Clicky


Is er echt zo'n tekort aan vrachtwagenchauffeurs?

Is er echt zo'n tekort aan vrachtwagenchauffeurs?
28-03-2019 19:22 | Transport | auteur Marcel van der Voort

LIMMEN - HR-manager Eric Stam van Zandbergen Transport in Limmen schrikt van het recente International Road Transport Union (IRU)-rapport waaruit blijkt dat er sprake is van het grootste chauffeurstekort sinds decennia. Inzichten van belanghebbenden in de Europese transportsector hebben een belangrijke rol gespeeld in de totstandkoming van het IRU-rapport.

Bovendien heeft de organisatie twee eigen onderzoeken gedaan. De IRU kwam erachter dat tussen oktober 2018 en januari 2019 een zichtbaar tekort aan chauffeurs was van 21 procent in de vrachtvervoersector en 19 procent in de bus- en touringcarsector.

Toen Stam het artikel over het IRU-rapport op Transport-Online las, vond hij het “weinig hoopgevend.” Hij verduidelijkt: “Ik vroeg mezelf af: waarin zijn wij terecht gekomen? Vooral als ik lees dat er eind 2019 een chauffeurstekort is van veertig procent. Terwijl ik bij ons zie dat wij vrijwel op sterkte zijn. Op sommige locaties hebben wij een chauffeursstop.”

IRU wil snelle en daadkrachtige actie om het chauffeurstekort aan te pakken. Stam: “Wellicht dat onze collega’s in Europa nog steeds zoeken naar de traditionele chauffeur. Gelukkig hebben we in Nederland tijdig een Marshallplan ontwikkeld, die nu zijn vruchten begint af te werpen. Knap werk van uitvoerder STL. Meerdere zijinstromers ontdekken nu wat er nog meer te doen is in de sector en willen veranderen van baan. Die groep is interessant voor ons. Ons werkgebied is de Benelux, Noord Frankrijk, Zwitserland en West-Duitsland.”

Slechte imago

Ook stelt IRU dat er moeilijk aan chauffeurs is te komen vanwege het slechte imago van de transportsector. “Dat wordt al jaren gezegd. Ik zie echter dat veel mensen zo enthousiast zijn dat ze het vak willen leren. Een punt wat aandacht verdient is de cao. Een chauffeur moet met veertig diensturen een fatsoenlijk salaris kunnen verdienen. Hier wordt gelukkig aan gewerkt want we moeten nog meer concurreren op de arbeidsmarkt. De nieuwe generatie chauffeurs willen geen lange dagen meer. Dat wordt de uitdaging van morgen; slim roosteren om de sector interessant te maken en te houden én daarbij rekening houden met de wensen van onze opdrachtgevers”, aldus Stam.

Het tekort aan chauffeurs komt volgens IRU mede doordat vrouwen moeilijk als chauffeur zijn aan te trekken. Stam: “Ik vind dat een lastige. Bij Zandbergen Transport zitten wij iets onder het landelijk gemiddelde. Dat heeft veelal te maken met de aard van de werkzaamheden. Ik zie veel vrouwen achter het stuur in de bus, maar niet in de vrachtwagen. Willen we dit arbeidspotentieel optimaal benutten, dan is er nog veel werk te doen om het aantrekkelijker te maken.”

Vrouwen werven?

Is een Women in Transport Netwerk nodig om meer vrouwen te werven? “Ik denk het wel als ze met ambassadeurs gaan werken. Dat een bekende vrouw enthousiast is over het werk.”

Is het moeilijk om jonge chauffeurs aan te trekken? “Ik vind van niet”, reageert Stam. “Het aantal sollicitanten kunnen wij niet eens plaatsen omdat we tekort leerwerkplekken hebben.”

Tijdens het gesprek met Stam wordt duidelijk dat het negatieve imago van het chauffeurs vak waarover IRU het heeft een verkeerd beeld schept. “Ik denk dat dit meer speelt bij het lange afstand-transport en langere tijd van huis. Ik rij zelf ook wel eens over een parkeerplaats langs de snelweg met veel langparkeerders. Wat je daar ziet is beeldbepalend en ik kan me voorstellen dat mensen denken: dat wil ik niet.”

IRU wil onder andere verbetering van de behandeling van chauffeurs op de bezorglocaties. “Een grote landelijke opdrachtgever van ons in de winkeldistributie vindt het belangrijk dat een chauffeur zich welkom voelt. Daarnaast zijn er zeer goede facilitaire voorzieningen. Daar wordt beleid op gemaakt en je ziet dat ze er wat moois van maken. Dat waarderen de chauffeurs.”

Jonge chauffeurs

Ook directeur Eef de Jong van De Jong-Graus Transport BV, aan de Klompenmakerstraat 23 in Hoogvliet heeft een mening over het chauffeurstekort. “Door de concurrentie van de Oost-Europese bedrijven, die bijna altijd in opdracht van de westerse bedrijven rijden is de aanwas van jonge chauffeurs gestaakt. Nu wij ze allemaal zoeken zijn ze er niet meer”, laat hij weten.

“Wij zullen samen de voedingsbodem moeten gaan oprichten om het weer op gang te krijgen”, stelt de ondernemer.”

Geen sexy beroep

“Zo’n twee jaar geleden merkten wij het nog niet echt. Op een gegeven moment stapten er geen mensen meer naar ons over. Dat ligt niet zo zeer aan het bedrijf. Veel mensen werken al lang bij ons en wij geven ze de ruimte. Zo mogen ze de auto aankleden. Wij zijn bij onze chauffeurs gaan polsen. Of ze mensen binnen hun familie of vriendenkring kennen die wij als chauffeur kunnen opleiden. Dat lukte, maar uiteindelijk ging daar de groei uit.”

De Jong: “Vrachtwagenchauffeur is op dit moment geen sexy beroep. Het chauffeurstekort kan opgelost worden als wij actief richting scholen en opleidingen gaan. En duidelijk maken dat je ook van drie tot vijf dagen kan werken. Misschien maken we er dan wel een sexy beroep van.”

“Wij hebben twintig chauffeurs uit Polen, Litouwen en Roemenië. Ze worden allen gelijk betaald als hun Nederlandse collega’s. Dan is er niks mis mee. De Litouwse chauffeurs zijn behoorlijk hoog opgeleid. En hebben de wens om zich hier in Nederland blijvend te vestigen.

Blijvend tekort

“In 2008 met de crisis begon het fout te gaan. Het moest goedkoper in de transport, dus er kwamen goedkopere chauffeurs. Dat werden Oost-Europese mensen. “ Op de duurdere Nederlandse chauffeurs werd minder een beroep gedaan. Volgens De Jong zijn daarom minder Hollanders beschikbaar om plaats achter het stuur te nemen.

“Wij doen constant ons best. Zouden wij een blijvend tekort aan chauffeurs krijgen, dan komen er auto’s stil te staan”, waarschuwt De Jong.