KLM-vluchten efficiënter afgehandeld dankzij innovatieve KLM-app

KLM-vluchten efficiënter afgehandeld dankzij innovatieve KLM-app
24-05-2019 10:24 | Zakelijk Nieuws | auteur Redactie

AMSTELVEEN - KLM maakt op het platform gebruik van Appron, een innovatieve app waarmee het ‘omdraaiproces’ van een vliegtuig nog efficiënter verloopt. Het idee hiervoor komt van KLM’s Digital Studio, het bedrijfsonderdeel waar dagelijks 200 mensen werken aan innovaties voor verschillende divisies binnen KLM.

Voor een binnenkomende vlucht op een internationale route duurt het gemiddeld 1,5 uur voordat het toestel aan de vervolgvlucht begint. Appron – een samenvoeging van apron (platform) en app – wordt nu gebruikt om die omdraaitijd sneller en efficiënter te realiseren. De app werd ontwikkeld door KLM’s Digital Studio in samenwerking met een team van designers en ontwikkelaars van IBM Services en Apple.

Innovatie

De innovatieve app levert een grote bijdrage aan het op tijd vertrekken van vliegtuigen. Een positieve ontwikkeling voor KLM-passagiers, die uiteraard hechten aan punctualiteit.

“Voor KLM is innovatie van groot belang. We zoeken continu naar oplossingen om onze operatie te verbeteren en onze klanten nog beter te bedienen. Met deze samenwerking tussen de Digital Studio, IBM Services en Apple zijn we daar in geslaagd", zegt Andrea Schmittmann, Vice President Apron Services KLM.

“We werkten nauw samen met KLM om een app voor medewerkers te bouwen die services innoveert, de samenwerking tussen medewerkers verbetert en de operationele efficiëntie verhoogt. We zijn er trots op de digitale transformatie van KLM te kunnen ondersteunen", vult Lot Keijzer, Global Partner IBM iX aan.

Alle data op één plek

Voordat een toestel kan vertrekken moet er veel worden gecheckt: zijn bijvoorbeeld de catering en de brandstof aan boord? Zijn alle passagiers met hun bagage aan boord? Is eventuele cargo aan boord? Vóór het bestaan van Appron moest een teamcoördinator hiervoor verschillende IT-systemen checken. Nu verzamelt de app al deze data op één plek op een Ipad. De teamcoördinator ziet in één oogopslag of het vliegtuig kan vertrekken of dat er nog iets of iemand ontbreekt. KLM-shiftleader Patrick van Exel, die mede aan de wieg stond van de app, is enthousiast over deze innovatie.

“Het systeem biedt echt een gedegen, real time overzicht van alles wat we moeten weten over het vertrekkende vliegtuig. De app werkt accuraat en snel, ik ben er heel blij mee.” IBM en Apple hebben de app heel bewust samen met de teamcoördinatoren ontwikkeld en geïmplementeerd. De coördinatoren zijn nog steeds betrokken bij de voortgang van de nieuwe functionaliteiten.

Meer voordelen

De app heeft meer voordelen. Als een passagier de vlucht niet haalt, krijgt de team coördinator een overzicht in welke bagagecontainer de bagage van de passagier zich bevindt. Deze container wordt dan nog niet ingeladen. Dat geeft minder tijdverlies dan de container later weer van boord te moeten halen, mocht de passagier definitief niet meegaan. Ook geeft de app de lay-out aan van het bagageruim. Dat helpt om nieuwe bagage zo efficiënt mogelijk in te laden.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden