Clicky


Krapte op arbeidsmarkt Transport & Logistiek blijft

Krapte op arbeidsmarkt Transport & Logistiek blijft
25-04-2019 11:21 | Transport | auteur Redactie

GOUDA - De arbeidsmarkt in transport en logistiek blijft (zeer) krap, ondanks dat het aantal openstaande vacatures vrachtwagenchauffeurs iets afneemt. Het tekort aan personeel belemmert veel ondernemers in hun bedrijfsactiviteiten. Dit blijkt uit de meest recente Sectormonitor transport en logistiek.

In de Sectormonitor worden per kwartaal arbeidsmarktontwikkelingen gemonitord van werknemers en werkgevers die zijn aangesloten bij SOOB/Pensioenfonds Vervoer. De Sectormonitor komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek en is mogelijk dankzij financiële bijdrages van SOOB.

Sectorinstituut Transport en Logistiek: “De omzetgroei in het beroepsgoederenvervoer over de weg en logistieke dienstverlening houdt aan. De sector groeit en telt inmiddels ruim 150.000 werknemers. Faillissementen zijn stabiel op een laag niveau. Ondernemers verwachten komende maanden wel een afname van omzet en bedrijvigheid. Het aantal openstaande vacatures blijft op een hoog niveau en de arbeidsmarkt is krap. Veel ondernemers hebben last van een tekort aan personeel. De sector werft daarom via de campagne www.ikwordvrachtwagenchauffeur.nl veel extra chauffeurs voor de sector. Daarnaast zijn er ook veel vacatures voor andere beroepen in transport en logistiek.

Meer arbeidsmarktontwikkelingen
In deze Sectormonitor zien we verder de volgende arbeidsmarktontwikkelingen:

  • Het aantal bedrijven, werknemers en chauffeurs blijft toenemen. Het aantal werknemers stijgt nu 19 kwartalen op rij. In de sector werken inmiddels ruim 150.000 werknemers.
  • De instroom werknemers in de sector blijft op hoog niveau met een piek op 21 jaar.
  • De uitstroom van chauffeurs neemt toe, daarbij ligt er een piek op 66 jaar.
  • Het aandeel oproepkrachten neemt toe onder niet-chauffeurs maar is stabiel onder chauffeurs.
  • Het aandeel parttimers stijgt.
  • De gemiddelde leeftijd van chauffeurs blijft oplopen (44,8 jaar).
  • De gemiddelde leeftijd van werknemers niet-chauffeurs daalt verder (43,4 jaar).