Vlaanderen meet werkelijke uitstoot vrachtwagens en auto's met laserstralen

Vlaanderen meet werkelijke uitstoot vrachtwagens en auto's met laserstralen
25-06-2019 13:45 | Weer en Verkeer | auteur Redactie

BRUSSEL - Om een zicht te krijgen op de reële uitstoot van voorbijrijdende auto’s en vrachtwagens, voerde het Departement Omgeving in de maand juni op verschillende plaatsen in Vlaanderen metingen uit met twee zeer geavanceerde toestellen die voor het eerst in België gebruikt worden. De techniek wordt teledetectie of ‘Remote sensing’ genoemd, en wordt internationaal al langer toegepast op kleinere wegen.

Voor het eerst zijn met de Remote sensing installatie metingen op autosnelwegen (E40 en Kennedytunnel Antwerpen) uitgevoerd, waarbij voertuigen aan hoge snelheid voorbijrijden. Een primeur. De technologie kan ook ingezet worden bij de ondersteuning van politiecontroles gericht tegen emissiefraude bij vrachtwagens. Tijdens een eerste test in het kader van dit project met een Remote sensing opstelling heeft de techniek zijn potentieel daarvoor reeds aangetoond.

Op vijf verschillende plaatsen langs wegen in Vlaanderen werden in de loop van de maand juni Remote sensing metingen uitgevoerd. Verkeersemissies zijn in Vlaanderen immers een belangrijke bron van luchtverontreiniging. Het ontwerp luchtbeleidsplan van de Vlaamse Regering bevat een reeks maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren. "Via onderzoek willen we nagaan hoe we ervoor kunnen zorgen dat de werkelijke emissies van voertuigen de normen respecteren. De Vlaamse overheid bestudeert daarom in samenwerking met internationale partners de mogelijkheden om te garanderen dat voertuigen in de toekomst properder worden. Daarnaast toetst ze ook de mogelijkheden af om emissiefraude aan te pakken en zo onze luchtkwaliteit te verbeteren."

Metingen met laserstralen

Voor het uitvoeren van de metingen werkt de overheid samen met de Vrije Universiteit van Brussel (VUB), de Nederlandse organisatie voor Toegepast Natuurwetenschappelijk onderzoek (TNO) en HEAT, een Amerikaans bedrijf gespecialiseerd in dergelijke metingen. Laserstralen die met het oog niet zichtbaar zijn, lezen voor elke voorbijrijdende wagen of vrachtwagen de hoeveelheid schadelijke stoffen zoals stikstofoxiden en fijnstof. In combinatie met voertuiggegevens zoals de leeftijd, euronorm, brandstof, motortype, enz. kunnen we hieruit afleiden welke voertuigen verhoogde emissies hebben. Het gaat hierbij over het type voertuig; het is niet mogelijk en ook niet de bedoeling om te weten wie met het voertuig rondrijdt.

Gegevens van 100.000 voertuigen

Op die manier zal het Departement Omgeving beschikken over werkelijke emissiegegevens van ruim 100.000 personen- en vrachtwagens. Via statistische analyses waarbij emissieprestaties van bepaalde groepen voertuigen met elkaar of met een benchmark worden vergeleken, zullen de studiepartners onderbouwde maatregelen uitwerken zodat de overheid in de toekomst de impact van verhoogde voertuigemissies op de luchtkwaliteit kan beperken. De resultaten zullen worden opgenomen in een onderzoeksrapport dat naar verwachting in het voorjaar 2020 zal gepubliceerd worden.

Ondersteuning bij handhaving politie

In het kader van de studie gingen de onderzoekspartners ook na hoe de technologie kan ingezet worden bij de ondersteuning van politiecontroles van vrachtwagens. Sommigen eigenaars daarvan schakelen uit kostenoverwegingen de filters of katalysatoren in hun voertuigen uit, wat leidt tot een enorme toename van de uitstoot. Tot voor kort was het voor de politie moeilijk om zulke fraude op te sporen. Bij een handhavingscampagne tegen emissiefraude georganiseerd in samenwerking met de Nationale Politieacademie (ANPA), werd een remote sensing installatie ingezet die opgesteld was langs de E40. De meting liet toe om gericht de vrachtwagens te selecteren voor een meer gedetailleerde inspectie.

Zonder de metingen is de politie enkel aangewezen op terreinervaring om te bepalen welke voertuigen geselecteerd worden voor inspectie. In zo’n geval stelt de politie bij minder dan 10 procent van de gekozen vrachtwagens fraude of defecten vast. Door gebruik te kunnen maken van doelgerichte selectie via de remote sensing installatie, steeg het aandeel fraudegevallen en defecten in de gekozen vrachtwagens tot meer dan 80 procent. 

Met dit project heeft Vlaanderen niet alleen een primeur beet. Het project geeft Vlaanderen ook internationale uitstraling. Specialisten uit Denemarken, Duitsland en Nederland kwamen langs en wisselden kennis en ervaring uit om de effectiviteit van controles tegen emissiefraude in Europa te verhogen.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Actuele Brandstofprijzen
Euro951,776
Diesel1,469

Aangeleverd door UnitedConsumers

Meer brandstofprijzen

Truckoccasions

Rijverboden