Gaffert kiest opnieuw voor Scania met ultrakorte S520 8x2

Gaffert kiest opnieuw voor Scania met ultrakorte S520 8x2
19-02-2019 12:03 | Nieuw Materieel | auteur Redactie

VEGHEL - Recent nam hijsspecialist Gaffert in Veghel een bijzondere Scania S520 8x2/*6 in gebruik. De auto is ultrakort gebouwd met een triple as opstelling en kan zo met drie sturende assen optimaal manoeuvreren in krappe ruimtes als fabriekshallen. Het unieke is verder, dat dit het eerste voertuig in deze configuratie is dat bij Scania helemaal af-fabriek van de band is geleverd.

“Wij wilden een zware trekker met een 85 ton/meter kraan erop die én een uitstekende gewichtsverdeling zou hebben én ultrakort zou kunnen draaien,” vertelt directeur Theo Gaffert. “Scania was het enige merk die de auto in de door ons gewenste configuratie helemaal af-fabriek gewoon op de band kon bouwen. Daarbij heeft Scania het laagste chassis in de markt en dat telt ook mee.”

“Los daarvan was er natuurlijk ook zeker sprake van enige emotie”, meldt Theo eerlijk. “Wij vierden ten tijde van het bestellen ons 80-jarig bedrijfsjubileum. Wat is er dan mooier dan een V8? Bovendien wisten we dat hij afgeleverd zou worden in het jubileumjaar van de Scania V8 motor, dus dubbel feest!”

Die 520 pk V8 was overigens niet helemaal automatisch een gelopen race. “Emotie is goed, een rendabel voertuig neerzetten, is toch beter,” aldus Theo. “Maar toen ik uit diverse testen las, dat het verbruik van de 500 pk zescilinder en de 520 pk V8 nagenoeg gelijk is, was de beslissing snel genomen. Bovendien loopt deze motor ook mooier bij PTO-gebruik.”

“Bij deze vierasser spreken we binnen een wielbasis van 3950 mm van een vooras en een triplestel, bestaande uit een trekas met gestuurde en hefbare voor- en naloopas in een zeer korte opstelling, legt Theo de bijzondere asconfiguratie uit.

“Door toepassing van een 10 tons vooras hebben we zo een prachtige gewichtsverdeling waarbij de 8520 HMF 85 ton/meter kraan heel dicht tegen de cabinewand geplaatst kon worden. Er zit maar 15 centimeter extra ruimte tussen de cabine en de kraan en die plaats gebruiken we voor de hydrauliektank. En daarmee was er ook ruimte voor twee verchroomde staande uitlaten. Het oog wil tenslotte ook wat. De auto kreeg met deze asopstelling een zwaartransportontheffing tot 72 ton.

Door de ultrakorte bouw was het wel passen en meten om alle componenten een plaatsje aan en op het chassis te geven. “We hebben zelf nog wel wat moeten ontwerpen voor het beste resultaat. Wat wij wilden, kon alleen als we een custom made brandstoftank plaatsten en ook de spatborden over het triplestel zijn conform ons ontwerp gemaakt. Die spatborden zijn sowieso bijzonder want ze zijn én hoogglans gespoten en toch voorzien van antislip voor de veiligheid. Ook de carrosserie is in eigen beheer ontworpen. Maar het bouwen daarvan hebben we weer uitbesteed,” aldus Theo.

De auto is afstempelbaar met vier poten. “De HMF kraan is zes keer uitschuifbaar en heeft een lengte van 16.80 meter. “Dan mag hij nog 3,8 ton tillen. Maar omdat we bewust voor dezelfde kraan gekozen hebben als die van een van onze andere auto’s, kunnen afhankelijk van de inzet veel hulpstukken, zoals flyjibs en zwaarlastjibs, onderling uitgewisseld worden.”

Daarmee staat er niet alleen een stoere Scania V8, maar vooral toch ook een stuk ultiem hijsgereedschap. “De combinatie van de korte draaicirkel met een groot hijsvermogen maakt deze auto uitermate geschikt voor het werken in industriehallen. Zeker in de industrie staan we vaak binnen om bijvoorbeeld nieuwe machines of hijswerktuigen op zijn plaats te hijsen.”

De verdere uitrusting van de auto komt de veiligheid en het comfort van de chauffeur ten goede. “Uiteraard hebben we een retarder gekozen en daarmee was er ook ruimte voor ACC. De auto heeft verder het LED-pakket voor onderweg en een groot aantal werklampen voor op de klus. Omdat het een V8 is, hebben we ook het V8 interieurpakker gekocht inclusief de exclusieve logo’s, een premiumstoel en het grote scherm met het uitgebreide infotainment met DAB+ en navigatie. Maar we zijn weer niet voor de hoogste cabine gegaan. Dat kan problemen geven als we in een bedrijfspand moeten werken.”

De auto is verder zo gebouwd dat al het getrokken materieel van Gaffert er achter past. Maar er kan ook een vier meter lang laadbakje op het chassis gezet worden.

De trekker is overigens de eerste uit een opdracht voor drie Scania voertuigen. Er komen binnenkort nog twee 6x2 bakwagens met een kraan áchterop de laadbak.



Nieuwsbrief

Elke werkdag het laatste nieuws rond lunchtijd
in uw e-mail ontvangen?

Stuur mij de nieuwsbrief

Wilt u zich afmelden klik dan hier

Truckoccasions

Rijverboden