'Chauffeurs betaald volgens loon in land van lossen'

'Chauffeurs betaald volgens loon in land van lossen'
04-04-2019 12:08 | Arbeidsvoorwaarden | auteur Redactie | ANP

BRUSSEL - [update 17:55 uur] "Eindelijk. Chauffeurs zagen tot twee keer toe gigantische verslechteringen van hun loon en werkroosters op zich af komen. Met veel duwen en trekken hebben we dat niet alleen gestopt, we hebben ook het loon en de werkomstandigheden van chauffeurs weten te verbeteren. Vrachtwagen- en buschauffeurs gaan er flink op vooruit”, aldus PvdA Europarlementariër Agnes Jongerius.

“Een chauffeur krijgt straks in de kern betaald volgens het loon in het land waar de lading gelost wordt, als die lonen hoger liggen dan thuis. Een Roemeense chauffeur die steevast in Nederland rijdt krijgt dan een Nederlands loon. Na jaren van uitbuiting gaan we zo eindelijk de oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden tegen. Chauffeurs kunnen weer collega’s zijn, in plaats van concurrenten,” stelt Agnes Jongerius.

“Het oprekken van werkroosters hebben we weten te stoppen, chauffeurs krijgen voldoende rust. Met de invoering van een slim meetkastje - de digitale tachograaf - kan straks op een eerlijk loon gehandhaafd worden. En brievenbusfirma’s kunnen geïnspecteerd en opgerold worden”, zegt Agnes Jongerius.

Daarnaast mogen chauffeurs de weekendrust van 45 uur of meer niet in de cabine doorbrengen. Dat moet thuis of in een door de werkgever betaald hotel. Is de rusttijd tussen de 21 en 45 uur dan kan dat ook op een beveiligde parkeerplaats met faciliteiten. Ze moeten minstens één keer per maand thuis zijn.

Fraude met rij- en rusttijden kan door de invoering van een slimme digitale tachograaf beter worden gehandhaafd. 

CDA-Europarlementariër Wim van de Camp, die meeschreef aan de voorstellen, is opgelucht dat oneerlijke concurrentie nu kan worden tegengegaan. "Goed uitgeruste chauffeurs zijn in ieders belang. Het principe ‘gelijk werk, voor gelijk loon op dezelfde plek’ geldt nu ook in de transportsector. De tachograaf biedt Nederlandse controleurs de mogelijkheid om snel de chauffeurs eruit te pikken die een nomadenleven leiden op de snelweg.''

Arnout Hoekstra, SP-lijsttrekker voor de Europese verkiezingen, is "gematigd blij''. Volgens hem kunnen de nieuwe regels zorgen voor betere arbeidsvoorwaarden, maar is een gelijk speelveld nog niet bereikt.

Vakbond FNV is tevreden met de nieuwe regels, maar vindt het nu vooral zaak meer mensen in te zetten voor handhaving. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) is minder enthousiast. De strengere regels voor weekendrust beperken de flexibiliteit, vinden de werkgevers.

Nadat de voorstellen eerder meerdere keren waren weggestemd, kunnen de onderhandelingen met de lidstaten over de wetgeving nu beginnen. Dat gebeurt vermoedelijk pas na de Europese verkiezingen van mei.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden