Clicky


De klus is geklaard: Boeing 747 staat dankzij Mammoet op zijn plek bij hotel

De klus is geklaard: Boeing 747 staat dankzij Mammoet op zijn plek bij hotel [+foto's]
10-02-2019 09:51 | Speciaal Transport | auteur Redactie

BADHOEVEDORP - Na een vijfdaags megatransport van Schiphol naar Badhoevedorp is de Boeing 747 van Corendon vanochtend gearriveerd in de tuin van het Corendon Village hotel en Transport Online was erbij. Daar wordt het vliegtuig later dit jaar omgebouwd tot een 5D-experience over de 747 en de geschiedenis van de luchtvaart.

Dinsdagnacht begon de laatste reis van de Boeing luchthaven Schiphol. Het ontmantelde toestel werd op een trailer van gespecialiseerd transportbedrijf Mammoet geplaatst om de 12,5 kilometer naar het hotel te kunnen afleggen. Daarbij moest het vliegtuig 17 sloten, snelweg A9 en een provinciale weg oversteken.

De A9 werd in de nacht van vrijdag op zaterdag succesvol overgestoken. In de nacht van zaterdag op zondag stak het transport de Schipholweg over om daarna met 57 bewegingen achteruit in te parkeren in de hoteltuin.

Het spectaculaire transport trok wereldwijd de aandacht en werd door nationale en internationale media gevolgd.

Pas- en meetwerk 

Corendon-oprichter Atilay Uslu had zelf een kamer geboekt in het hotel. Precies op de plek waar - als alles goed zou gaan - de neus van de Boeing voor het raam zou komen te staan. "Toen ik vanochtend de gordijnen opende, zag ik haar in volle glorie staan. Ik realiseerde me dat na maandenlange voorbereiding het ons echt is gelukt om het toestel met veel pas- en meetwerk op haar uiteindelijke plek te krijgen. Daar word je wel even stil van", zegt hij.

Het transport in cijfers  

De laatste vijfdaagse reis van de Boeing werd een indrukwekkende operatie. Het vliegtuig moest eerst 8 kilometer over het luchthaventerrein van Schiphol getransporteerd worden en daarna nog 4,5 kilometer door de akkerlanden. Zwaar transportspecialist Mammoet vervoerde het 160 ton zware toestel op een trailer die nog meer woog: ruim 200 ton.

De trailer verdeelde het gewicht van de Boeing over 192 wielen. Om ervoor te zorgen dat de trailer niet wegzakte in de drassige akkergrond, werd een speciale weg aangelegd van circa 2100 metalen rijplaten van 1500 kilo per stuk.

Over de 17 sloten werden speciale bruggen gebouwd. De trailer reed met een snelheid van 5 kilometer per uur en werd op afstand bestuurd door mensen van Mammoet, die ernaast liepen.

Hij werd aangedreven door twee zogeheten powerpacks, elk met een vermogen van 390kW, goed voor meer dan 1000 pk.

In totaal moesten bij het transport 18 bochten worden genomen, waarvan de eerste 7 op het terrein van Schiphol zelf.


Foto's

Klik op de foto voor een vergroting!