Clicky


FlixBus wil Eurolines overnemen van Transdev Group

FlixBus wil Eurolines overnemen van Transdev Group
04-03-2019 10:50 | Bedrijfsnieuws | auteur Redactie

PARIJS/MUNCHEN - Internationale mobiliteitsaanbieders FlixBus and Transdev Group beginnen exclusieve onderhandelingen over de verkoop van de Eurolines langeafstandsbus-services. Beide partijen zullen hun werknemers over de voorgenomen acquisitie raadplegen.

Momenteel heeft Eurolines operationele bedrijven in Frankrijk, Nederland, België, Tsjechië en Spanje met een busnetwerk dat zich uitspreidt over 25 landen. Binnen Frankrijk opereert Eurolines ook onder het Isilines-merk.

FlixBus’ Europese bereik uitbreiden

Jesper Vis, directeur FlixBus Benelux: “Deze aankoop zou onze positie als marktleider in Frankrijk versterken en zou, door de integratie van de netwerken van Eurolines en Isilines, ons Europees bereik nog verder vergroten. Door deze integratie zou FlixBus een nog vollediger en diverser aanbod hebben om nog meer passagiers te kunnen bedienen. We streven ernaar om de eerste keuze te zijn voor reizigers overal in Europa.”

Thierry Mallet, CEO van Transdev Group: “Het besluit over exclusieve onderhandelingen over de potentiele desinvestering van Eurolines sluit aan bij Transdevs strategische planning. Dit zou het voor ons mogelijk maken om onze middelen te richten op de kern [ipv ‘het hart’] van ons bedrijf, openbaar vervoer en B2B-transportservices door de combinatie van kwaliteit voor de beste prijs, technologische en digitale innovatie, met de specifieke bedoeling om de ervaring van de klant te verbeteren.”

De netwerken integreren om het bedrijf voor te bereiden voor de komende jaren

Sinds de marktintrede in Duitsland in 2013 en in Frankrijk 2 jaar later heeft FlixBus laten zien dat het mogelijk is om significant betere kwaliteit te bieden en tegelijkertijd winstgevend te zijn in deze hoog-competitieve markt. Alleen al in het afgelopen jaar zijn het aantal dagelijkse FlixBus-verbindingen en passagiers met meer dan 40 procent gegroeid, in Frankrijk en wereldwijd.

Gedurende de laatste zes jaar heeft FlixBus de manier hoe mensen reizen in Europa veranderd. Honderd procent digitale boeking en tracking van de bus via GPS evenals meer beenruimte en WI-Fi aan boord, reizen met langeafstandsbussen was nooit eerder een aantrekkelijker alternatief voor reizen met auto, trein of vliegtuig.

Vis: “We hebben heel veel respect voor wat Transdev heeft opgebouwd in de afgelopen 20 jaar met Eurolines. Door de innovatieve manier van denken die FlixBus heeft geïntroduceerd, zijn wij klaar voor de volgende 20 jaar. Door het combineren van onze services, zouden we in staat zijn voor om mensen in Europa nóg betere en gemakkelijkere reisopties aan te kunnen bieden.”

Van startup naar globale leider en marktleider in Frankrijk

In 2018 heeft FlixBus 45 miljoen mensen in Europa en de VS vervoerd. Als combinatie van tech-startup, e-commerceplatform en transportbedrijf heeft FlixBus een netwerk opgezet dat zich uitspreid over 29 landen. Dit jaar plant FlixBus om zijn service naar Rusland te brengen en in de VS uit te breiden.

Vis: “Ook al hebben we grote plannen voor uitbreidingen naar nieuwe markten, we zullen in onze huidige kernmarkten blijven groeien. De aankoop van Eurolines zou ons Europees netwerk sterken en onze organische groei in Europese kernmarkten aanjagen.”