Clicky

zaterdag 19 juli 2025 - 23:04 uur
Home Blog Pagina 17

ACM wil betere naleving garantieregels bij elektronica en witgoed

AMSTERDAM – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat verkopers van consumentenelektronica en witgoed zoals koelkasten, vaatwassers en wasmachines de garantieregels beter naleven. Volgens de toezichthouder komen er jaarlijks duizenden meldingen over slechte afhandeling van garantiekwesties. De ACM waarschuwt dat verkopers die de regels niet naleven boetes riskeren.

De ACM stelt dat consumenten vaak onterechte kosten moeten betalen, van het kastje naar de muur worden gestuurd en niet krijgen waar ze recht op hebben. Daarom wijst de ACM verkopers nu op hun wettelijke plicht om consumenten een deugdelijk product te garanderen gedurende de verwachte levensduur.

“Ten onrechte gaan veel verkopers ervan uit dat je recht op garantie verloopt na twee jaar. Dit maakt ook dat consumenten die zich beroepen op hun recht op garantie tegen allerhande problemen aanlopen. Dit zien wij terug in de meldingen bij ACM ConsuWijzer”, aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.

Garantieregels

De ACM haalt voorbeelden aan van zaken die fout gaan. Zo geeft een verkoper aan dat de garantietermijn standaard stopt na twee jaar en verwijst bij een garantievraag standaard door naar de fabrikant, terwijl de verkoper verantwoordelijk is voor de afhandeling. Of een verkoper rekent voorrij- of administratiekosten, terwijl de reparatie binnen de wettelijke garantie valt. Dan mogen deze kosten niet worden berekend.

De ACM legt nu in een brief aan verkopers met voorbeelden uit hoe de garantieregels in de praktijk moeten worden toegepast. Ze krijgen de kans om de werkwijze aan te passen. Na drie maanden controleert de ACM of dat ook is gebeurd. Zo niet, dan kan de waakhond handhavend optreden door bijvoorbeeld boetes op te leggen.

Spaanse vrachtwagenchauffeur krijgt 38 maanden cel en vijf jaar rijontzegging voor dodelijk ongeluk Nieuw-Beijerland

Foto: MediaTV

ROTTERDAM – De rechtbank Rotterdam heeft een 48-jarige Spaanse vrachtwagenchauffeur veroordeeld tot een gevangenisstraf van 38 maanden en een maximale rijontzegging van vijf jaar. De man veroorzaakte op 27 augustus 2022 een ernstig verkeersongeval in Nieuw-Beijerland, waarbij zes mensen en een ongeboren kind om het leven kwamen. Meerdere anderen raakten (zwaar)gewond.

De chauffeur reed met zijn vrachtwagencombinatie vanaf een dijk in op een groep mensen die een buurtbarbecue bijwoonden. Uit onderzoek is gebleken dat de man op dat moment een epileptische aanval kreeg en de controle over zijn voertuig verloor.

De rechtbank oordeelde dat de chauffeur door zijn medische voorgeschiedenis, het gebruik van cocaïne en het niet trouw innemen van voorgeschreven medicatie niet bevoegd was om een vrachtwagen te besturen.

De rechtbank rekent het de man zwaar aan dat hij desondanks toch is gaan rijden. “De verdachte heeft willens en wetens onaanvaardbare risico’s genomen. Zijn handelen getuigt van ernstige nalatigheid en heeft onnoemelijk leed veroorzaakt,” aldus de rechtbank. De officier van justitie had 54 maanden cel geëist, maar de rechtbank bracht strafvermindering toe vanwege overschrijding van de redelijke termijn.

Naast de celstraf en rijontzegging moet de chauffeur schadevergoedingen betalen aan enkele nabestaanden en slachtoffers. Een deel van de civiele vorderingen werd afgewezen of verwezen naar de burgerlijke rechter.

Het drama in Nieuw-Beijerland leidde landelijk tot grote verslagenheid. De rechtbank benadrukte in haar vonnis ook de bredere verkeersveiligheidsvraagstukken rondom omleidingen van vrachtverkeer over smalle dijken in woongebieden.

Blokker noemt afhaken franchisewinkels geen verrassing

Blokker
Foto: Transport Online | E. van der Wal

AMSTERDAM – Blokker noemt het geen verrassing dat sommige zelfstandige filiaalhouders zich niet aansluiten bij het doorgestarte winkelbedrijf. Een aantal van deze ondernemers zei tegen De Telegraaf niets te zien in een franchisesamenwerking met het nieuwe Blokker van ondernemer Roland Palmer.

Een woordvoerder van het winkelbedrijf bevestigt dat er afhakers zijn. Dit was volgens hem verwacht. Een deel van de zelfstandige winkeliers kiest er juist wel voor om met Blokker samen te werken. “Een aantal heeft ook nog geen beslissing genomen. Binnenkort is de deadline om een keuze te maken”, legt de woordvoerder uit.

Hoeveel franchisezaken zich uiteindelijk aansluiten, kan Blokker nog niet zeggen. Winkels die afhaken kunnen niet langer de merknaam Blokker gebruiken.

Blokker ging in het najaar van 2024 failliet, maar 45 franchisenemers konden nog doorgaan. Later kocht Blokker-telg Roland Palmer de merknaam uit de failliete boedel om de huishoudwinkelketen weer op te bouwen.

Meer opvarenden gered van vrachtschip ‘Eternity C’ dat zonk na Houthi-aanval

BRUSSEL – Na een Houthi-aanval op vrachtschip Eternity C zijn nog eens vier opvarenden uit zee gehaald. Dat betekent dat nu in totaal tien mensen zijn gered, meldt EU-missie Aspides. Het lijkt erop dat de aanvallers ook een aantal opvarenden vasthouden.

De Eternity C verging deze week voor de kust van Jemen. De Houthi’s, die vaker schepen aanvallen, verklaarden daar verantwoordelijk voor te zijn. Ze zouden recentelijk ook het vrachtschip Magic Seas tot zinken hebben gebracht. Toen kon de hele bemanning worden gered.

De evacuatie van de opvarenden op de Eternity verliep minder goed. Er zijn berichten dat de reddingsboten waren vernietigd door de aanvallen met explosieven en zeedrones. Ook vielen nu wel slachtoffers. Betrokkenen spraken eerder over vier doden.

Andere opvarenden vielen in handen van de Houthi’s, die verklaarden na hun aanval zeelieden te hebben “gered”. De Amerikaanse autoriteiten zien dat anders en zeggen in een verklaring dat “Houthi-terroristen veel overlevende bemanningsleden van de Eternity C hebben ontvoerd”.

Bronnen bij maritieme veiligheidsdiensten zeggen tegen persbureau Reuters dat vermoedelijk 6 van de 25 opvarenden worden vastgehouden.

Stakingen verstoren vliegverkeer in Italië

MILAAN – Het vliegverkeer in Italië wordt donderdag verstoord door stakingen van grondpersoneel op luchthavens en Italiaanse bemanningen van budgetmaatschappij easyJet.

Het grondpersoneel, zoals bagageafhandelaars, staakt voor 24 uur om eisen voor hoger loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bij te zetten. Daarbij worden luchthavens van onder meer Milaan, Venetië, Napels en Cagliari geraakt. Op Schiphol zijn vluchten naar Milaan en Venetië geannuleerd. De Italiaanse maatschappij ITA heeft 35 vluchten die voor donderdag stonden gepland, geschrapt.

De luchtvaartregels in Italië schrijven wel voor dat vertrekkende vluchten tussen 07.00 en 10.00 uur ‘s morgens en tussen 18.00 en 21:00 uur ‘s avonds gegarandeerd doorgaan, om zo overlast voor reizigers te beperken.

Vorige week was er nog een staking van Franse luchtverkeersleiders waardoor het vliegverkeer in Frankrijk ernstig werd geraakt.

DAF Trucks introduceert XB met opbouwen af-fabriek

EINDHOVEN – DAF Trucks breidt zijn Nieuwe Generatie XB aanbod uit met een breed programma af-fabriek gemonteerde ‘PACCAR bodies’. Deze hoogwaardige opbouwen zijn in-huis ontwikkeld om een naadloze integratie te garanderen met DAF’s populaire truck voor stads- en regionale distributie. Het resultaat: aanzienlijk kortere doorlooptijden en een optimale afstemming tussen opbouw en chassis, wat de algehele DAF Transport Efficiency ten goede komt.

Het ‘PACCAR body’ programma heeft zijn waarde al bewezen in het Verenigd Koninkrijk, waar jaarlijks honderden transportbedrijven hun XB-trucks bestellen met een geïntegreerde opbouw. Voor een constante kwaliteit en betrouwbaarheid worden alle voertuigen met een PACCAR-opbouw geassembleerd op een speciale productielijn in DAF’s fabriek in Leyland.

PACCAR body programma

Het aanbod af-fabriek PACCAR bodies omvat gesloten laadbakken, schuifzeilers en aerobody-uitvoeringen. De opties voor onder meer lengte, hoogte, breedte, laadkleppen en verlichting zijn talloos. Alle varianten zijn beschikbaar voor het 10-, 12- en 18-tons chassis van de DAF XB-serie.

Kant-en-klare oplossing

De Nieuwe Generatie DAF XB onderscheidt zich in zijn klasse door zijn uitzonderlijke wendbaarheid, rijcomfort en brandstofefficiëntie te combineren met een robuust 7,5- tot 19-tons chassis. Met geavanceerde veiligheidsvoorzieningen, een ergonomische dagcabine, verlengde dagcabine en slaapcabine en een breed portfolio aan aandrijflijnopties – waaronder volledig elektrische varianten zonder uitstoot – biedt de XB-serie de ideale transportoplossing voor stedelijke en regionale distributie. Met de toevoeging van PACCAR-opbouwen aan het programma versterkt DAF de aantrekkingskracht van de XB-serie verder, dankzij kant-en-klare oplossingen die de inzetbaarheid en operationele efficiëntie van de voertuigen optimaliseren.

Uitstekende bouwkwaliteit

“We zijn erg verheugd dat onze klanten nu via hun DAF-dealer een volledig opgebouwde truck kunnen samenstellen,” zegt Bart Bosmans, lid van de Raad van Bestuur van DAF en verantwoordelijk voor Marketing & Sales.

“Deze af-fabriek opbouwoplossing garandeert uitstekende bouwkwaliteit en naadloze integratie, evenals de kortste doorlooptijden. Hierdoor kunnen transporteurs hun voertuigen sneller de weg op krijgen en met maximale betrouwbaarheid inzetten. Het is een perfect voorbeeld van hoe DAF blijft innoveren ter ondersteuning van de operationele efficiëntie van onze klanten.”

Meeste woningen in jaren te koop gezet, prijsstijging zwakt af

UTRECHT – In het tweede kwartaal zijn in Nederland de meeste woningen te koop gezet in bijna twintig jaar. Daardoor is de stijging van de huizenprijzen flink afgezwakt, meldt de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM).

Volgens de makelaars gingen er 52.000 huizen in de verkoop. Zoveel is sinds 2008 niet meer voorgekomen. Dit is vooral een gevolg van het zogenoemde uitponden van voormalige huurwoningen. Verhuurders verkopen hun huurhuizen vaker als een huurcontract afloopt, omdat het door veranderde wetgeving minder aantrekkelijk voor hen is een huis opnieuw te verhuren.

Gemiddeld moesten huizenkopers afgelopen kwartaal 495.000 euro neertellen. Dat is 6,2 procent meer dan een jaar terug, beduidend minder dan de toename rond 14 procent die de NVM medio vorig jaar rapporteerde. In de regio Amsterdam was zelfs sprake van een kleine prijsdaling, al bleven de prijzen daar met gemiddeld 8000 euro per vierkante meter relatief het hoogst van Nederland.

De makelaars stellen dat de prijzen minder sterk zijn gestegen door de sterke verruiming van het aanbod. Huizenzoekers hadden vergeleken met een jaar geleden bijna een kwart meer huizen om uit te kiezen.

Toch steeg de verkoop van bestaande bouw maar 15 procent tot ongeveer 42.000. Verder zijn 6700 nieuwbouwwoningen verkocht, 400 minder op jaarbasis. Volgens Lana Goutsmits-Gerssen, voorzitter van de NVM-vakgroep Wonen, sluiten de nieuw bijgekomen huizen niet altijd aan bij wat mensen zoeken.

“We zien nu vooral veel kleinere koopappartementen voor starters, terwijl er ook juist behoefte is aan meer betaalbare huurwoningen voor huishoudens die niet direct kunnen of willen kopen, en aan levensloopbestendige woningen voor ouderen die kleiner of comfortabeler willen wonen.”

Het viel de makelaars op dat er vooral meer aanbod in hogere prijsklassen bijkwam. Landelijk heeft nog maar 30 procent van het aanbod een vraagprijs onder de 4 ton. Niet eerder was dit aandeel zo laag. Daarbij lijkt het steeds vaker nodig boven de vraagprijs te bieden. Het aandeel woningen dat werd verkocht boven de vraagprijs is gestegen naar bijna 74 procent, het hoogste niveau in drie jaar. Gemiddeld werd 5,6 procent meer betaald dan de vraagprijs.

De makelaars vinden dat er nog altijd te weinig nieuwbouw plaatsvindt. De NVM wil dat procedures worden verkort en bouwlocaties sneller beschikbaar komen. Ook zou het voor beleggers weer interessant moeten worden om te investeren in nieuwbouw. “Anders blijven we in Nederland achter de feiten aanlopen.”

Eurostar breidt Amsterdam – Londen route uit met vijfde dagelijkse trein

Foto: Eurostar

AMSTERDAM – Eurostar kondigt vandaag aan dat vanaf dinsdag 16 december 2025 ook een vijfde rechtstreekse trein wordt toegevoegd aan het traject Nederland – Londen. Deze nieuwe dagelijkse trein zal in beide richtingen rijden, wat voor nog meer flexibiliteit en gemak zorgt voor reizigers.

Deze belangrijke mijlpaal is mogelijk gemaakt door de opening van een gloednieuwe cross-channel terminal in Amsterdam (februari 2025). Hierdoor kan Eurostar de capaciteit op deze route verdrievoudigen: van 275 passagiers in 2024 naar meer dan 650 passagiers per trein eind dit jaar. Met deze upgrade zal de terminal op volle capaciteit draaien en een naadloze reiservaring bieden van stadscentrum tot stadscentrum.

Sinds de opening van de nieuwe terminal is het aantal passagiers van Amsterdam naar Londen met 18 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vóór de onderbreking van de dienst.

“Amsterdam–Londen is een van de drukste vliegroutes van Europa. Met vijf dagelijkse retourritten en meer dan 3.000 zitplaatsen per dag bieden we een duurzaam alternatief voor reizen tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk. Sinds februari zien we een sterke vraag naar de terugkeer van deze directe verbinding en we zijn blij dat we deze verder kunnen ontwikkelen,” aldus Gwendoline Cazenave, CEO van Eurostar.

Zakenreizen blijven een belangrijke rol spelen in het succes van deze route. Tussen Londen en Amsterdam was in 2024 15 procent van de passagiers, ongeveer 130.000 reizigers, zakelijk klant. Dit benadrukt het belang van deze verbinding voor de zakelijke markt.
Deze nieuwe Amsterdam–Londen verbinding is een bewijs van Eurostar’s inzet om mensen en plaatsen efficiënter en duurzamer met elkaar te verbinden, terwijl er een unieke, snelle en koolstofarme reiservaring wordt aangeboden.

Nederland is een groeimarkt

Nederland is een strategische markt voor Eurostar, met aanzienlijke groeimogelijkheden op het gebied van duurzaam reizen. Alleen al in 2024 vervoerde Eurostar 4,3 miljoen passagiers van en naar Nederland, waarbij Parijs de populairste bestemming was
Eurostar heeft zichzelf het ambitieuze doel gesteld om jaarlijks 30 miljoen passagiers te vervoeren, ondersteund door de aanschaf van een nieuwe vloot en extra bestemmingen vanuit Amsterdam, zoals Genève.

Vrachtwagen met kippen aangereden door automobilist onder invloed, politie haalt kip uit autowrak [+foto’s]

Foto: SQVision

NEDERWEERT – Op de Venloseweg in Ospel, gemeente Nederweert, heeft zich donderdagochtend een opmerkelijk verkeersongeval voorgedaan tussen een personenauto en een vrachtwagen geladen met kippen.

Een automobilist botste tegen de voorzijde van een afslaande vrachtwagen en reed vervolgens een hekwerk omver. De bestuurder bleek onder invloed van alcohol of drugs en is door de politie meegenomen.

Hij raakte niet ernstig gewond.

Foto: SQVision

De vrachtwagenchauffeur bleef ongedeerd, maar zijn voertuig liep aanzienlijke schade op. Tijdens de botsing ontsnapte één van de kippen uit de vrachtwagen en verschool zich in het autowrak. Agenten moesten het dier uit het wrak halen.

De politie doet verder onderzoek naar het incident.

Exportbedrijven bezorgd over internationaal handelsbeleid

DEN HAAG – Vrijwel alle exporterende industriële bedrijven zijn bezorgd over het internationale handelsbeleid in de komende twaalf maanden, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek na onderzoek.

Beleid rondom importtarieven en maatregelen zoals douaneregels en productvereisten vinden deze bedrijven het vaakst zorgelijk voor hun export. “Veranderingen in het handelsbeleid hebben vooral gevolgen voor de omvang van de export”, aldus het CBS. “Het internationale handelsklimaat is de afgelopen maanden onzekerder geworden door importtarieven van de VS en (mogelijke) reacties daarop van de EU en China”, meldt het statistiekbureau.

In de hout- en bouwmaterialenindustrie en in de papier- en grafische industrie zijn de zorgen het hoogst over de internationale handel.

Van de exporterende industriële bedrijven noemt 77 procent importtarieven als een van de zorgwekkendste aspecten voor de komende twaalf maanden. In maart 2023 was dit nog geen 10 procent.

Landbouw en overheden komen met gezamenlijk stikstofplan

DEN HAAG – Boerenorganisaties hebben een stikstofplan gepresenteerd waarbij ze pleiten voor bijna een halvering van de uitstoot. Daarbij zijn in bepaalde gevallen verplichte maatregelen ook geen taboe, staat in een gezamenlijk voorstel met onder meer provincies en gemeenten.

Het plan om Nederland van het “stikstofslot” te krijgen, komt van LTO, jonge boeren en tuinders (NAJK), provincies (IPO), gemeenten (VNG) en waterschappen (UvW). Daarbij moeten stappen worden gezet voor het terugdringen van de stikstofuitstoot waardoor ruimte ontstaat voor vergunningverlening en natuurherstel. “Het is een belangrijke bouwsteen voor het startpakket van het kabinet”, aldus de organisaties.

Volgens het plan zullen alle sectoren een substantiële bijdrage leveren. Daarbij maakt de land- en tuinbouw zich hard voor een doelstelling om de emissies in 2035 met 42 tot 46 procent te verlagen.

Vermindering stikstofuitstoot

De initiatiefnemers verbinden zich aan afrekenbare reductiedoelen op sector- en bedrijfsniveau. “Door doelen te stellen worden ondernemers die al veel hebben geïnvesteerd in de vermindering van stikstofuitstoot beloond. Agrarische ondernemers krijgen de tijd, de middelen en de ruimte om hieraan te voldoen, met een afrekenbaar tussendoel in 2030. Hiervoor zijn landelijke regelingen nodig om te kunnen innoveren, afschalen, verplaatsen of op te kopen.”

Voor twee tot vijf zeer kwetsbare natuurgebieden komen er verplichte maatregelen en voor de overige Natura 2000-gebieden geldt tot 2030 een vrijwillige aanpak. Als dat onvoldoende oplevert komen ook hier verplichte maatregelen in beeld.

Innovatie en verduurzaming

LTO-voorzitter Ger Koopmans zegt dat met dit plan “boeren en tuinders eindelijk weer investeren in innovatie en verduurzaming van het bedrijf. En PAS-melders en interimmers kunnen gelegaliseerd worden”.

“Nederland wil vooruit. We moeten snel stappen zetten om de natuur te herstellen en ondernemers snakken naar duidelijkheid en perspectief voor de toekomst. We markeren met deze bouwsteen een belangrijke stap die we samen willen zetten. Wij roepen op tot een gezamenlijke tafel voor de uitwerking om dit pakket in te richten, zodat er zo snel mogelijk een compleet en doorgerekend totaalpakket ligt”, zegt voorzitter Ina Adema van het Interprovinciaal Overleg (IPO).

Tropisch weer op komst in delen van Spanje, Frankrijk en Italië

HOUTEN – Vakantiegangers richting delen van Spanje, Frankrijk, Italië en de Alpenlanden gaan tropisch weer tegemoet, meldt Weeronline. “Het is op dit moment relatief koel en wisselvallig in veel delen van Europa, maar vanaf komend weekend keert op veel plaatsen de hitte terug”, aldus de weerdienst.

Vorige week had Zuid-Europa nog te maken met een hittegolf, op dit moment is het een stuk minder heet. De komende dagen loopt de temperatuur echter weer op. “Zo is het langs Spaanse costa’s op vrijdag nog zo’n 28 graden, maar vanaf het weekend wordt het hier weer tropisch warm met 31 graden. In Madrid en Sevilla is het aanvankelijk een graad of 30, maar loopt de temperatuur weer op tot wel 37 graden in de nieuwe week”, aldus Weeronline.

Komend weekend wordt het “tijdelijk tropisch” in Parijs met zo’n 31 graden en 34 graden in Bordeaux en Milaan. In de loop van volgende week wordt het “zomers warm” regionaal in de Alpen, met temperaturen boven de 30 graden bijvoorbeeld in Zürich.

In Griekenland en Turkije is het al tropisch heet en daar komt de komende tijd weinig verandering in. “Zo loopt de temperatuur op veel Griekse eilanden en Turkse steden op tot 35 graden. De zon schijnt hierbij volop en de zonkracht is erg hoog. Alleen op de Cycladen, zoals Mykonos, is het iets minder heet en staat ook een vrij krachtige noordenwind.”

ANWB waarschuwt e-rijders voor hoge laadkosten in het buitenland

DEN HAAG – Wie deze zomer met de elektrische auto op vakantie gaat, moet alert zijn op hoge laadkosten bij langzame laders. Vooral bij laadpalen bij hotels, restaurants en vakantieparken kan de rekening flink oplopen, waarschuwt de ANWB.

De oorzaak ligt niet in de stroomprijs, maar in het zogenoemde blokkeertarief: een tijdsgebonden toeslag die in werking treedt zodra een auto te lang aan de laadpaal blijft hangen. Soms wordt dit tarief direct geactiveerd, maar vaak pas na drie uur.

Het blokkeertarief is bedoeld om laadpaalkleven tegen te gaan. Vaak is er geen maximum aan, waardoor de kosten snel kunnen oplopen als een auto uren, dagen of zelfs weken aan dezelfde laadpaal gekoppeld blijft. De ANWB kent voorbeelden waarbij het al binnen één dag flink misging. Zo registreerde ANWB Laadpas een sessie waarbij een Nederlandse vakantieganger zijn e-auto in Italië om 15.00 uur aan een publieke laadpaal hing. De volgende ochtend om 09.30 uur haalde hij de auto op. De rekening: 230 euro.

De ANWB raadt vakantiegangers daarom aan om altijd via de app van de laadpasaanbieder te controleren of er zo’n ‘kleeftarief’ van kracht is. Je auto op tijd afkoppelen verkleint de kans op een extreem hoge rekening en is ook nog eens sociaal ten opzichte van andere e-rijders, aldus de automobilistenclub.

De gemiddelde prijs per kilowattuur verschilt per Europees land. Oostenrijk spant de kroon met een gemiddelde prijs van 0,99 euro per kWh, gevolgd door Zwitserland (0,88 euro), Duitsland (0,84 euro) en Italië (0,80 euro). In Nederland lopen de tarieven bij openbare laadpalen sterk uiteen, van circa 0,30 tot 0,75 euro per kWh, afhankelijk van de aanbieder.

Overijssel unaniem voor openhouden ‘probleemkanaal’ voor schepen

ZWOLLE – Het Kanaal Almelo-De Haandrik in Overijssel blijft open voor schepen van maximaal 700 ton. De Provinciale Staten hebben unaniem ingestemd met dit voorstel van het college, het resultaat van maandenlang overleg met onder meer omwonenden en bedrijven langs het kanaal. Vorig jaar bleek dat een groot deel van de oever van het ruim 30 kilometer lange kanaal instabiel is en dat damwanden dus versterkt of vervangen moeten worden.

De provincie onderzocht diverse alternatieve opties voor het gebruik van Almelo-De Haandrik, uiteenlopend van het dempen van het kanaal tot het water geschikt maken voor nóg zwaardere schepen (1000 ton). Welke herstelmaatregelen nodig zijn, hangt namelijk af van waarvoor het kanaal wordt gebruikt. Met de nu gekozen optie is ongeveer 220 miljoen euro nodig om de damwanden aan te pakken. De uitgaven worden over vijftig jaar uitgesmeerd.

De keuze viel op een lichte aanpassing van de huidige situatie. Het kanaal blijft toegankelijk voor schepen van 700 ton, maar de vaarweg wordt teruggebracht van overwegend twee stroken naar één. Op bepaalde plekken kunnen schepen elkaar wel passeren.

Huizen beschadigd

Werkzaamheden in dit gebied liggen gevoelig, omdat honderden huizen langs het water beschadigd raakten nadat het kanaal tussen 2011 en 2016 was uitgediept en verbreed. De schadeafhandeling verliep lange tijd stroef. Oud-minister Arie Slob geeft sinds vorig jaar (vaak doorslaggevend) advies als een gedupeerde er niet uitkomt met de provincie.

Vrijwel alle partijen in de Staten spraken enkele weken geleden al hun steun uit voor het collegevoorstel. Alleen de BBB nam toen, tot onbegrip van andere fracties, geen duidelijk standpunt in. De grootste coalitiepartij liet woensdag weten het plan “volledig” te steunen.

Mogelijk goederenoverslag bij Hoek van Holland via water en spoor

DEN HAAG – De provincie Zuid-Holland onderzoekt of bij Hoek van Holland een terminal kan worden gebouwd voor de overslag van onder meer groente, fruit en bloemen via het water en het spoor. De Provinciale Staten hebben hiervoor 150.000 euro uitgetrokken.

Twee keer per dag vaart tussen Hoek van Holland en de Engelse havenstad Harwich een boot met vrachtwagens.

Om de druk op het wegennet te verminderen, heeft de Zuid-Hollandse VVD voorgesteld om alternatieven te bekijken. In kustplaats Hoek van Holland zou een terminal moeten komen voor de overslag van goederenvervoer.

In eerste instantie vooral via het water, maar de VVD wil ook laten onderzoeken of de nieuwe metrolijn tussen Hoek van Holland en Schiedam hiervoor op termijn ‘s nachts gebruikt kan worden.

De Staten maakten op initiatief van de ChristenUnie unaniem ook 800.000 euro extra vrij voor de restauratie van rijksmonumenten. Hierdoor kunnen alle aanvragen van dit jaar voor een provinciale subsidie worden ingewilligd.

×