Gebruik data in wegtransport kan 500.000 ton CO2 besparen

Gebruik data in wegtransport kan 500.000 ton CO2 besparen
07-05-2019 08:21 | Financieel | auteur Redactie

AMSTERDAM - De Nederlandse transportsector moet aan steeds hogere eisen voldoen. Door de economische groei worden steeds meer goederen vervoerd, die consumenten steeds sneller thuisbezorgd willen krijgen. Om hierop te kunnen inspelen, moeten logistieke bedrijven efficiënter worden. Door data met alle schakels in de logistieke keten te delen, kunnen processen beter op elkaar worden afgestemd. Dat leidt tot een snellere, efficiëntere en duurzamere logistiek. Zo blijkt uit onderzoek van ABN AMRO dat de sector verwacht dat de beladingsgraad met ruim 10 procent omhoog kan als logistieke dienstverleners en verladers alle informatie met elkaar zouden delen.

Hierdoor kan ook de CO2 -uitstoot van vrachtwagens omlaag. Aangezien vrachtwagens in Nederland jaarlijks rond vijf megaton CO2 uitstoten, zou dit een besparing van 500.000 ton CO2 kunnen opleveren. Dat staat gelijk aan 3,5 miljoen keer vliegen van Amsterdam naar Parijs.

Complexiteit en weinig transparante keten staat delen data in de weg

Hoewel vrijwel alle logistieke bedrijven (97 procent) doordrongen zijn van het belang van een meer data-gedreven logistiek, valt data delen in de praktijk tegen. Logistieke ketens bestaan tegenwoordig uit veel schakels en vrijwel geen enkele schakel heeft overzicht over de gehele keten. Hierdoor blijven inefficiënte processen onzichtbaar en wordt de beschikbare capaciteit lang niet altijd benut. Dat is een gemiste kans. Zo verwacht 67 procent dat langdurige samenwerking tussen dienstverleners en opdrachtgevers de logistiek efficiënter en duurzamer kunnen maken.

Data-gedreven keten maakt weg vrij voor sterke verbetering logistieke operatie

Data-gedreven ketens zullen de logistieke sector van de toekomst steeds meer bepalen. “Veruit de meeste logistieke bedrijven zijn bereid data te delen, maar de praktijk is weerbarstig. Zodra verschillende partijen bij het logistieke proces betrokken zijn - zoals transporteurs die fungeren als onderaannemers - wordt het ingewikkeld. Het is daarom belangrijk om samen te werken met opdrachtgevers, omdat het delen van data in de volledige keten zal leiden tot een sterke verbetering van de logistieke operatie”, vertelt Albert Jan Swart, Sectoreconoom Transport en Logistiek van ABN AMRO.

“Door goedkopere sensoren worden steeds meer data gegenereerd en door de opkomst van 5G-netwerken wordt het mogelijk enorme hoeveelheden data snel te delen. Zo komt steeds meer informatie beschikbaar die bedrijven kunnen gebruiken om hun logistieke processen te verbeteren.”



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden