Clicky

zaterdag 19 juli 2025 - 13:17 uur
Home Blog Pagina 16

Tweede Kamer akkoord met miljoenensteun aan scheepsbouwer Damen

DEN HAAG – Het demissionaire kabinet kan door met het geven van een omvangrijk steunpakket aan het noodlijdende Damen Naval. Een ruime meerderheid van de Tweede Kamer is hiermee akkoord.

Alleen SP, Forum voor Democratie, Partij voor de Dieren en DENK waren donderdag tijdens de stemming een andere mening toegedaan.

In de Kamerstukken worden de bedrijfsnaam en details over het pakket niet genoemd, om commerciële en veiligheidsredenen. Maar volgens ingewijden gaat het om Damen Naval.

Dat bedrijf is in financiële problemen gekomen door vertraging bij de bouw van Duitse fregatten. Het kabinet wil volgens ingewijden 270 miljoen euro steun verlenen via een overbruggingskrediet.

Het kabinet kan de steun geven zonder dat de Tweede Kamer vooraf heeft ingestemd. De Kamerleden kwamen terug van reces om te stemmen over de vraag of zij voldoende waren geïnformeerd. Kamerleden zijn eerder vertrouwelijk op de hoogte gesteld. De Kamercommissies Defensie en Economische Zaken gingen al akkoord met de gang van zaken.

Duitse exporteurs: geen handelsdeal met VS tegen ‘elke prijs’

BERLIJN – Duitse exportbedrijven willen niet dat de Europese Commissie tegen “elke prijs” een handelsdeal sluit met de Verenigde Staten. Volgens belangenorganisatie BGA moet er een deal komen die eerlijk is voor heel Europa. Momenteel lopen er onderhandelingen tussen Brussel en Washington over een handelsovereenkomst met een deadline op 1 augustus.

“Onze belangen moeten weergegeven worden in een overeenkomst met de VS”, aldus president Dirk Jandura van de BGA (Bundesverband Großhandel, Außenhandel, Dienstleistungen) donderdag in Berlijn. Hij zegt dat de tijd begint te dringen voor het sluiten van een deal.

Jandura benadrukt dat het essentieel is om de Europese markt verder te versterken, zodat de onderhandelingspositie van de EU verbetert in de gesprekken met de Amerikanen en de economische gevolgen van de invoerheffingen van president Donald Trump kunnen worden verminderd. Ook moeten volgens hem nieuwe handelsovereenkomsten met andere landen gesloten worden en bestaande afspraken vernieuwd worden.

Grootste handelspartner

De VS zijn de grootste handelspartner van Duitsland. Vorig jaar werd voor meer dan 161 miljard euro aan Duitse goederen naar de VS geëxporteerd. Dat is iets meer dan 10 procent van de totale Duitse goederenexport. Het gaat dan vooral om auto’s, bedrijfsmachines, chemicaliën en farmaceutische producten.

Het Duitse federale statistiekbureau maakte eerder deze week nog bekend dat de export naar de VS in mei op maandbasis met bijna 8 procent is gedaald, na een krimp van meer dan 10 procent in april.

Belastingdienst moet systemen vervangen en aanpassen vanwege privacy

DEN HAAG – De Belastingdienst moet twee systemen die worden gebruikt om de gegevens van burgers te verwerken, op den duur vervangen. Vier andere systemen moeten worden aangepast.

Persoonlijke gegevens van mensen zijn niet goed genoeg beschermd, oordeelt de Autoriteit Persoonsgegevens, de privacytoezichthouder.

Een van de systemen heet Informatiesjabloon. Medewerkers van de fiscus kunnen veel gegevens van burgers of ondernemers tegelijk opvragen. Die komen in een Excel-bestand.

Het probleem is volgens de waakhond dat de persoonsgegevens “buiten de beveiligde systemen van de Belastingdienst terechtkomen waarna de controle erop kwijt is”. Uit het combineren van data kan iemands seksuele geaardheid worden afgeleid, en dat hoeft de Belastingdienst niet te weten.

Een ander gewraakt systeem heet Klantbeeld Toezicht Applicatie. Daarin kunnen medewerkers van de Belastingdienst zien welke persoonsgegevens over iemand bekend zijn.

CPB in nieuwe raming iets somberder over economische groei

DEN HAAG – De Nederlandse economie staat er nog altijd goed voor, maar onzekerheid over met name de geopolitieke situatie remt investeringen af. Het Centraal Planbureau (CPB) gaat in een nieuwe raming uit van een economische groei van 1,7 procent dit jaar en 1,3 procent in 2026. Dat is iets gematigder dan in een eerdere raming in februari.

Het effect op de Nederlandse economie van gewapende conflicten en de handelsoorlogen die de Amerikaanse president Donald Trump heeft ontketend, “vallen vooralsnog mee”, aldus het CPB. Maar de wereldhandel staat wel onder druk en de onzekerheid bij bedrijven en op de financiële markten is groot.

Dat de economie desondanks gematigd blijft groeien, is met name te danken aan de bestedingen van consumenten, geholpen door de toenemende koopkracht. Hoewel de inflatie aan de hoge kant blijft, stijgen de lonen momenteel harder dan het gemiddelde prijsniveau.

Staatsschuld omhoog

Het overheidstekort loopt dit jaar naar verwachting op naar 2,1 procent van het bruto binnenlands product (bbp), een maatstaf voor de omvang van de economie. De komende jaren stijgt het tekort verder, doordat de overheidsuitgaven structureel harder stijgen dan de inkomsten. Daardoor gaat ook de staatsschuld omhoog.

Op de lange termijn dreigt de staatsschuld bij ongewijzigd beleid ver boven het in EU-verband afgesproken maximum van 60 procent van het bbp uit te komen. Door de vergrijzing lopen de uitgaven aan AOW en zorg alleen maar verder op. Het is een van de vraagstukken waarmee het volgende kabinet aan de slag moet, aldus het CPB. Met hogere defensie-uitgaven is dan nog niet eens rekening gehouden.

‘Stapeling van problemen’

Ook opgaven op het gebied van defensie, klimaat en stikstof kan het volgende kabinet niet langer voor zich uitschuiven, zegt CPB-directeur Pieter Hasekamp. Hij spreekt van een “stapeling” van problemen die om een oplossing vragen. “Het is van belang om nu keuzes te maken en te investeren in ons toekomstig verdienvermogen en brede welvaart.”

Het CPB is eerder dan gebruikelijk met zijn zomerraming gekomen. Dat heeft te maken met de val van het kabinet en de naderende verkiezingen. Deze raming wordt het uitgangspunt van de doorrekening van de verkiezingsprogramma’s van politieke partijen die het CPB daarom vragen

Eerste vlucht voor retro Airbus Transavia

Op woensdag 9 juli maakte de retrostijl Airbus A321neo, die Transavia ontvangt vanwege het 60-jarig jubileum, de eerste vlucht. Deze zogeheten F1-vlucht (First Flight) is een belangrijke test die Airbus uitvoert voordat het toestel wordt overgedragen.

Tijdens de testvlucht controleren technici en piloten van Airbus of alle systemen naar behoren werken: van het taxiën en opstijgen tot het vliegen op hoogte en veilig landen.

Daarna volgt de delivery-fase waarin Airbus samen met een team van Transavia de testvlucht herhaalt en alles controles nogmaals uitvoert. Pas als alles is goedgekeurd, draagt Airbus het toestel officieel over aan Transavia.

Een knipoog naar de jaren ’60

De retro Airbus is speciaal ontworpen voor het 60-jarig jubileum van Transavia. Het vliegtuig is voorzien van een klassieke look, geïnspireerd op huisstijl uit de jaren ’60, maar is technisch helemaal van nu: schoner, stiller en zuiniger.

Aankomst op Schiphol

De aankomst van dit nu al iconische vliegtuig staat gepland voor vrijdag 25 juli. De ferryvlucht, de officiële overbrenging van de fabriek naar de thuisbasis, krijgt het speciale vluchtnummer HV1965. Een knipoog naar het oprichtingsjaar van Transavia.

 

Het wordt het twaalfde toestel in de Airbus-vloot van Transavia. Op woensdag 16 juli wordt eerst nog de elfde Airbus A321neo verwacht.

Gewonde na instorten dak winkelcentrum Arnhem

ARNHEM – Bij werkzaamheden aan winkelcentrum Kronenburg in Arnhem is een persoon gewond geraakt toen een deel van het dak instortte. De schade is aanzienlijk, meldt de veiligheidsregio.

De gewonde is naar een ziekenhuis overgebracht. Hoe de persoon eraan toe is, is niet bekend.

Het deel van het winkelcentrum waar het incident plaatsvond is gesloten voor het publiek omdat daar een renovatie gaande is. Hoe het dak heeft kunnen instorten is nog niet bekend. De Omgevingsdienst Regio Arnhem en de Arbeidsinspectie doen onderzoek.

Lading vat vlam in vrachtwagen: chauffeur naar ziekenhuis [+foto’s]

Foto: Duitse Politie

WINDSCHLÄG – Op de Duitse B3 tussen Bohlsbach en Windschläg is woensdagmiddag brand uitgebroken in een oplegger geladen met circa 20 ton elektronisch afval. De 48-jarige vrachtwagenchauffeur merkte rond 16.00 uur de brand op en handelde alert door de trekker van de brandende oplegger los te koppelen en op veilige afstand te parkeren.

De man raakte daarbij gewond door het inademen van rook en is met een rookvergiftiging naar het ziekenhuis overgebracht. De trekker bleef onbeschadigd.

De brandweer kreeg het vuur onder controle met behulp van een waterkanon vanaf een ladderwagen. Twee tankwagens brachten pendelend bluswater naar de locatie.

Foto: Duitse Politie

De brandende oplegger werd vervolgens onder begeleiding van de brandweer naar een nabijgelegen recyclingbedrijf gereden. Daar kon de lading worden gelost.

Een speciaal uitgeruste graafmachine trok het verkoolde schroot uit elkaar, waarna brandweerlieden met ademlucht de laatste brandhaarden wisten te blussen. In totaal was de brandweer van Offenburg ruim vijf uur in touw met negen voertuigen en 33 manschappen.

Foto: Duitse Politie

Over de oorzaak van de brand en de hoogte van de schade is nog niets bekendgemaakt.

Motie van wantrouwen tegen Von der Leyen weggestemd

STRAATSBURG – De motie van wantrouwen tegen voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen is met een ruime meerderheid van het Europees Parlement verworpen. In de stemming van donderdag stemden 360 Europarlementariërs tegen en 175 voor de motie.

Europarlementariërs van radicaal-rechtse partijen dienden maandag deze motie in. Ze vinden dat de Commissievoorzitter te veel macht naar zich toe trekt.

De sociaaldemocraten (S&D), de een na grootste fractie, stemden tegen nadat ze eerder deze week met stemonthouding dreigden. Nadat de fractie woensdagavond van Von der Leyen de toezegging had gekregen dat het Europees Sociaal Fonds in de nieuwe EU-meerjarenbegroting niet wordt geschrapt, besloot de fractie tegen de motie te stemmen.

GroenLinks-PvdA

Dat deed ook de liberale fractie Renew. “De stem tegen is echter geen blanco cheque voor de Commissie”, zei fractievoorzitter Valérie Hayer. “We zijn verre van tevreden met de huidige koers van de Commissie-Von der Leyen. De Europese instellingen staan ​​nu gevaarlijk dicht bij een crisis. Daar moet verandering in komen.”

GroenLinks-PvdA heeft evenmin de motie gesteund, maar benadrukt dat dit niet betekent dat de fractie de huidige koers van de Commissie steunt. “Van de Green Deal tot migratie en van deregulering tot landbouwbeleid, volgt de Commissie steeds vaker de radicaalrechtse lijn die de christendemocraten hebben ingezet”, zegt de Nederlandse Europarlementariër Bas Eickhout, fractievoorzitter van de Groenen. GroenLinks maakt in het Europarlement deel uit van de Groenen. PvdA van S&D. “Deze motie zou een wake-upcall moeten zijn” voor de Commissie en voor de centrumrechtse EVP, zei Eickhout. “Samenwerken met extreemrechts leidt tot instabiliteit en ondermijnt de toekomst van Europa.”

Nederlanders

Ook de Nederlandse Europarlementariërs van Volt vinden dat de Commissie niet op dezelfde weg kan doorgaan. “Onze boodschap vandaag: Ursula, stop met het afzwakken van klimaatwetgeving, reageer met maatregelen tegen de genocide die Netanyahu pleegt in Gaza en werk niet samen met extreemrechts. Het komt als een boemerang terug in je gezicht”, zeggen fractievoorzitter Reinier van Lanschot en Anna Strolenberg.

De EVP, de partij van Von der Leyen, “heeft vandaag opnieuw laten zien dat wij de stabiliteitsfactor zijn voor het EU-project”, zegt partijleider Manfred Weber. “Wij hebben de Europese Commissie de kracht gegeven die zij nodig heeft in deze periode van wereldwijde onrust.”

Honderden reizigers terug naar Rotterdam na stranden Eurostar

‘S-GRAVENDEEL – Meer dan zeshonderd reizigers die onderweg waren naar Brussel en Parijs moeten terug naar Rotterdam omdat de Eurostar waarin ze zaten is gestrand bij ‘s-Gravendeel.

In een meterkast in de trein was rook ontstaan. De brandweer verklaarde na onderzoek dat het veilig was om verder te rijden, maar het duurde vervolgens te lang om de trein opnieuw op te starten.

De reizigers zijn overgestapt op een binnenlandse trein die langszij was gestopt en rijden terug naar Rotterdam Centraal. Daar worden ze opgevangen door NS-personeel, dat ze helpt hun reis opnieuw te plannen.

“Er rijden veel treinen van Rotterdam naar Brussel en er zijn veel verbindingen tussen Brussel en Parijs, dus we hopen dat ze hun bestemming kunnen bereiken”, zegt een NS-woordvoerder. “Maar dat het voor de reizigers in de trein geen goede dag is, is wel duidelijk.”

NVWA ontdekt 80.000 illegale vapes in loods nabij Schiphol

Foto: NVWA

DEN HAAG – De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft op woensdag 9 juli in samenwerking met de Douane een partij van 80.000 vapes in beslag genomen. Dat gebeurde bij een loods in de buurt van luchthaven Schiphol. Het gaat om vapes met verschillende zoete smaakjes. De verkoop daarvan is verboden in Nederland.

Er waren meerdere aanwijzingen dat de smaakjesvapes voor de Nederlandse markt bedoeld waren. Om te voorkomen dat ze hier daadwerkelijk kunnen worden verkocht, heeft de NVWA ze in beslag genomen. Ze worden vernietigd op kosten van de importeur.

Vaker in de fout

Bij dezelfde importeur nam de NVWA in mei van dit jaar ook al 70.000 flesjes met verboden vloeistoffen voor het navullen van vapes in beslag. De vloeistoffen hadden zoete smaakjes en mogen daarom in ons land niet in de handel worden gebracht. De importeur deed dat toch.

Samen aanpakken

Door vapes en navullingen met zoete smaakjes te produceren, importeren en verkopen, maken producenten, importeurs en verkopers verboden producten beschikbaar die extra aantrekkelijk zijn voor jongeren. Vapes zijn verslavend en schadelijk voor de gezondheid. Met toezicht en handhaving draagt de NVWA bij aan de beperking van de beschikbaarheid van tabak en vapes voor jongeren. Zo ondersteunt de NVWA de doelstelling van het Nationaal Preventieakkoord waarin wordt toegewerkt naar rookvrije generatie in 2040.

Om het gebruik van vapes onder jongeren terug te dringen, is naast handhaving ook voorlichting aan jongeren en hun ouders van groot belang. Het is zaak om dit maatschappelijke probleem samen aan te pakken en jongeren zo te beschermen tegen deze aantrekkelijke, maar zeer verslavende en schadelijke producten. Daarom loopt de campagne “Nee tegen vapen”.

NAM keert 3 miljard euro uit aan eigenaren Shell en Exxon

ASSEN – De Nederlandse Aardolie Maatschappij (NAM) keert in totaal 3 miljard euro uit aan de eigenaren Shell en het Amerikaanse ExxonMobil, blijkt uit de jaarrekening over 2024. Het is de eerste uitkering aan de twee aandeelhouders sinds 2017. Beide ontvangen 1,5 miljard euro.

In diezelfde periode, tussen 2018 en 2024, droeg de NAM 12,9 miljard euro aan Nederlandse overheden af. Dat is exclusief de betalingen voor aardbevingsgerelateerde kosten van het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) en de Nationaal Coördinator Groningen (NCG), die de gevolgen van de gaswinning in Groningen behandelen.

De NAM boekte in 2024 een nettowinst van bijna 1,3 miljard euro, tegen 224 miljoen euro een jaar eerder. De hogere winst is het gevolg van de resultaten van GasTerra, die grotendeels ten gunste komen van de Maatschap Groningen waarvan de NAM een aandeel heeft van 60 procent. Vorig jaar was voor de NAM historisch omdat het Groningengasveld definitief werd gesloten.

Offshoreactiviteiten

GasTerra is de leverancier van Gronings aardgas. Doordat de gaswinning uit het Groningenveld is gestopt, zou dat bedrijf eind 2024 worden opgeheven. Door verplichtingen vanuit langlopende contracten is dat uitgesteld en blijft GasTerra nog tot eind 2026 bestaan.

De NAM maakte vorig jaar ook bekend de offshoreactiviteiten in Nederland te verkopen aan het Canadese Tenaz. Met die verkoop komt een einde aan meer dan 65 jaar offshore historie van het bedrijf op het Nederlandse deel van de Noordzee. De NAM produceerde vorig jaar 3,4 miljard kubieke meter gas en 800.000 vaten olie, en heeft in 2024 3 miljard euro aan belastingen en aardgasbaten afgedragen.

Afspraken

Eind 2024 had de NAM 9,6 miljard euro in kas. Deze “sterke kaspositie” stelt het bedrijf naar eigen zeggen in staat om naast de uitkering aan de aandeelhouders ook de toekomstige kosten, inclusief de opruimkosten en kosten van de afhandeling van de schade- en versterkingsopgave in Groningen, te betalen.

De aandeelhouders van de NAM hebben in 2018 en 2019 afspraken gemaakt met de overheid over onder meer de schadeafhandeling van de gaswinning in Groningen. Over de uitvoering van deze afspraken en de kosten bestaat echter onenigheid en de aandeelhouders hebben onafhankelijke arbiters verzocht om een oordeel over dit geschil te vellen. Dat zal volgens de NAM nog enige tijd in beslag nemen.

Taakstraf en rijontzegging voor vrachtwagenchauffeur na dodelijk ongeval op A15 bij Gorinchem

Foto: Adobe Stock | Thumbs

ROTTERDAM – De rechtbank Rotterdam heeft een 43-jarige vrachtwagenchauffeur veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur, waarvan de helft voorwaardelijk, en een rijontzegging van twaalf maanden, waarvan zes maanden voorwaardelijk. De man veroorzaakte op 15 april 2024 een dodelijk verkeersongeval op de A15 ter hoogte van Gorinchem.

De chauffeur reed met zijn vrachtwagen met ongeveer 84 kilometer per uur door terwijl op matrixborden een snelheidslimiet van eerst 70 en vervolgens 50 kilometer per uur gold in verband met een naderende file. Hij botste achterop een stilstaande Renault, die daardoor werd doorgedrukt tegen een andere vrachtwagen. De 41-jarige bestuurder van de Renault overleed ter plaatse.

Volgens de rechtbank heeft de man aanmerkelijk onvoorzichtig en onoplettend gereden. Ondanks de duidelijke waarschuwingen op de matrixborden paste hij zijn snelheid niet aan. “Voor vrachtwagenchauffeurs is het extra belangrijk om alert te zijn bij snelheidsverlagingen, gezien de langere remweg van hun voertuigen,” aldus de rechtbank.

[artikel gaat verder onder de foto]

De rechter hield bij het opleggen van de straf rekening met het feit dat de verdachte zijn verantwoordelijkheid heeft genomen, spijt heeft betuigd en nog niet eerder met justitie in aanraking is geweest. Ook werd meegewogen dat hij door de rijontzegging zijn werk als chauffeur tijdelijk niet kon uitoefenen.

De nabestaanden van het slachtoffer dienden schadevergoedingsvorderingen in namens diens twee minderjarige kinderen, maar deze zijn door de rechtbank niet-ontvankelijk verklaard. Volgens de rechter ontbreekt de juridische basis om in dit geval immateriële schade aan de kinderen toe te kennen. Wel wees de rechtbank erop dat de vorderingen nog bij de burgerlijke rechter kunnen worden ingediend.

ACM wil betere naleving garantieregels bij elektronica en witgoed

AMSTERDAM – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) wil dat verkopers van consumentenelektronica en witgoed zoals koelkasten, vaatwassers en wasmachines de garantieregels beter naleven. Volgens de toezichthouder komen er jaarlijks duizenden meldingen over slechte afhandeling van garantiekwesties. De ACM waarschuwt dat verkopers die de regels niet naleven boetes riskeren.

De ACM stelt dat consumenten vaak onterechte kosten moeten betalen, van het kastje naar de muur worden gestuurd en niet krijgen waar ze recht op hebben. Daarom wijst de ACM verkopers nu op hun wettelijke plicht om consumenten een deugdelijk product te garanderen gedurende de verwachte levensduur.

“Ten onrechte gaan veel verkopers ervan uit dat je recht op garantie verloopt na twee jaar. Dit maakt ook dat consumenten die zich beroepen op hun recht op garantie tegen allerhande problemen aanlopen. Dit zien wij terug in de meldingen bij ACM ConsuWijzer”, aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.

Garantieregels

De ACM haalt voorbeelden aan van zaken die fout gaan. Zo geeft een verkoper aan dat de garantietermijn standaard stopt na twee jaar en verwijst bij een garantievraag standaard door naar de fabrikant, terwijl de verkoper verantwoordelijk is voor de afhandeling. Of een verkoper rekent voorrij- of administratiekosten, terwijl de reparatie binnen de wettelijke garantie valt. Dan mogen deze kosten niet worden berekend.

De ACM legt nu in een brief aan verkopers met voorbeelden uit hoe de garantieregels in de praktijk moeten worden toegepast. Ze krijgen de kans om de werkwijze aan te passen. Na drie maanden controleert de ACM of dat ook is gebeurd. Zo niet, dan kan de waakhond handhavend optreden door bijvoorbeeld boetes op te leggen.

Spaanse vrachtwagenchauffeur krijgt 38 maanden cel en vijf jaar rijontzegging voor dodelijk ongeluk Nieuw-Beijerland

Foto: MediaTV

ROTTERDAM – De rechtbank Rotterdam heeft een 48-jarige Spaanse vrachtwagenchauffeur veroordeeld tot een gevangenisstraf van 38 maanden en een maximale rijontzegging van vijf jaar. De man veroorzaakte op 27 augustus 2022 een ernstig verkeersongeval in Nieuw-Beijerland, waarbij zes mensen en een ongeboren kind om het leven kwamen. Meerdere anderen raakten (zwaar)gewond.

De chauffeur reed met zijn vrachtwagencombinatie vanaf een dijk in op een groep mensen die een buurtbarbecue bijwoonden. Uit onderzoek is gebleken dat de man op dat moment een epileptische aanval kreeg en de controle over zijn voertuig verloor.

De rechtbank oordeelde dat de chauffeur door zijn medische voorgeschiedenis, het gebruik van cocaïne en het niet trouw innemen van voorgeschreven medicatie niet bevoegd was om een vrachtwagen te besturen.

De rechtbank rekent het de man zwaar aan dat hij desondanks toch is gaan rijden. “De verdachte heeft willens en wetens onaanvaardbare risico’s genomen. Zijn handelen getuigt van ernstige nalatigheid en heeft onnoemelijk leed veroorzaakt,” aldus de rechtbank. De officier van justitie had 54 maanden cel geëist, maar de rechtbank bracht strafvermindering toe vanwege overschrijding van de redelijke termijn.

Naast de celstraf en rijontzegging moet de chauffeur schadevergoedingen betalen aan enkele nabestaanden en slachtoffers. Een deel van de civiele vorderingen werd afgewezen of verwezen naar de burgerlijke rechter.

Het drama in Nieuw-Beijerland leidde landelijk tot grote verslagenheid. De rechtbank benadrukte in haar vonnis ook de bredere verkeersveiligheidsvraagstukken rondom omleidingen van vrachtverkeer over smalle dijken in woongebieden.

Blokker noemt afhaken franchisewinkels geen verrassing

Blokker
Foto: Transport Online | E. van der Wal

AMSTERDAM – Blokker noemt het geen verrassing dat sommige zelfstandige filiaalhouders zich niet aansluiten bij het doorgestarte winkelbedrijf. Een aantal van deze ondernemers zei tegen De Telegraaf niets te zien in een franchisesamenwerking met het nieuwe Blokker van ondernemer Roland Palmer.

Een woordvoerder van het winkelbedrijf bevestigt dat er afhakers zijn. Dit was volgens hem verwacht. Een deel van de zelfstandige winkeliers kiest er juist wel voor om met Blokker samen te werken. “Een aantal heeft ook nog geen beslissing genomen. Binnenkort is de deadline om een keuze te maken”, legt de woordvoerder uit.

Hoeveel franchisezaken zich uiteindelijk aansluiten, kan Blokker nog niet zeggen. Winkels die afhaken kunnen niet langer de merknaam Blokker gebruiken.

Blokker ging in het najaar van 2024 failliet, maar 45 franchisenemers konden nog doorgaan. Later kocht Blokker-telg Roland Palmer de merknaam uit de failliete boedel om de huishoudwinkelketen weer op te bouwen.

×