NS start proef WhatsApp/sms-alert tegen onveiligheid in trein of op station

NS start proef WhatsApp/sms-alert tegen onveiligheid in trein of op station
27-06-2019 12:02 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

AMSTERDAM - Reizigers in Zuidoost-Nederland kunnen vanaf 1 juli deelnemen aan de proef met een Whatsapp/sms-alert. Tijdens deze proef kunnen reizigers via Whatsapp of sms melden als zij zich onveilig voelen in de trein of op het station. NS doet deze proef op verzoek van staatssecretaris Stientje van Veldhoven (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat). Het gaat om een proef van 6 maanden op treinen van het type Flirt en stations Eindhoven, Tilburg en Breda. 

De proef start maandag op het traject Arnhem – Dordrecht. Vervolgens wordt de proef stap voor stap uitgebreid op de volgende trajecten en de drie stations: Ede-Wageningen – Arnhem, ’s-Hertogenbosch – Deurne, Tilburg Universiteit – Weert en Roosendaal – Dordrecht. Daarna volgt de mogelijkheid om te melden via sms.

Wat houdt de proef in?

Via deze melding legt de reiziger direct contact met de NS Veiligheidscentrale. Hiermee bieden we onze reizigers een extra kanaal om met NS in contact te komen. Waar reizigers bijvoorbeeld via Twitter melding maken van dronken medereizigers, passagiers die meubilair vernielen of op een andere manier een onveilig gevoel veroorzaken, kan nu dezelfde melding (in stilte) gedaan worden via WhatsApp en later sms.

Wat doet NS met een melding?

De afhandeling van een melding verandert tijdens deze proef niet. Per situatie wordt bekeken welke opvolging nodig is. Soms is het al voldoende als een reiziger zich gehoord voelt. Als het gaat om een melding waarbij directe ondersteuning gewenst is, zal assistentie ingeroepen worden van een flexibel Veiligheid & Service-team of politie. Uiteraard blijft de oproep om met 112 te bellen in situaties waarin spoedeisende hulp noodzakelijk is. In andere situaties kan contact gelegd worden met de conducteur. De conducteur kan dan bijvoorbeeld besluiten om de overlastgevers aan te spreken of om assistentie in te roepen van Veiligheid & Service op het eerstvolgende station. Elke melding is en blijft maatwerk.

Samen met de overheid, ProRail en politie werken we dagelijks aan een veiliger openbaar vervoer. Reizigers voelen zich steeds veiliger. 90 procent van de reizigers zich veilig op het station en in de trein. NS staat altijd open voor nieuwe maatregelen die ertoe leiden dat reizigers zich nog veiliger voelen. Bijvoorbeeld door de mogelijkheden van een meldpunt zoals deze te beproeven. Na een halfjaar worden de resultaten van de proef geanalyseerd en moet duidelijk worden of deze WhatsApp/sms-alert een positief effect heeft op de veiligheid(sbeleving) in het openbaar vervoer. 



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden