Clicky


Twee nieuwe LNG-schepen van Rederij Doeksen aangekomen in Harlingen

Twee nieuwe LNG-schepen van Rederij Doeksen aangekomen in Harlingen [+foto's]
30-05-2019 10:57 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

HARLINGEN - [update do. 10:48 uur] Woensdagavond rond 18:00 uur kwamen de twee nieuwe LNG-schepen van Rederij Doeksen aan in Harlingen.

Op 8 maart vertrokken ze aan boord van zwareladingschip Sun Rise vanuit Vung Tau (Vietnam), waar de catamarans zijn gebouwd. Na aankomst in Harlingen worden de schepen naar Nesta Shipping gesleept, waar de verdere afbouw zal plaatsvinden. De schepen worden vanaf 7 januari 2020 structureel in de dienstregeling op de lijnen Terschelling en Vlieland ingezet.

Het zwareladingschip Sun Rise arriveerde maandagavond rond 21.00 uur op de rede bij Texel. Na een inspectie door de bouwcommissie van Rederij Doeksen is begonnen met het ‘losmaken’ van de schepen. Hiervoor werden de sjorkabels en de blokken waarmee de schepen zeevast gezet zijn en die zijn vast gelast op het dek van de Sun Rise, losgemaakt.

Voor deze sleepklus werden maar liefst zeven sleepboten ingezet. Elk van de LNG-schepen wordt gesleept door één sleepboot, terwijl ze aan de achterzijde ‘op koers’ worden gehouden door twee kleinere sleepboten.

De zevende sleepboot is ‘reserve boot’ en ter algemene assistentie. De LNG-schepen kunnen zelf nog niet varen.

Op technisch gebied vormen deze schepen een primeur. Het zijn de allereerste single fuel LNG-veerboten in Nederland en de allereerste schepen ter wereld, waarbij single fuel LNG-motoren rechtstreeks een vaste schroef aandrijven.

De ingebruikname van de nieuwe schepen is een belangrijk moment voor zowel het behoud van het waddengebied als de toekomst van de regio. De keuze voor LNG als brandstof betekent substantieel minder uitstoot van schadelijke emissies als fijnstof (ca. 95 procent minder), SOx (100 procent minder) en NOx (ca. 90 procent minder) dan varen op reguliere gasolie.

Ook worden de schepen voorzien van talloze milieusparende en efficiency verhogende toepassingen. Zo wordt restwarmte omgezet in elektrische energie voor het aandrijven van de boegschroeven en zijn aan boord zonnepanelen geplaatst, die de opgewekte energie leveren aan het scheepsnet.


Meer Foto's

Klik op de thumb voor een vergroting!