Tijdelijk doorvaartkanaal maakt doorvaart North Sea Port soepeler tijdens bouw nieuwe sluis Terneuzen

Tijdelijk doorvaartkanaal maakt doorvaart North Sea Port soepeler tijdens bouw nieuwe sluis Terneuzen
07-05-2019 09:53 | Haven Nieuws | auteur Redactie

TERNEUZEN - Het tijdelijk doorvaartkanaal bij de nieuwe sluis in Terneuzen is maandagochtend 6 mei met de onthulling van de naam, officieel in gebruik genomen. Het Kapitein Rooiboskanaal is voor de scheepvaart van en naar het Kanaal van Gent naar Terneuzen.

Zo kan ook tijdens de bouw van de Nieuwe Sluis in Terneuzen nog enige tijd gebruik worden gemaakt van de Middensluis. Dat is van belang voor de maritieme doorgang in North Sea Port. Aannemerscombinatie Sassevaart bedacht het kanaal, om de hinder van de bouw voor de scheepvaart te verminderen. Hierdoor kan de Middensluis tot medio 2021 gebruikt worden, in plaats van medio 2019.

Maximale lengte

Al sinds zaterdag 4 mei kunnen schepen in North Sea Port gebruik maken van het tijdelijke doorvaartkanaal. Binnenvaartschip Lurona voer als eerste door het Kapitein Rooiboskanaal. Schepen met een maximale lengte van 105 meter, maximaal 9,5 meter breedte en 3 meter diepgang kunnen erdoor. Schepen met een diepgang van meer dan 3 meter, moeten gebruik maken van de Oostsluis. Die is, onder voorwaarden, verdiept van 4,30 meter naar 4,80 meter.

Naam

De naam dankt het kanaal aan de Zeeuws-Vlaamse band de Lamaketta’s. Zij hebben een populair lied over een Zeeuws-Vlaamse zeeheld die in de 17e eeuw de wereldzeeën onveilig maakte, Kapitein Rooibos. Via een oproep op social media om een ludieke naam te bedenken voor het tijdelijk doorvaartkanaal, kwam deze kapitein als overwinnaar uit de bus.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden