Clicky


Verbreding A1 Apeldoorn-Twente lang gekoesterde wens bedrijven

Verbreding A1 Apeldoorn-Twente lang gekoesterde wens bedrijven
13-03-2019 17:45 | Weer en Verkeer | auteur Redactie

ZOETERMEER - Met de verbreding van de A1, waarvoor vandaag door de minister en regionale bestuurders het startschot is gegeven, gaat een lang gekoesterde wens van evofenedex in vervulling. Tijdens de startbijeenkomst met de minister van Infrastructuur en Waterstaat heeft evofenedex toegelicht waarom de verbreding van deze weg zo belangrijk is voor de regio, de bedrijven en de mensen die hier wonen en werken.

Veel bedrijven in de regio zijn voor hun aan- en afvoer van goederen en het woon-werkverkeer van hun medewerkers aangewezen op de A1. Het is immers de belangrijkste verbinding tussen de regio’s Twente, Deventer/Apeldoorn, de Veluwe en de Randstad.

Erik de Gilde, voorzitter regioraad Oost van ondernemersvereniging evofenedex: ”De verbreding van de A1 leidt tot een veel betere doorstroming van verkeer en veel minder ongelukken. Als er op de A1 files staan, staan er veel goederen in de file. Dat kost het bedrijfsleven veel geld. Daarom ook zijn wij erg blij met het nieuws dat minister Van Nieuwenhuizen de planning van fase twee naar voren haalt waardoor het totale project 3 jaar eerder klaar is.”

De A1 fungeert als economische slagader voor grote delen van Oost-Nederland. Alternatieve verbindingen vanuit Twente en de regio Deventer/Salland zijn er niet. Dit komt ook omdat de A1 voor deze regio’s de enige hoogwaardige verbinding is die de IJssel kruist. Het percentage vrachtauto’s dat van deze verbinding gebruik maakt, is met 20 tot 24 procent heel hoog in vergelijking met andere snelwegen. Ook voor internationaal verkeer, zoals exporteurs van bloemen en planten uit West-Nederland op weg naar het Duitse achterland en verder, is de A1 belangrijk. Bouw- en installatiebedrijven die vanuit Twente iedere dag naar het westen rijden, profiteren ook flink van de verbreding.

De files op de A1 behoren al jaren tot de duurste files van het land. De economische schade voor de bedrijven is de laatste jaren fors toegenomen. Zo stegen de directe filekosten op de A1 in 2017 ten opzichte van 2016 met 68 procent. Tussen knooppunt Beekbergen en knooppunt Azelo bedroeg de schade voor het goederenvervoer 7.6 miljoen euro in 2017. Dit is alleen nog maar de directe schade: het tijdverlies voor de chauffeur en de extra brandstofkosten. De indirecte kosten, zoals het nee moeten verkopen in winkels, vertraging in het bedrijfsproces omdat de goederen er niet zijn en extra loonkosten voor monteurs, zijn nog veel hoger.

De A1 wordt tussen Apeldoorn en Twente in de periode tot 2025 in twee fases verbreedt met een rijstrook in beide richtingen. Het Rijk en de provincies Overijssel, Gelderland en de regio investeren ruim 400 miljoen in de verbreding. In 2019 en 2020 vinden de werkzaamheden plaats voor fase 1. Deze starten in maart 2019.