Clicky


PortShuttle en RSC Rotterdam helpen transporteur Overmeer vrachtritten te reduceren

PortShuttle en RSC Rotterdam helpen transporteur Overmeer vrachtritten te reduceren
08-07-2019 08:51 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

ROTTERDAM - Spoorterminal RSC Rotterdam en spooroperator PortShuttle hebben transportonderneming Overmeer Transport ervan overtuigd om zogeheten ‘leeg/vol’ ritten voortaan op de PortShuttle te zetten.

Waar Overmeer voorheen naar de Maasvlakte reed om daar een container op te halen, haalt de transporteur voortaan de containers op bij RSC Rotterdam, nadat daar eerst een andere container ook bestemd voor de terminals op de Delta te hebben afgezet.

Hiermee is Overmeer de eerste wegvervoerder die bewust kiest om via PortShuttle en het RSC Rotterdam lege en inefficiënte wegritten te verminderen.

Het RSC Rotterdam en PortShuttle hebben gezamenlijk een werkwijze uitgewerkt die ook richting de toekomst meer van dergelijke transporten van de weg op het spoor zou moeten realiseren.

Daarmee dragen PortShutlle, RSC Rotterdam en Overmeer bij aan de bereikbaarheid van de haven, vermindering van CO2 uitstoot en ontlasting van het wegennet.

Het Havenbedrijf Rotterdam streeft naar een optimale verbinding via alle modaliteiten. Modal shift, een andere verdeling over het spoor, de weg en de binnenvaart, is daar een essentieel onderdeel van.

Vanuit Rotterdam worden de meeste containers per vrachtwagen naar hun bestemming vervoerd.Dit veroorzaakt veel druk op de snelwegen rond Rotterdam en elders.

Havenbedrijf Rotterdam, overheden en het havenbedrijfsleven streven ernaar, het aandeel van het spoor in het Europese goederenvervoer verder te laten groeien.

De ambitie van Rotterdam is om het marktaandeel van de trein in de modal split van de haven te vergroten van elf procent in 2016 naar twintig procent in 2030.