trucks met camera’s in plaats van zijspiegels, maar door gebruik te maken van de corner-eye spiegel van Orlaco, heeft deze demotruck ook geen trottoirspiegel en frontspiegel.”

Het camerasysteem is niet alleen veiliger, er is altijd goed zicht op de gehele combinatie, het bespaart ook brandstof vanwege de verminderde luchtweerstand. En dat scheelt als snel zo’n 1,3 procent.

Voor Vos is de daarmee samenhangende verminderde CO2-uitstoot belangrijk, zegt directeur Jules Menheere. “Groen en duurzaam staan bij ons hoog op de agenda. Maar veiligheid stond voorop bij de keuze voor dit nieuwe model.”

Veiligheidssystemen

De demo Actros is voorzien van het door Mercedes-Benz ontwikkelde Active Drive Assist. Hiermee is de truck in staat om zonder tussenkomst van de chauffeur te accelereren, te remmen en te sturen. Het systeem meet hiervoor de afstanden naar de voorliggers en monitort de rijstrookmarkering. De nieuwe GPS-cruisecontrol PPC herkent het verloop van de weg en hellingen, kruisingen en rotondes op de route en past de schakelmomenten hierop aan. Hierdoor kan het systeem optimaal gebruikmaken van de neutrale transmissiestand Ecoroll om het verbruik te minimaliseren.

De ook door Mercedes-Benz ontwikkelde Sideguard Assist detecteert voetgangers, fietsers en stilstaande objecten in de dode hoek en waarschuwt hiervoor de chauffeur.

De Multimedia Cockpit geeft de rit- en voertuigstatus weer. Een Multi-Touch Display in het dashboard biedt extra functies. Voor dit open platform kunnen leveranciers apps ontwikkelen voor bijvoorbeeld een plansysteem of om de temperatuur van een gekoelde trailer te kunnen monitoren.