Clicky


Vrachtvluchten Schiphol beter beschermd

Vrachtvluchten Schiphol beter beschermd
24-04-2019 11:51 | Luchtvracht | auteur Redactie

ZOETERMEER - Minister Van Nieuwenhuizen heeft na een langlopend proces de ‘local rule’ goedgekeurd die zorgt voor een betere bescherming van vrachtvluchten op Schiphol. De local rule regelt dat de niet-gevlogen ‘slots’ in een seizoen, door bijvoorbeeld slecht weer of operationele redenen, opnieuw worden uitgegeven, waarbij 25 procent van deze slots specifiek beschikbaar wordt gesteld voor vrachtvliegtuigen. Daarnaast krijgen luchtvaartmaatschappijen met deze local rule ruimere mogelijkheden om hun schema’s aan te passen zonder daarmee hun historische rechten op slots te verliezen.

Vrachtvluchten zijn cruciaal voor de ondersteuning van exportkansen, het vestigingsklimaat, de werkgelegenheid en de netwerkkwaliteit van Nederland. evofenedex, TLN en Air Cargo Netherlands hebben veelvuldig gepleit voor deze regeling.

Vrachtvluchten zitten sinds de zomer van 2017 in de verdrukking toen de luchthaven het maximum van 500.000 vliegbewegingen bereikte. Hierdoor trad er striktere regelgeving in werking die het voor vrachtvluchten moeilijker maakten om historische rechten op ‘slots’ te behouden. Het gevolg hiervan was dat vrachtvluchten noodgedwongen werden verplaatst naar het buitenland en de totale hoeveelheid afgehandelde vracht op Schiphol gestaag daalde.

Machiel van der Kuijl, algemeen directeur evofenedex: “Vrachtvluchten zijn een cruciaal onderdeel voor de exportkansen van Nederlandse bedrijven actief in de high tech, farmaceutische en bloemensector. Daarnaast is het een belangrijke pijler onder het vestigingsklimaat voor buitenlandse bedrijven en de import van hun goederen. De goedgekeurde regeling laat zien dat onze zorgen serieus worden genomen en de toegevoegde waarde van vrachtvluchten voor de Nederlandse economie worden onderschreven.”

Maarten van As, managing director ACN: “Deze local rule is niet dé oplossing voor het tekort aan slots voor onder andere vrachtvliegtuigen op Schiphol. De vraag is nog steeds groter dan het aanbod. Maar de minister en Airport Coordination Netherlands geven hiermee wel een positief signaal af aan de luchtvrachtsector die vraagt om duidelijkheid."

“Dit is heel goed nieuws voor onze leden”, zegt Jan Boeve, directeur van TLN. “Voor de wegvervoerders die de luchtvracht op Schiphol overladen in de vrachtwagen en verder Europa in vervoeren. Maar ook voor de Nederlandse expediteurs verenigd in FENEX geldt dat Schiphol zeer belangrijk is, als hub voor internationale luchtvrachtzendingen.”

evofenedex, TLN en Air Cargo Netherlands waarderen de inzet van andere partijen voor het zoeken naar een oplossing in een politiek complex en gevoelig dossier. De local rule treedt per 31 augustus 2019 in werking en zal na een jaar worden geëvalueerd. Bij de ontwikkeling van de luchtvaartnota 2020 - 2050 zullen Air Cargo Netherlands, TLN en evofenedex het belang van luchtvracht benadrukken en de positie van vrachtvluchten verankeren.