Clicky


VVD-Europarlementariër Nagtegaal stelt vragen over stakingen Franse douaniers

VVD-Europarlementariër Nagtegaal stelt vragen over stakingen Franse douaniers
01-04-2019 15:44 | Politiek | auteur Redactie

DEN HAAG - Vorige week meldde Transport Online dat Nederlandse vrachtwagenchauffeurs dubbel de klos zijn door stakingen van de Franse douane. Deze ‘blokkeer-douaniers’ staken om aan te tonen wat de gevolgen zijn bij een eventuele Brexit en zorgen daardoor voor een urenlange file bij de Eurotunnel. Wanneer de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs eindelijk de andere kant van het Kanaal bereiken, krijgen zij ook te maken met een actieve Britse inspectiedienst die hen wijst op hun rust- en rijtijden. Terwijl het in deze uitzonderlijke situatie nagenoeg onmogelijk is voor de Nederlandse chauffeurs om zich hieraan te houden.

Reden voor Europarlementariër Caroline Nagtegaal- van Doorn (VVD) om vragen te stellen aan de Europese Commissie. Nagtegaal- van Doorn wil graag dat de Europese Commissie onderzoekt welke mogelijkheden er zijn om een einde te maken aan de lange wachtrijen bij de Eurotunnel en te kijken naar welke mogelijkheden er zijn zodat de Britse inspectie coulant om kan gaan met de rust- en rijtijden voor vrachtwagenchauffeurs, die al een urenlange file achter de rug hebben.

“De Franse douane wil aantonen welke moeilijkheden de Brexit eventueel met zich mee gaat brengen voor de transportsector. Dat is een Franse aangelegenheid, maar de rekening komt op het bordje te liggen van onze Nederlandse vrachtwagenchauffeurs. Zij zijn degenen die nu niet alleen onnodig urenlang in de file staan, maar worden in Engeland nog eens extra gestraft op een boete buiten hun schuld om. Dit zijn hardwerkende mensen, die voor dag en dauw opstaan om onze economie draaiende houden. We moeten hen niet tweemaal straffen voor een situatie waar ze zelf part noch deel aan hebben.” Aldus Nagtegaal- van Doorn (VVD).

“Bovendien lijkt dit pas het begin. Mocht het daadwerkelijk tot een Brexit komen, dan zal de Franse douane hier hun handen vol aan hebben. Dan wil ik nu alvast een signaal afgeven dat we coulant met onze transportsector moeten omgaan. Zij zullen de hardste klappen van de Brexit op gaan vangen en dan moeten we er alles aan doen om hen te helpen. Ik wil dat we naast onze mooie transportsector gaan staan en níet ertegenover!”